Full Width CSS

Adakah Kita Bersama Mereka??


Terdetik perasaan benci, marah, kecewa dan sedih apa yg t'jadi pd negara Palestin hari ni. Pertumpahan darah kembali membasahi bumi Palestin. Sangat menyedihkn bile t'baca artikel di dada akbar yg memaparkan kesan² bedilan askar rejim zionis yg dilaknat. Kita sbg umat Islam sedikit sebanyak terasa akan apa nasib yg menimpa saudara² kita di sana tp apakah tindakan kita utk membantu mereka??

Adakah kita sama² merasakan apa yg dirasa rakyat Palestin?
Adakah kita cuma mengambil tahu dan membiarkan ia berlaku??
Adakah kita sama² m'bantu Israel membedil Palestin??
Adakah kita sama² daftar sbg sukarelawan utk berperang di Palestin??
Adakah kita sama² turut serta dlm perarakan bantahan perang terhadap Palestin??
Adakah..Adakah...Adakah??

Kita tidak mampu m'buat apa² selain daripada berdoa kpd Allah agar pertumpahan darah di bumi Palestin tidak terus t'jadi. Pertubuhan OIC juga tidak begitu kuat utk melakukan sesuatu utk Palestin. PBB juga begitu. Tp terpikirkah kita yg kita mampu menyekat serangan Israel & sekutunya (AS) t'hadap Palestin??

Setiap tahun AS menyalurkn jutaan dolar utk Israel. Ini tmasuklah pembekalan senjata dan lain² lg. Sedar atau tidak kita sbenarnye telah m'bantu mereka utk menghapuskan saudara kita sdr. Setiap hari kita membeli barangan keperluan dari AS. Kita makan minum di rangkaian restoran segera yg berpengkalan di AS.

Apa yg perlu kita lakukan??

Boikot adalah penyelesaiannya selain perkara di atas. Byk produk² di seluruh dunia adalah hasil drpd AS. Pandangan m'boikot barangan buatan AS sering diutarakan. Tetapi adakah kita benar² melakukannya?? Dengan m'beli brg buatan AS secara tidak langsung kita turut sama m'bantu AS & Israel mencipta senjata utk menyerang negara² Islam yg pastinye tidak akan melawan spt Palestin / Afghanistan.

Hari ini ekonomi AS tidak stabil dan boleh dikatakan spt telor dihujung tanduk. Menunggu masa utk jatuh. Salah satu produk yg begitu popular dr AS adalah Coca Cola. Andaikata umat Islam seluruh dunia mampu bersatu dan bersama² bersetuju dgn cadangan utk tidak mbeli minuman Coca Cola utk seminggu shj sudah mampu utk melemahkn ekonomi AS krn tiada penggunaan mata wang dolar.

Jadi apa kata anda sekalian??
Apakah kita boleh melakukannya atau kita hanya bole 'sembang' shj??

Post a Comment

1 Comments

komen² anda akan dipublish setelah disahkan..

terima kasih daun keladi..
esok² sudi la komen lagi..