RapidkL

RapidkL

Thursday, August 21, 2008

gnalimeg rulaj

Ape kehenye ade segelintir rakyat M'sia yg kononnya sygkn M'sia tp sengaja menterbalikkn bendera jalur gemilang.

Kalo pasang bendera krn semangat patriotik sempena sambutan kemerdekaan bagusla tp yg tak bagusnya bila pasang bendera terbalik. Ingtkan dorg tak sengaja @ tak perasan tp rupenye mmg sengaja psg bendera terbalik.

Kita pasang bendera sbb semangat cintakan negara yg menyambut hari merdeka bkn krn kita sengaja nk memalukan negara dan membuat protes. Lebih baik tak payah pasang bendera kalo sengaja nk terbalikkn. Apa la terlalu singkat sgt pemikiran dorg ni.

Kalo nk buat protes, bole !!
Tp biarlah dgn saluran yg betol. Memasang bendera terbalik adalah tanda protes trhadap k'jaan. Tp mengapa perlu gunakn bendera? Mengapa tidak protes dgn cara lain spt elakkn dr guna pengangkutan awam, beli beras nasional (yg murah tu), tolak wang pinjaman PTPTN, tak beli petrol, berhenti belajar di IPTA dan berpindah ke IPTS. Kan tu pun tandanye protes.

Cuba kalo bendera M'sia dibakar rakyat negara lain, kita marah tak?
Spt yg terjadi di Indonesia, rakyatnya marahkn M'sia sehingga bakar bendera M'sia. Kita melenting juga. Sama la situasinye spt pasang bendera terbalik. Mane kedaulatan bendera kita?

Fikir..fikir~

Saturday, August 16, 2008

Berani Kerana Benar, Takot Kerana Salah

BUKIT MERTAJAM 15 Ogos – Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan upacara bersumpah yang dilakukan oleh Mohd. Saiful Bukhari Azlan bagi membuktikan kebenaran dakwaan bekas pembantunya itu diliwat oleh beliau sebagai gimik politik kotor UMNO untuk menjatuhkannya.

Beliau yang diminta memberi reaksi terhadap sumpah Mohd. Saiful, 23, yang dibuat di Masjid Wilayah Persekutuan petang ini, selepas bertemu orang ramai di Pasar Malam Ampang Jajar di sini malam ini turut menyalahkan pihak polis yang didakwanya mendalangi dakwaan kes liwat ke atasnya.- Utusan.

Petikan sumpah Saiful :

“Bismillahirrahmanirrahim. Pada hari ini, 14 Ogos 2008, saya Mohd. Saiful Bukhari Azlan Nombor Kad Pengenalan 850706-01-5687 dengan ini sesungguhnya dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang berikrar dan bersumpah seperti berikut...

"A'uzubillahi minas syaitanirrajim. Bismillahirrahmanirrahim. Wallahi, Wabillahi, Watallahi. Saya bersumpah bahawa saya telah diliwat oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 26 Jun 2008 iaitu pada tarikh tersebut Datuk Seri Anwar Ibrahim telah memasukkan zakarnya ke dalam dubur saya.

“Jika saya berdusta atas pengakuan ini, maka saya berdusta terhadap Allah S.W.T dan saya sanggup menerima azab, dilaknat dan kutukan daripada Allah S.W.T sehingga ke kiamat. Wallahualam."


Ulasan

Astaga, kalo betolla Saiful tu menipu. Tak tau la apa nasib dia nnt. Tp perkara sumpah dgn nama Allah ni bkn bende main². Nmpknya mmg Saiful betol² serius dgn dakwaannya trhdp Anwar.

Adakah Saiful boneka UMNO? Sanggup pula Saiful dilaknat Allah semata² utk menjatuhkn Anwar? Jika yg demikian, Anwar pun sepatotnya berani bersumpah atas nama Allah membela dirinya juga tidak bersalah. Tp nape plak Anwar tak berani angkat sumpah??

Mengapa terlalu byk dolak dalik utk berkata benar? Saiful tau yg kesan drpd sumpahnya tu akan memakan diri tp sejauh mana kesahihannya hanya Allah S.W.T shj yg Maha Mengetahui.

'Berani krn benar takot krn salah'

Wednesday, August 13, 2008

Uitm & Kuota??

Mengapa perlu Uitm membuka kuota kpd bangsa lain? Tidakkah Uitm hanya diperuntukkn utk anak bangsa Melayu shj??

Tindakan MB S'gor yg m'cadangkn agar kuota 10% diberikn kpd bangsa lain adalah sgt tidak wajar dan tidak relevan (siapalah yg 'api' kan dia ni, mst kafir harbi !!). Mungkin juga org tua ni nk raih populariti atau cuba menarik undi² org bkn Melayu. Inilah yg dikatakan Melayu mudah lupa !!

Itm pd asalnya ditubuhkn adalah utk org Melayu dan mmg ia membantu anak² Melayu yg tidak berjaya ke IPTA lain dan dapat melanjutkn pelajaran di situ. Mengapa ada yg nyatakn kita perlu bersaing dlm pelajaran dgn bangsa lain? Tidakkah anak² Melayu pun ramai yg cerdik pandai juga. Tak perlu soal persaingan dibangkitkn. Persaingan sesama kita pun dah cukup sehat.

Apabila Itm ditukarkn ke taraf Universiti krn Itm berjaya melahirkn ramai graduan yg berkualiti dan menepati kehendak semasa dan ia masih kekal sbg Universiti Melayu. Penubuhan Uitm telah termaktub dlm Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan yang menjamin hak utk bumiputera demi m'bantu menaikkan taraf ekonomi Melayu sdr.

Jika Uitm bukakan kuota 10% kpd bangsa lain, apa yg tinggal pd org Melayu? Semua hendak diberikan & dikongsi bersama. Cukupla kita sekadar berkongsi keharmonian, kestabilan ekonomi negara dan harga minyak mahal bersama, tak perlu nk bermurah hati utk kongsi semuanya.

Andai kata skg kita beri 10% kuota dan pd ms akan dtg mungkin mereka akan tuntut lg bertmbah menjadi 30% - 40% kuota pula utk bangsa lain. Mungkin juga 50% bangsa lain dan 50% utk Melayu? Sapa yg tau?

Zaman dh berubah, org yg cintakan duit & pangkat semakin bertambah berbanding org yg cintakan bangsa, agama dan tanahair sdr.

Tuesday, August 12, 2008

Bahlol Ker Bahloul??

012 - 013 - 016 - 017 - 018 - 019

Mulai September ni, pengguna henpon bole menukar mana² pengendali syarikat telekomunikasi yg dorg suke.

Contohla, korg gune Maxis pastu nk tukar ke line Celcom tp dlm ms yg sama korg still bole gune nombor asal korg & begitu juga sebaliknya. Ini lebih memudahkn korg & tak payah nk sms kasi tau kwn² yg korg dh tukar nombor.

Tempoh percubaan selama sebulan utk Lembah Klang sje. Nnt kalo bagus, dorg perluaskan seluruh M'sia. Pilih yg mana lebey untung dan berfaedah utk kita sbg pengguna.

Baguskan..?

*tp jgn la plak tiap bulan nk tukar line lain². biol henpon korg nnt..

Sunday, August 10, 2008

Hindraf Mogok Lapar Plak

Haha nk tergelak bila tgk tv, Hindraf buat mogok lapar kt dpn KLCC semata² krn menuntut pembebasan tahanan ISA, kebajikan persekolahan, biasiswa, perubatan dan pembinaan kuil supaya diberi perhatian oleh k'jaan.

Lagi sudah buat kecoh itu hari, kasi malu k'jaan M'sia sama dunia. Ini hari lg mau mintak mcm², takda malu ka..??

Deyyyy ape guna ade MIC?? MIC suara & wakil kaum India la. Guna Samy la kalo mau mintak mcm². Lg mau bikin kecoh..

Korg buat mogok lapar ker mogok kenyang ker mogok dahaga ker, ade semua org nk heran??

Pasti Boleh Jika Bersatu












Semalam kira² 1000 org Islam berkumpul di hadapan Wisma Majlis Peguam, Jln Lebuh Pasar Besar bg memprotes tindak MP mengadakan forum Memeluk Islam. Walaupun aku tidak hadir ke perhimpunan ini tp dari berita yg aku lihat , dgr dan baca dpt aku simpulkn bhw org Melayu boleh bersatu walaupun berlainan fahaman politik baik UMNO, PAS & PKR atas nama Islam.

Ape yg paling penting ialah kita wajib menentang apa shj bentuk cubaan dr mereka² yg tidak kenal adab dan menghormati 'tuan rumah' serta perjanjian yg telah dimeterai antara semua kaum di M'sia dahulu.

So marilah kita bangsa Melayu bangkit dan menentang apa shj bentuk ancaman kpd Agama & Bangsa kita. Tp dlm ms yg sama kita harus menghormati undang² negara agar keselamatan negara tidak tergugat.

Takbir !!!

Thursday, August 7, 2008

Batalkan Atau Ambil Tindakan Undang²

KUALA LUMPUR 6 Ogos – Pelbagai pihak mendesak Majlis Peguam supaya membatalkan penganjuran forum awam bertajuk Memeluk Islam kerana ia dikhuatiri menggugat keharmonian rakyat pelbagai kaum dan agama di negara ini.

Badan profesional guaman itu turut dibidas kerana memberi perhatian yang keterlaluan sejak kebelakangan ini kepada isu-isu sensitif yang boleh mengundang syak wasangka.

Presiden Persatuan Peguam Muslim, Tan Sri Abu Zahar Ujang berkata, jika isu berkaitan agama Islam mahu dibincangkan, ia perlu dibuat antara Majlis Peguam dengan pihak berwajib, bukannya melalui forum awam.

Katanya, perbincangan isu sensitif melalui forum awam itu pada Sabtu ini boleh menyebabkan ada pihak yang berasa marah dan tidak berpuas hati.

“Negara kita mempunyai Akta Hasutan, jika berlaku kemarahan kaum dan penganut agama Islam, Majlis Peguam perlu bertanggungjawab.

“Kita tidak mahu Majlis Peguam dianggap oleh banyak pihak sebagai badan yang menghasut. Ahli-ahlinya merupakan golongan profesional... jika ada masalah bawalah berbincang kerana kerajaan hari ini cukup terbuka,” kata Abu Zahar ketika dihubungi di sini.

Utusan Malaysia hari ini melaporkan amaran Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar terhadap Majlis Peguam supaya tidak ‘bermain api’ dengan menganjurkan forum awam bertajuk Memeluk Islam pada Sabtu ini.

Forum itu dijangka menyentuh peruntukan Perlembagaan Persekutuan mengenai Islam yang menetapkan Mahkamah Tinggi tidak boleh membuat sebarang keputusan melibatkan bidang kuasa Mahkamah Syariah dan umat Islam di negara ini.

Forum itu juga akan membincangkan keperluan untuk mengkaji semula beberapa kes berkaitan pertukaran agama di negara ini.

Abu Zahar berkata, beliau selaku ahli Majlis Peguam turut dukacita dengan tindak tanduk kepimpinan badan itu yang memberi lebih perhatian kepada isu-isu sensitif berbanding kebajikan para peguam di negara ini.


Ulasan

Dlm soal yg bole menggugat keharmonian rakyat & keselamatan negara, seharusnya 'MP' lebih peka akan perkara yg akan berbangkit kesan drpd forum yg bakal dianjurkn ini. Isu yg dibangkitkn dlm forum adalah sgt tidak sesuai dgn masa skg ini dan ia akan menjadi sensitif sekiranya kesan yg dibincangkn mendatangkn hasil yg negatif.

Mengapakah harus dibincangkn ttg perkara Memeluk Islam? Mengapa tak dibincangkn ttg permasalahan lain contohnya sesuatu perkara yg bole menjana sumber pendptn negara. Mengapa mst Islam dibincangkn? Adakah MP sdg bermain dgn api ataupun mahu menunjukkn diri mereka adalah hero krn tiada siapa akan mengambil tindakan dr apa yg mereka lakukan.

Mungkin pd mereka undang-undang negara & sensitiviti rakyat tidak brape penting krn mereka yg terlalu ' lebey pandai' ttg hal² ini.

Sy yakin, tiada siapa akan berani menegur MP ni krn kita dibelenggu dgn undang² & akta. Tetapi sedar @ tidak mereka sbenanye yg mengawal & mengatur undang² & akta negara ini. Pihak berkuasa harus tegas kpd sesiapa yg cuba menggugat keharmonian negara ini.

Bertindak dahulu sebelum sesuatu berlaku.

Friday, August 1, 2008

Dateline~

Dh lama tak create ape² post kt dlm blog ni..
Seminggu dua ni, agak bz skit dgn keje² yg byk & t'pakse la plak kejar dateline..
So smpai takde masa nk create ape² story dlm ni..

Cuma yg bole komen pun ialah jumlah visitor dlm blog ni dh mencecah 1068 visitor..
Time kaseh pd semua visitor yg telah mengunjungi blog ini dan memberikan komen²..
Teruskn m'nyampaikn komen & berkongsi, agar kita sama² dpt faedah drpdnya..

Yoshhhh~
Wasalam
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...