RapidkL

RapidkL

Friday, February 27, 2009

Karpal Buat Hal Lagi


SIAPA CELAKA?

Hah si org tua ni tak abeh² lg dok carik pasal. Entah ape entah masalah dia ni. Agaknye org tua ni sakit tak bleh berak kot (sembelit). Semua org dia dok 'fire'. Terbaru si haram jadah ni dok tuduh² kononnya Pemuda UMNO yg menghantar 2 butir peluru kt dia dgn menggelarkan Pemuda UMNO sbg CELAKA.

Dalam hal ni siapa sbenarnye yg celaka?
Pemuda UMNO ataupun Si Tua Haram Jadah ???

ISU BARU

Motif si org tua haram jadah ni masih tak diketahui sbenarnye. Lepas satu² hal dibangkitkan. Mungkin betol ape yg aku pikirkan dlu ms dia mule² menaikkan isu Sultan Perak. Kemungkinan ni tanda² kecil kematiannya. Ini adalah taktik yg diguna pakai Anwar iaitu dgn menaikkan isu lain dan dlm ms yg sama isu yg kita fokuskan akan dilupakan sedikit demi sedikit. Tgk je la kes liwat Anwar & Saiful tu. Mane nk jln kes tu, tertuduh bole mintak tangguh plak!! Istimewanya..

PEMUDA UMNO

Kenyataan si haram jadah ni yg sesuka hati menuduh org tanpa usul periksa dan bukti yg sahih adalah dianggap sbg keterlaluan. Sarang tebuan jika diusik buruk padahnya. Apabila si tua kutuk ini sekadar meminta maaf (x ikhlas) dalam Dewan Rakyat selepas mengeluarkan kenyataan tak dapat diterima ramai. Yg ditujukan kpd Pemuda UMNO, so haruslah mintak maaf secara terbuka pd seluruh Pemuda UMNO M'sia.

Isu si cilaka ini dikepong selama 15 minit dlm perkarangan Parlimen tu biasela kan. Semangat M'sia Boleh masih tebal dlm diri rakyat M'sia. Jika org² PAS & PKR boleh buat, takkan Pemuda UMNO takleh buat. Cumanya Pemuda UMNO S'gor tidak mengepong & baring sambil pegang bendera di depan kete Karpal. Dlm ms yg sama juga Pemuda UMNO bknnya mengepong kete Sultan mahupun Pembesar Negara yg dianggap sbg penderhaka.

POLIS

Si tua ni kata Polis tak amek tindakan pd Pemuda UMNO tersebut. Mcmne Polis nk amek tindakan sedangkan pernah dlu hamlau ni kata Polis M'sia semua tak guna. Hah tunggu la lepas ni nasib ko wahai si tua OKU.

So secara tak langsungnya Polis pun malas la nk amek port dgn apa yg tgh @ bakal terjadi pd si tua nyanyok ni. Mane ade kes repot paling byk membabitkan seseorg dlm M'sia ni. Buat habeh kertas & ink nk print polis statement repot.

Secara peribadinya, aku berharap tahun 2009 adalah tahun terakhir si tua haram jadah ni bernafas. Jd sesiapa yg sanggup memukul & mematahkan apa² yg patot pd org tua ni sehingga dia takleh berckp & bernafas akan aku hulur RM200 - ni bajet aku.. (sape nk tambah duit lg pun bole) hehe..

KEPADA PENYOKONG ORG TUA NI

Sebarang komen yg mempertahankan tindakan si org tua ni tidak akan dipublish !! Thanks~

Tuesday, February 17, 2009

Sepintas Lalu~

Hah lama plak tak update entry kt blog ni..

Sedar² je byk plak cite menarik terutama di negeri Pakatan Rakyat.

Meh kite usha citer menarik spjg minggu ni plak..

CERITA 1
GAPENA buat repot polis utk menghapuskan pembelajaran bhs Inggeris dlm mata pelajaran Math & Sains.

Elehhh poyo la dorg ni, ms time Tun Mahathir memerintah dlu. Takde sape plak nk tentang. Ni bende dh 3 4 thn baru la nk tentang. Tp bukankah belajar dlm bhs Inggeris lebey berkesan dan secara tak langsung penguasaan bhs Inggeris di kalangan bdk skolah jd lebey baik..

Kita sdr tau, kalo anak bangsa kita nk blaja bhs Inggeris mmg malas. Tp ini lah salah satu cara utk mereka blaja menguasai bhs Inggeris..

Soal memartabatkn bhs Melayu tak timbul krn byk lg subjek di sekolah diajar dlm bhs Melayu. Adakah GAPENA mahu carik publisiti murahan?

Jika betol² mahu perjuangkan bhs Melayu, sila buat laporan polis & memorandum serahkan pd menteri² kabinet M'sia. Suh menteri² bckp dlm bhs Melayu semasa berucap & sidang media.


CERITA 2
Isu Karpal saman Sultan Perak semakin reda. Tp harus diingat, kita jgn lupa apa yg telah berlaku. Ini soal Institusi Kesultanan Melayu kita. Sekali diusik, maka akan berkali² akan dipersoalkan kewajaran Institusi Raja.

Pakatan mmg bijak memutarbelitkan dakwaan mereka dan kita yg melihat, mendengar & marah pasti sedikit demi sedikit lupa akan apa yg telah terjadi setelah isu lain ditimbulkan.

Kita jgn habiskn cerita Karpal sehingga di sini shj, kita panjangkn sehingga Karpal diambil tindakan undang².


CERITA 3
Mufti Perak dicaci oleh fanatik PR. Suatu ketika dlu, Dato Seri Hj Harussani pernah dipuji & dipuja akan pendapat beliau yg bole diterima pakai oleh semua org terutama bg penyokong² PAS amnya. Tp bile hal Institusi Raja disentuh maka ramai pula yg mengutuk dan mencaci Mufti Perak ini.

Ape kehenye yob? Kdg² tak semua yg kita pikirkn tu betol² belaka. Ada juga salahnya dan tidak sependapat dgn org lain. Fikirkanlah..


CERITA 4
Cite Adun di negeri S'gor yg dakwa kononnya gambar bogel dia dh tersebar luas. Tp yg peliknye nape aku tak dapat² lg gambar tu, aiyarkkk..

Haiiiii mcmna gambar tu bleh tersebar erk? Kalo betollah spt yg didakwa setengah pihak kononnya gambar tu diambil & disebarkan oleh bekas bf dia, isk tak bermoral la dia ni. Tak kawen tp dah duduk tdo sebilik dan maka itu elok lah letak jawatan utk semua jawatan yg disandang.

Kata K'jaan PR suatu ketika dlu, mereka akan jd k'jaan yg BERSIH. Maka segala kekotoran hendaklah dibersihkan. Yg 'kotor' perlu ditanggalkan supaya tidak terlihat kecacatan pd k'jaan tu nnt.

Terbaru Khalid Brahim & Azmin Alii mempertahankan 'kekasih' hati mereka. Mereka kata akan menyiasat perkara ni terlebih dahulu. Tak boleh buat keputusan tiba² tanpa alasan yg kukuh.

Deyyyy org kita di M'sia ni takleh terima yg bogel² tau. Skandal seks Soi Lek pun kita amek serius dan dia sanggup letak jawatan. Apatah lg dia pun juga patot letak jawatan.

Kesimpulan yg dpt aku ramalkan, kerajaan BN akan dipersalahkan juga nnt. Korg bogel, BN salah. Korg buat hal kt Perak, BN salah. Apa saja korg buat mestilah BN salah. Semuanye salah BN..


CERITA 5
Lim Guan Eng diugut bunuh. Takde pedulik aku kalo dia kene ugut bunuh tp sayanglah dia masih muda utk dibunuh. Sepatotnya carik yg tua dari dia dan yg byk bunyik tu + yg OKU tu.

Tp yg musykilnya nape Gerakan Penang pulak buat repot utk Ketua Menteri mereka? Pelik~ Depa nk jawatan ka? Ka depa nk peruntukan? Ka depa saja berlakon baik dpn Guan Eng?? Musykil aku..


CERITA 6
Pagi ni baca update entry dr TAIPINGMALI cite psl blog dr Indonesia yg mengutuk negara kita ni. Habeh semua bende dia korek psl M'sia.

Sian, negara sdr pun huru hara dah mula nk kutuk² negara org. Meh click sini. Mmg kesian.

Terbaru ada plak kes lanun Indon serang bot polis. Hah meh baca lagi Lanun Pailang

Layan~

Thursday, February 12, 2009

Bulan Ini Adalah....

Istimewanya bulan FEBRUARI 2009


+) Kerajaan Pakatan Rakyat Perak tumbang dan tergolek²..

+) Nizar mintak DUN dibubarkan..

+) Sultan tak berkenan, tukar parti pimpin negeri..

+) Kerajaan yg didirikan tidak sampai setahun jagung..

+) Yang melompat keluar, kembali melompat masuk balik..

+) Ada yang lompat² lagi tapi tak tau mana arah tuju maka jadi la Bebas..

+) Lompat ke dlm PR adalah BAIK, lompat ke BN adalah HINA - Nik Aziz

+) Kali pertama mendengar ayat "..patik, mohon derhaka.."

+) Sultan Perak lantik MB baru Perak..

+) Si Penderhaka sudah dikenal pasti..

+) Bukan saja derhaka tp kereta kerajaan negeri pun disebat..

+) Kwn² Si Penderhaka pun turut serta ingin jd Penderhaka..

+) Rakyat pun turut menderhaka pada Sultan..

+) Rakyat berperang dgn Sultan - Polis - FRU

+) Si Karpal meracau & buang tabiat dgn mengutuk semua org di sekeliling dia..

+) Anwar senyap shj sambil korek idung..

+) Si Karpal nk saman Sultan Perak - pertama kali berlaku..

+) Laporan polis demi laporan polis dibuat - paling byk dlm sejarah kot..

+) Pertama kali, rakyat seluruh M'sia mengutuk keras tindakan Karpal..

+) Dr Zambry jd MB Perak ke 11..

+) ADUN BN Perak terdiri daripada orang² Melayu & seorang shj Cina..

+) Perak mempunyai 2 orang 'Menteri Besar' - Dr Zambry & Nizar

+) Nizar nk dtg opis dihalang masuk - maka balikla beliau..

+) 2 Pejabat Rasmi MB - Opis & Rumah Rasmi MB Perak

+) Mesyuarat 'exco' di rumah luluskan 4 usul..

+) Anwar minta tunda kes liwat nya dgn Saiful - bole plak tunda², specialnye..

+) Karpal tak jd plak nk saman Sultan sbb akur dgn keputusan parti lalala~

+) Kebetulan Ahli Parlimen Bkt Gantang meninggal dunia - al fatihah..

+) Cabaran baru utk BN Perak..

+) PKR nk letak calon, begitu juga dgn DAP..

+) Penentuan selepas perkara² di atas berlaku samada rakyat ingin BN @ PR..

+) Ahli Parlimen Bkt Selambau, Kedah letak jawatan - kes rasuah seks..

+) Mcm ada kene mengene je dgn 2 bukit ni Bkt Gantang & Bkt Selambau..

+) SPR plak serabot kepale nk buat PRK huhu..

+) PKR S'gor nafi 4 org ADUN nye kuar PR..

+) Adun Pelabuhan Klang pun nafikan juga kuar PR - ala nnt kuar la tu..

+) Karpal kasik keterangan pd polis di Ibu Pejabat Polis KL

+) Bln ni juga ada ramai ahli baru BPN yehaaa~

+) Disebabkan entry² aku yg baru spjg bulan ni, maka ramai yg telah mengutuk aku - layan~


Meh tokok tambah lagi..

Wednesday, February 11, 2009

Deyy Kasi Taubat La~



Nasihat Karpal kpd Nizar - Anwar - Lim Kit Siang - Lim Guan Eng..
Ikotlah nasihat Karpal yg mental..
Dh tak lama dh tu, buang tebiat nk mam.. agaknye..


Layan~

Mengapa Kita Takot

Mengapalah kita ni skg dibelenggu rasa takot sgt² pd serangan pembangkang?
Besar sgt ker bilangan pembangkang kt M'sia ni?

Alahhh stakat ancaman org² PKR - PAS - DAP - HINDRAF tu brape la sgt. Bilangan dorg terlalu kecil utk dibandingkn dgn kita semua.

Selalu aku tgk kt blog² sahabat, apabila ade komen balas dr pihak pembangkang mst komen tu tak berbalas. Nape erk?

Kita takot ker?
Kita takot dorg serang blog kita semula?
Kita takot dorg kutuk kita mcm²?

Bende kecik je tu, buat ape nk takot. Biarkan je dorg nk buat ape kt blog kita. Nak kutuk ker nk komen mcm org tak berakal ker biarkan je. Agak² mane komen yg kita tak minat tu tak payah siarkan. Agak menyakitkan hati tp biarlah kita selesa~

Ugutan tu biase la click ni usha kt komen~
takotnyeeee~

Layan~

Tuesday, February 10, 2009

PANDANGAN PENSYARAH UNDANG-UNDANG BERKAITAN KRISIS DI PERAK

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Daulat Tuanku. Daulat Tuanku. Daulat Tuanku. Saya akan kemukakan fakta berlandaskan undang-undang yang terdapat dalam Perlembagaan negeri Perak dan Perlembagaan Persekutuan. Sesungguhnya tindakan meyaman sultan merupakan tindakan biadap dan tergopoh gapah. Menyedihkan apabila tajuk posting terbaru Anwar Ibrahim berbunyi : Constitutional crisis caused by the Sultan, yang jelas merujuk kepada DYMM Sultan Azlan Shah, Sultan Perak Darul Ridzuan.

Mengapa Nizar Harus Letak Jawatan

Perlembagaan Persekutuan dalam artikel 43(2)(a) jelas menyatakan bahawa Yang Dipertuan Agong berhak melantik ketua eksekutif yang telah mendapat sokongan majoriti Dewan Rakyat. Benar dakwaan Nizar mengatakan bahawa Sultan bertindak atas nasihat beliau sebagai ketua kerajaan. Ini termaktub di dalam artikel 40(1) dan 40(1A) yang terdapat didalam perlembagaan. Namun Nizar harus membaca Artikel 40(2)(a), (b), dan (c) bersama. Ini kerana ia jelas menyatakan hak esklusif Sultan yang boleh bertindak sendirian tanpa mengikuti nasihat beliau di dalam perkara membabitkan perlantikan ketua kerajaan (selagi beliau mematuhi provisio dalam 43(2)(a)), kedua baginda mempunyai kuasa untuk TIDAK MEMBUBARKAN DEWAN PERWAKILAN (Parliament atau DUN Negeri), dan terakhir memanggil semua Raja-raja untuk mesyuarat Majlis Raja-raja.

Berikut merupakan provisio yang terdapat dalam Perlembagaan Persekutuan tetapi berdasarkan Akta Interpretasi, ia diaplikasi kepada semua perlembagaan negeri kerana perlembagaan negeri mesti sama dengan perlembagaan persekutuan. Berbalik kepada perlembagaan di Perak, Artikel 16 Fasal 7 Perlembagaan Negeri Perak menyebut seseorang anggota majlis selain MB (Menteri Besar) memegang jawatan atas perkenan Sultan. Dengan lain perkataan, MB tidak boleh dipecat. Klausa ini telah disalah tafsir oleh pemimpin dan penyokong Pakatan pembangkang. Benar seorang Menteri Besar tidak boleh dipecat oleh Sultan jika Menteri Besar itu masih mempunyai sokongan majoriti Dewan perwakilan. Tetapi jika keadaan sebaliknya, Sultan mempunyai hak untuk memecat MB.

Hung Parliament

“Hung parliament” bermaksud tiada majoriti jelas dalam sesebuah Dewan Rakyat atau DUN. Sebagai contoh, parti A mempunyai 89 kerusi dan parti B 88 kerusi, atau kedua-dua sama 89 kerusi, dalam situasi ini lebih elok diadakan pilihanraya semula kerana beza kerusi cukup tipis. Walaubagaimanapun tidak wujud situasi “hung parliament” di Perak ketika ini kerana BN memiliki majoriti 3 kerusi. Dan seperkara lagi yang harus diambil kira ialah jumlah kerusi yang terdapat di Perak ialah 59 kerusi. Perbezaan jelas dan tiada masalah kerana perbezaan ialah 3 kerusi daripada 59 kerusi merupakan suatu jumlah yang jelas.

3 ADUN Sudah jumpa Sultan

Anwar Ibrahim dan bekas speaker DUN Perak Sivakumar mahu mengadakan sidang khas DUN bagi menjalankan “vote of no confidence” terhadap Nizar. Untuk pengetahuan kedua-dua manusia di atas, perlembagaan tidak pernah menyebut bagaimanakah caranya untuk jelaskan “vote of no confidence” itu. Dalam kes Stephen Kalong Ninkan v Tun Abg Hj Openg & Tawi Sli (1966), sebuah surat ditandatangani oleh majoriti ADUN negeri Sarawak tidak diterima oleh mahkamah kerana ia dikatakan terdapat unsur penipuan dan tidak jelas. Tambahan pula tidak semua ADUN hadir ke persidangan khas terbabit. Ini menunjukkan bahawa surat ditandatangani boleh menjadi sah jika ia tidak terdapat unsur penipuan. Oleh itu, tidak disebut bagaimana cara “vote of no confidence” itu sewajarnya diadakan. Cukupkah dengan berjumpa dengan DYMM Sultan? Atau mengangkat tangan sebagai undian seperti kita lakukan untuk pilih ketua darjah dahulu? Atau dengan surat berserta tandatangan yang sah?

Oleh kerana ia tidak disebut, maka apa jua cara pun boleh diguna selagi ia boleh membawa perhatian DYMM ke atas isu terbabit. Saya difahamkan ketiga-tiga ADUN Bebas tersebut telah pun berjumpa mengadap ke-bawah Duli Tuanku untuk menyatakan pendirian mereka. Jangan dipersoalkan 28 ADUN BN yang lain kerana sudah tentu mereka menyatakan sokongan terhadap BN. Begitu juga 28 lagi ADUN Pakatan. Tumpuan kita seharusnya kepada 3 ADUN ini sahaja.

Perjanjian Yang Tidak Sah.

Saya juga difahamkan bahawa terdapat perjanjian tidak bertarikh ditandatangani oleh wakil-wakil Pakatan setelah menang dalam pilihanraya lalu. Perjanjian tersebut menyatakan mereka akan letak jawatan jika lompat parti. Persoalannya adalah ia tidak logik dan tidak sah dari segi undang-undang.
Artikel 10(1) (c) menyatakan hak warganegara untuk menyertai mana-mana persatuan, selagi ia berdaftar dan sah. Namun artikel 10(2)(c) menyatakan “parliament may by law impose on the right conferred by paragraph (c) of clause (1), such restriction as it deems necessary or expedient in the interest of the security of the Federation or any part thereof, public order or morality.”
Persoalannya disini adakah BN merupakan pertubuhan yang tidak bermoral dan mengancam keselamatan negara? Tidak bermoral kerana lompat parti? Dulu Nizar kata ia tidak salah dari segi undang-undang bukan?

Kesemua hujah diatas dibuat selepas saya merujuk kembali perlembagaan persekutuan dan undang-undang tubuh kerajaan Negeri Perak. Tindakan Karpal Singh yang mahu menyaman Sultan amatlah dialu-alukan demi membuktikan hujah saya diatas. Karpal tahu undang-undang ini, cuma oleh kerana beliau bertindak berkapasitikan posisi beliau sebagai pemimpin pembangkang, sudah tentu beliau tidak mahu mengalah. Datuk Ambiga Sreenevasan, President Bar Council dalam keterangannya kepada NSTP juga mengatakan Sultan mempunyai kuasa untuk memecat Nizar. Pakar perlembagaan dan pensyarah Fakulti Undang-undang UiTM, Prof Dr.Shad Saleem Faruqi dalam kenyataannya kepada Bernama juga bersetuju bahawa Sultan mempunyai kuasa esklusif terbabit.

Lebih menarik lagi, orang yang membuat keputusan ini ialah DYMM Sultan Azlan Shah sendiri yang juga merupakan mantan Ketua Hakim Negara. Sudah tentulah beliau telah mengkaji terlebih dahulu akan kesahihannya. Siapa Karpal Singh?

Detik Terkena Batang Hidung Sendiri.

Suatu ketika dahulu Anwar kerap kali menyatakan bahawa beliau mahu merampas kuasa dengan beberapa ahli parlimen BN yang akan melompat ke Pakatan. Kini situasi telah berubah. Anwar telan ludah sendiri. Kepada penyokong Pakatan yang tidak berpuas hati, terimalah hakikat bahawa ini merupakan proses demokrasi yang kamu semua pernah perjuangkan dahulu sebelum 16 September 2008.

Saya juga berharap kenyataan saya kali ini dapat menenangkan perasaan penyokong Pakatan yang marah dan kecewa. Terima lah hakikat bahawa kita masih bersultankan Melayu, bukan bertuankan Anwar Ibrahim. Kita masih berbudayakan Melayu dan Malaysia, bukan kurang ajar dan derhaka, dan ini semua berlaku diatas “kebenaran” undang-undang itu sendiri, dan bukan dengan sesuka hati DYMM Sultan Azlan Shah. Daulat Tuanku!

Siddiq Azani,Fakulti Undang-undang UiTM Malaysia.

Santau Karpal~



Masyarakat kite ni sering dibelenggu rasa takot bile dgr pasal domoh ataupun dukun. Sbb kite biasa dgr org kene santau - tuju² - rasuk - pukau dll lg.

Tp terpikir tak kite mengapa kita asyik dgr bende² ni terjadi dikalangan bangsa kite je?
Kenapa tak penah dgr jd pd bangsa lain?

i-Dulu masa heboh cite org ramai benci Bush psl dasar yg dijlnkn tak betol & semasa dia dtg M'sia, ada sesapa cube santau dia?
mgkin kalo nk buat gitu kene buat kt org M'sia je kot~

ii- Pastu kecoh cite psl Israel serang Palestin, ada sesapa hantar hantu ker jin pegi buat haru kt Israel?
mgkin sbb jauh sgt nk tuju² kot..

iii-Then now kecoh psl si Karpal nk saman Sultan perak, ada sesapa yg offer diri pegi santau, gune² si Karpal ni?
hah jwb²? mgkin bende² ni leh tuju pd orang Melayu je ker?

Abeh kalo takot nk repot polis, ni je la caranye nk tentang si Karpal tu. Santaukan dia.
Ker tak bole santau?
Kene tuju² sesama Melayu je ker bole? Aihhh susahla gini~
Atau perlu buat solat hajat? Haha~

Sunday, February 8, 2009

Kayangan @ Bayangan?


Mereka umpama berada di alam kayangan ataupun lebih tepat lg di alam bayangan. Dh kesian dh aku tgk Nizar & Exco yg begitu bersemangat menjalankan 'tugas'..kah kah kah gelak guling²..

Aku ingtkan Si Nizar ni sorg je yg semangat nk jlnkn 'tugas' sbg MB tp rupenye ade gak geng² dia yg turut syok sama melayan perangai Nizar ni. Nk buat mesyuarat kt pejabat, orang tak kasi masuk. Langsung buat kt Rumah Rasmi MB Perak. Tu pun org dh suh kuar, dia degil gak hehe..

Layankan je la Si Nizar ni. Lama² nnt dia penat la tu. Mane plak dia nk carik peruntukan byk² utk usul² yg diluluskan dlm mesyuarat exco 'haram' tu spt di bwh. Kah kah kah..

- Tempoh pajakan tanah perindustrian yang sebelum ini antara 30 hingga 60 tahun dilanjutkan sehingga 99 tahun.

- Tempoh perkhidmatan 342 ahli majlis pihak berkuasa tempatan dan daerah yang tamat pada 31 Disember lalu disambung secara automatik.

- Peruntukan RM2.7 juta bagi aktifkan semula Lapangan Terbang Sultan Azlan Shah sebagai lapangan terbang penerbangan tambang murah (LCCT).

- Peruntukan dana khas sebanyak RM1 juta untuk waris-waris individu warga emas semua kaum berusia 65 tahun ke atas yang meninggal dunia.

gelak guling² sambil geleng²kan kepala~

Saturday, February 7, 2009

Termakan Racun DAP

Apala bodo sgt Melayu² PR di Perak yg dok buat huru hara di belakang Istana Iskandariah semalam. Meh aku nk habaq terang² kt korang yg termakan hasutan & racun DAP.

Apasal hangpa tak terpikir lgsg yg la ni negeri Perak dibarisi kepimpinan MELAYU 100% dari BARISAN NASIONAL.. Hak² org Melayu juga yg akan menjadi keutamaan exco negeri ni nanti..

Awat hangpa xsokong keputusan Sultan sdr?
Awat hangpa tak sokong orang Melayu sdr jadi pembesar negeri?
Awat hangpa seboleh² nk naikkan bangsa lain yg jasa nya blom tentu dapat kita nikmati?
Awat hangpa tak bersuara apa² bila si Nizar tu bukak kampong baru utk cina dan diberikan hak milik tanah 999thn..

Aihhh~
Inilah akibatnya bile semangat kepartian melebihi semangat cintakan bangsa dan agama.. Habis semua org hangpa kutuk. Semua org bagi hangpa tak baik. Mungkin hangpa lebih suka menjaga hati bangsa lain.

Ingtlah wahai Melayu bangsaku. Ini tanah Melayu, ini tanah kita.

Adab tuan rumah(melayu) apabila tetamu(bangsa lain) dtg bertandang ke rumah haruslah dilayan dgn baik tp apabila tetamu mencaci bapa(sultan& pembesar negara) kita di dalam rumah, apa yg kita akan lakukan?? Biarkan shj ker??

Itulah yg terjadi skg ni di negeri Perak. Sedarlah..Sedarlah..

Hah ni lagi satu punye mangkok, dah Sultan suh ko letak jawatan. Letak je jawatan tu lagi mau derhaka. Sultan kasi ko jawatan MB pun sbb takde org lain yg bole dilantik lg dah.


Muke Nizar yg tak malu nk bukak pagar opisnya. Ape daaa jawatan hang dah diisi la. Jgn dok buat haru la..

Dah orang takmo hang jd MB sudah la~ Pulangkan je la kereta tu. Apa punye tur~

Friday, February 6, 2009

Siapa Jaga Sultan & Raja?


Sedey dan kecewa, tu la perasaan aku bile tgk berita jam 8.00 mlm td. Kenapa begitu skali jdnye apabila Sultan mengiktiraf BN sbg k'jaan baru negeri Perak. Rakyat merusuh dan tidak setuju dgn keputusan Sultan.

Apahal ar dgn korang² kt Perak tu. Korang sdr pun MELAYU dan beragama ISLAM sama spt Sultan dan Raja² di negara ni. Weihh aku nk tanye korang yg biadap dan kurang ajar kt Perak tu.

Siapa lg yg akan mempertahankan Kedaulatan Kesultanan Melayu??

Dah tentu kita sdr yg perlu mempertahankan Kedaulatan Kesultanan Melayu. Bangsa lain? Jgn haraplah. Dorang tu semua berkepentingan, bole kire dgn jari dlm 5 ke 7 org je yg btol² taat tp yg lain, haram~. Dapat darjat anugerah Datuk time tu je dorg setuju dgn Sultan & Raja kita. Di belakang, mereka kutuk blk.

Cuba pikir kalo kita sdr yg melawan & menentang keputusan Sultan, maka tak mustahil suatu hari nnt Institusi Kesultanan Melayu akan tinggal nama dalam buku sejarah. Jgn lupe !! Jika suatu hari nnt juga Melayu tidak lagi berkuasa sbg pemimpin, tiada kuasa tertinggi dlm negara ni yg akan membela nasib kita nnt.

Fikirkanlah wahai umat² Melayu. Ini tanah kita. Ini negara kita. Kat sinilah juga tempat tumpah darah kita. Di sinilah juga pahlawan² Melayu terulung kecundang menewaskan penjajah bangsat.

Dato Maharaja Lela membunuh JWW Birch (residen pertama Perak) kerana mempertahankan kedaulatan Sultan Perak pd masa itu. Tiada gunenye Dato Maharaja Lela membunuh JWW Birch dahulu jika kita kembali menentang Sultan hari ini.

Si keparat Karpal telah membuat ugutan untuk menyaman Sultan Perak Sultan Azlan Shah dalam isu pelantikan Menteri Besar yang baru. Hah ni mmg haram jadah punye org. Lepas tu ada plak Melayu yg menyokong tindakan Karpal kafir harbi ni. Mmg tak kenang jasa betol.

Wahai pembangkang Melayu negeri Perak, korang di belah mana? Sultan Perak atau Karpal?

So pikir la sedalam² nya wahai rakyat Perak yg baru blaja² nk menderhaka pd Sultan. Jgn ikotkan perasaan geram hari ini. Fikirkanlah utk masa depan kita dan Raja kita.

Hukum Si Penderhaka

Teringat semula cerita Hang Tuah & Hang Jebat. Sultan Mahmud Shah menitahkan Hang Tuah dibunuh pd mulanya. Setelah berita Hang Tuah dibunuh tersebar maka Hang Jebat mengamuk di istana. Tup² Hang Tuah tibe² muncul dan sanggup berkhidmat dgn Sultan utk mengapuskan di penderhaka.

Maka episod pertempuran antara Hang Tuah dan Hang Jebat pun bermula dan akhirnya Hang Jebat mati di tgn sahabat sdr disebabkan mempertahankan 'kematian' Hang Tuah mulanya. Itu cite derhaka pd Sultan tp ada plak cite lain, biasenye penderhaka Sultan ni akan dihukum sula atau dicampak ke laut. Tp tu zaman dulu² la.

Zaman skg ni plak, ada gak si penderhaka Sultan. Sedangkan dalam enakmen undang² Perak mengatakan keputusan Sultan tidak boleh dibantah dan dipertikai. So terpikir tak, ape jenis hukuman yg patot dikenakan pd Si Nizar Penderhaka Kpd Sultannya?

Hukum sula?
Campak laut?
Hang Jebat Perak beradu dgn Si Nizar?
Buang negeri?

Hah vote la kt sblh kiri ni.. Layan~

Thursday, February 5, 2009

Kenyataan Media Pejabat DYMM Sultan Perak

KENYATAAN MEDIA PEJABAT D.Y.M.M. PADUKA SERI SULTAN

PERAK DARUL RIDZUAN

“Yang Amat Berhormat Datuk Seri Ir. Mohamad Nizar Jamaluddin telah menghadap Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Perak Darul Ridzuan pada 4 Februari (semalam) memohon perkenan Baginda untuk membubarkan Dewan Negeri Perak.

Yang Amat Berhormat Datuk Seri Mohd Najib, Timbalan Perdana Menteri Malaysia yang juga memohon menghadap Baginda atas kapasitinya sebagai Pengerusi Barisan Nasional Negeri Perak dan telah diberi perkenan menghadap Baginda pada pagi 5 Februari 2009.

Yang Amat Berhormat Datuk Seri Mohd Najib memaklumkan bahawa Barisan Nasional dan penyokong-penyokongnya kini yang terdiri daripada 31 orang ahli Dewan Negeri telah menguasai majoriti di kalangan ahli-ahli Dewan Negeri.

Atas titah Duli Yang Maha Mulia untuk memaklumkan Baginda bahawa maklumat yang dipersembahkan itu adalah tepat, kesemua 31 orang ahli Dewan Negeri tersebut telah dititah menghadap Paduka Seri Sultan.

Setelah menemui sendiri kesemua 31 ahli-ahli Dewan tersebut, DYMM Paduka Seri Sultan Perak telah yakin bahawa YAB Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin telah berhenti daripada mendapat kepercayaan sebahagian besar (ceases to command the confidence of the majority) dari kalangan ahli-ahli Dewan Negeri.

DYMM Paduka Seri Sultan Perak juga telah menimbangkan dengan sedalam-dalamnya permohonan YAB Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin pada 4 Februari 2009 memohon perkenan Baginda untuk membubarkan Dewan Negeri Perak.

Baginda menggunakan budi bicara Baginda di bawah XVIII (2)(b) Undang-Undang Tubuh Kerajaan Perak Darul Ridzuan dan tidak berkenan membubarkan Dewan Negeri Perak.

YAB Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin telah dititah menghadap Baginda untuk dimaklumkan mengenai keputusan Baginda tidak membubarkan Dewan dan selaras dengan peruntukan XVI(6) Undang-Undang Tubuh Kerajaan Perak Darul Ridzuan, DYMM Paduka Seri Sultan Perak menitahkan YAB Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin meletak jawatan sebagai Menteri Besar Perak bersama-sama ahli-ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK) berkuat kuasa serta merta.

Sekiranya YAB Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin tidak meletak jawatan sebagai Menteri Besar Perak bersama ahli-ahli MMK, maka jawatan Menteri Besar serta ahli-ahli MMK tersebut dianggap telah dikosongkan.

Ulasan:

Hah ape lg letak la jawatan wahai Nizar dan exco² yg lain. Dh titah Sultan tu. Aippp~ jgn derhaka !!

Lg satu, jgn lupe pulangkan kete Toyota Camry tu bersama original kunci ye, kete baru tu..jgn plak tukar tayar kete tu. Maklumlah masih byk bunga lg kan hehe~

'..dapat la kome merasey kejap naik kete camry ye~..'

huahuahua..


lirik lagu persembahan Abang Tuah layan~

Pejabat DYMM Sultan Perak

Pejabat DYMM Sultan Perak

Ada lg 1 link ni terus ke posting Pejabat DYMM Sultan Perak - klik sini

Bakal MB Perak Baru


DATO’ DR. ZAMBRY ABD. KADIR

Beliau merupakan anak jati Pulau Pangkor pertama yang diberi kepercayaan oleh pucuk pimpinan parti diberikan tanggungjawab sebagai ADUN Pangkor.

Bagi beliau, jawatan wakil rakyat adalah amanah yang dipikul untuk negara, negeri dan rakyat.

Selepas bergelar wakil rakyat, pelbagai pendekatan dan agenda telah diambil bagi memastikan pembangunan dan kebajikan rakyat terus dipertahankan.

Profil Beliau:

  • Nama : Dato’ Dr. Zambry Abd. Kadir, D.P.M.P., A.M.S.
  • Kawasan : Kawasan Pangkor
  • Portfolio : Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan (EXCO)
  • Parti : Barisan Nasional
  • Jawatan : Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains dan Teknologi
  • Alamat Pejabat : Aras G, Bangunan Perak Darul Ridzuan, Jalan Panglima Bukit Gantang Wahab, 30000 Ipoh.
  • Tel Pejabat : 05-6855590
  • Faks Pejabat : 05-6852117
  • Alamat Rumah : No. 468, Kampung Masjid Pulau Pangkor 32300 Pulau Pangkor
  • Pusat Khidmat : Lot 269, Bangunan UMNO Jalan Haji Mohd Ali 32000 Sitiawan.
  • Tel Pusat Khidmat : 605-691312
  • Email : noha_haziq@perak.gov.my

* Beliau merupakan antara calon² yg berpotensi utk menjadi MB Perak yg baru. Suaranya sering kedengaran di negeri Perak mengutarakan & menentang ketidakimbangan arah tuju pemerintahan pemimpin negeri semasa menjadi 'pembangkang sementara'.

Rasanya seluruh M'sia dh kenal dgn beliau terutama penduduk sekitar Pulau Pangkor yg nyata menyenangi sikap pemimpin mereka ini.

Dr Zambry ni cuma calon dlm pikiran aku je.. Mungkin ada calon yg lain kot.

Wednesday, February 4, 2009

Nizar Sudah Terkentot~

Selepas 3 org DUN Perak meletak jawatan, kini Nizar membuat keputusan yg drastik dgn pembubaran DUN Perak. So dlm erti kata lain kemungkinan akan diadakan pilihanraya negeri Perak nanti (kalo lah).

Tak sempat Dato' Seri Najib buat sidang akbar tergempar ptg ni, Nizar dh ambil langkah pertama dgn membubarkan DUN Negeri Perak. Perghhh hebatlah langkah Nizar yg dilihat sbg langkah selamat. Nizar tidak mahu rakyat melihat kejatuhan 'kerajaannya' secara terang²an sbb tu la dia bubarkan DUN. Konon² keadaan skg bagus utk semua rakyat menentukan kembali pemimpin negeri. Adakah dgn pembubaran DUN negeri akan mengembalikan keyakinan rakyat kpd PR ??

Mungkin Dato' Seri Najib nk umumkn psl harga minyak turun lg kot tp Nizar yg menggelabah tibe² terus bubar DUN hahahaii..

Tp apa yg penting skg adalah mengembalikan kepercayaan rakyat Perak kpd pemerintah asal iaitu BN yg byk membantu dan menaikkan taraf idup rakyat negeri Perak khususnya. Jika skali lg rakyat Perak membuat kesilapan maka sejarah akan kembali berulang.

Hah lg satu, Nasaruddin ADUN Bota nk kembali pd UMNO?? Boleh ker weihhh?? Kalo bg aku la, org ni dh dikire sbg pengkhianat bangsa tp terpulanglah pd korang nk nilaikan dia ni. Bermuke² dgn UMNO ataupun dia ni sbenanye dia ni BOM utk letopkan PR Perak??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...