PM

 photo IMG-20140720-WA0036.jpg

Saturday, March 20, 2010

Orang Asing

Kita kerap mendengar tentang isu kemasukan & penangkapan warga asing di negara ini. Perkara ini bagaikan tiada kesudahan semenjak berpuluh tahun lamanya. Bermula dari penghijrahan warga Indonesia ke M'sia utk mencari makan & sesuap nasi.

Kini negara kita M'sia umpama spt negara² besar seperti Amerika & Britain di mana berbagai² bangsa, agama, keturunan dan kewarganegaraan dpt dilihat. Baik yg hijrah secara halal mahupun haram.

Ada positif dan ada negatifnya bila sesebuah negara itu menjadi negara tumpuan spt M'sia ini. Positifnya, ia secara tidak langsung dapat menjana ekonomi negara secara sihat dengan pengaliran wang keluar masuk negara. Perkara negatifnya adalah, masalah sosial dan nama baik negara terjejas secara perlahan².

Umum mengetahui negara M'sia terdiri dari pelbagai bangsa, Melayu, Cina dan India. Secara zahirnya orang Indonesia / Filipina akan kelihatan spt org Melayu. Pelawat dari negara China & India akan kelihatan spt kaum Cina dan India juga. Kadang² kita sendiri tidak dapat membezakannya.

Ada pelawat yg memasuki ke negara ini menggunakan pas lawatan sosial / pas belajar / pas kerja. Pas lawatan sosial byk digunakan oleh pelawat dari negara China, pas belajar byk digunakan oleh pelawat dari negara² Afrika dan pas kerja byk digunakan dari negara Indonesia & India.

Dari India, kebanyakan mereka ke sini utk bekerja. Di restoran² mamak & di Plaza Low Yat menjual aksesori komputer terpakai. Kita tidak tahu samada yg bekerja di restoran mamak 'halal' bismillah 786 ni benar² beragama Islam ataupun tidak. Bila diminta utk mengucap kalimah syahadah, terus buat tak paham. Tapi peliknya bole paham bile mengambil order dan kdg² bole bergurau senda dgn pelanggan.

Juga yg mereka peniaga aksesori komputer terpakai ini, sedikit sebanyak telah mencalarkan imej negara di mata pelancong asing kerana membuat banyak penipuan penjualan barang. Hal ini pernah terjadi di hadapan mata sy sdr.

Dari Afrika pula, mereka menggunakan pas belajar di kolej² swasta tempatan. Lihat shj di Tmn Connaught / Sunway dan Subang. Kos pembelajaran yg ditawarkan di M'sia adalah faktor utama kepada mereka utk belajar di sini. Ada yg benar² belajar dan ada yg mencari peluang mengembangkan 'bisnes' di sini.

Kes gaduh, mencuri, wang palsu dan dadah adalah perkara yg berlegar di kalangan kelompok kulit hitam ini. Kes yg terjadi baru² ini di Damansara benar² memeranjatkan apabila kelompok mereka ini cuba utk merogol anak gadis tempatan yg sama² tinggal dalam blok perumahan di sana.

Pas lawatan sosial mmg terkenal di kalangan mereka yg datang dari Tanah Besar China. Seakan² menjadi trend apabila yg ditangkap kerana melacur itu datangnya dari China dan menggunakan pas lawatan. Alasan itu terlalu biasa tp akan menjadi sedikit luar biasa bila menggunakan alasan ditipu ejen dan dijadikan pelacur terpaksa.

Setelah kelab² malam menjadi sasaran, kini akitiviti mereka lebih tertumpu kepada restoran makanan. Tak kira la siang ataupun malam, aktiviti mesti dijalankan utk kaut keuntungan dari penggemar seks M'sia.

Dari Indonesia pula, tuan puan boleh agak sendiri kan. Tak sudah² dgn isu pekerja binaan, lombok, pembantu rumah dan curi.

Soalnya sudah beberapa kali mereka yg membuat kesalahan ini telah ditangkap atas kesalahan berikut tetapi kesnya tidak juga berkurangan. Setelah mereka dilepaskan, bolehkah dibenarkan berlegar² di M'sia?

Adakah mereka terus dihantar pulang ke negara asal dan nama mereka terus diblacklist oleh pihak Imigresen M'sia? Kemungkinan pemalsuan dokumen akan berlaku, tiadakah cara menggunakan database pengenalan melalui cap jari?

Setiap kemasukan warga asing, hendaklah melalui sistem pengesanan cap jari. Biar ketat di pintu masuk negara, agar tidak rosak masyarakat di dalam negara.

Thursday, March 18, 2010

Apabila Wartawan Diterjah

Hangat sungguh berita² sepanjang minggu ni.

Dari kisah :-
MP lompat parti..
Artis dengan makmal mini dadah..
Khabar angin Tan Sri Musa letak jawatan..
Kedai alatan seks..
Budak hilang dah jumpa semula..
Zahrain dedah rahsia Anwar cabot lari..

dan juga al kisah facebook tentang..
All Entertainment Reporters In M'sia Sucks
Satu laporan polis dibuat berkenaan hal tersebut.




Melatah pula mereka kali ini..
Perasan atau tidak setiap hari kita sering disensasikan dengan isu² selebriti yg tak sehebat mana berkenaan isu peribadi / percintaan / bergaduh / rumah tangga / berhutang dan lain² lg.

Apa yg cuba dilakukan oleh pemilik All Entertainment Reporters M'sia Sucks bukanlah kesalahan yg terlalu BESAR cuma mengutarakan pendapat peribadinya sendiri dan disokong oleh yg lain. Mungkin pemiliknya adalah artis ataupun orang biasa. Tetapi ini adalah realiti yg harus diterima oleh wartawan yg terlibat.

Berita mengenai laporan polis sini.

Saya percaya, tidak semua wartawan dimaksudkan. Cuma mereka lebih tertumpu kpd wartawan yg sengaja menjaja cerita murahan selebriti tempatan. Tidak dinafikan juga ada antara wartawan ini yg menjalankan tugas dgn baik & tahu batas² etika kewartawanan.

Wartawan juga manusia biasa. Mereka juga mencari rezeki yg halal. Dan kerjaya mereka menuntut utk mencari bahan² berita yg sensasi. Apa yg boleh kita lakukan sebagai pembaca?

Ini adalah lumrah dunia, jika anda yg memulakan & anda juga harus menerimanya semula dengan hati terbuka. Mungkin apa yg para wartawan tersebut rasai skg ini, itulah juga perasaan mereka para selebriti rasai semasa diterjah. Ibarat ditelanjangkan bulat².

Cuma ada beberapa perkara yg saya tidak bersetuju dgn All Entertainment Reporters M'sia Sucks ialah mereka memaki & menghamburkan kata² kesat yg tidak sepatotnya dikeluarkan. Inilah yg ditakuti oleh sebilangan kita apabila kita berbicara melalui media tanpa sempadan.

Nasihat saya kepada pembaca, janganlah kita 'bersubahat' sama dgn cerita² yg disensasikan utk tujuan yg tidak berfaedah kpd masyarakat kita. Kita bukan bangsa low class yg menagih cerita² murahan begini~


p/s: salute pd Mazidul Akmal Sidik..

Tuesday, March 16, 2010

Khidmat Kompang


Kelab Kompang Taman Jaya, Bandar Tun Razak.


Kalo ade sesiapa yg berminat nk dapatkan khidmat kompang utk majlis² perkahwinan atau majlis rasmi silalah berhubung terus dgn saya.

Majlis kematian, kami tak main kompang.

Cepat² sementara baju masih bau kilang..

Booking awal utk elak penuh. Harga boleh dirunding.

Cara booking : Call + Booking + Bank In 1/3 Dari Jumlah Bayaran

Coverage : KL + Putrajaya + Kajang + Shah Alam + Gombak + Keramat


Hp :  012 977 8313 (faizal)

Wednesday, March 3, 2010

Sebilangan Lady Driver

Semakin hari semakin risau driving.

Disebabkan sesetengah pemandu wanita yg sgt brutal di atas jln raya.
Terlalu menakotkan dari dulu sehingga mlm ni.
Bkn aku sengaja cari psl dgn kaum wanita tp cuma nak ceritakan hal yg berlaku td.

Logikkah aku dipersalahkan kerana memandu di lorong kiri dlm kelajuan 40km/j dan sgt berhati² dlm kesesakan. Disebabkan sikap gopoh & tidak hiraukan persekitaran serta menukar lorong tanpa signal telah menyebabkan kete aku bergeser dgn kete tersebut.

Agak²lah kalo nk tukar lorong tu. Tgk side mirror biar selamat baru la tukar lorong. Dah tu bwk kete smbil ckp fon. Nyaris² moto di laluan tgh antara 2 lrg tak 'bersepah' blkg kete tu.

Smpai di tmpt selamat. Dia keluar terus marah² aku. Kata dia aku yg salah sbb bwk kete tak hati². Terkelu lidah sbb yg marah tu ppuan cantek berbangsa mata sepet. Semakin dia marah semakin cantek keh keh keh. Rupa paras mmg cantek tp perilaku tak cantek. Uishhh gengsternye..

Kalo bwk kete Kancil mst disalahkan sbb bad impression pd driver kete murah kan. Kalo bwk kete mewah skit, good & excellent impression lg tu.

Memandangkan keadaan begitu, aku tak melawan ape yg ppuan tu ckp sbb aku letih bekeje arini. Baik simpan je rs marah tu dlm hati. Kang kalo aku bertengkar pon bukan dpt hasil. Tak psl² naik blood preasure.

Agaknya dh give up, driver tu warning akan buat repot polis smbil catit nombo plat kete. Aku berkata.."please do police repot.." smbil tersenyum.

Kemudian, dia berlalu pegi marah² dgn memandu laju dan NYARIS accident dgn kete dari arah belakang psl tak kasi signal membelok, bodoh~

Dari tempat kejadian, aku lihat driver ppuan tu dpt 'hadiah' middle finger dari driver kete blkg selepas bunyik brek yg pjg.

Tuesday, March 2, 2010

Tips Menjadi Ahli Politik Berjaya

Ini tips yg jarang digunakan oleh pemimpin UMNO sekarang.
Tips ni digunakan oleh geng² yg salah 'menuntut ilmu' pd thn 1998 dlu. Anda akan mendapat tempat serta merta dalam UMNO jika ikot cara di bawah.

Tipsnya begini..

i) Anda perlu menjadi seorang yg agresif menentang dasar parti. Walaupun apa yg parti lakukan adalah betol. Anda perlu menafikannya.

ii) Jika anda rasa seperti disisihkan. Anda perlu bertindak keluar dari parti. Adakan sidang akbar dan cuba adakan cerita² buruk tentang parti walaupun anda tidak pasti.

iii) Semasa itu, si muka² tembok pembangkang akan sama² menyokong kenyataan anda walaupun dulu mereka bukan ahli UMNO. Sokongan mereka akan ditulis dlm akbar gosip mereka & blog² penghentam kerajaan.

iv) Anda akan dijemput tour seluruh M'sia utk menabur fitnah dan mengelirukan rakyat. Jika anda bernasib baik, mgkin anda akan ikut Ketua Pembangkang (KP) ke luar negara utk menambah bilangan penduduk dunia yg membenci UMNO di samping menemankan KP mencari KY Jelly.

v) Jika anda merasakan diri anda telah popular berbanding semasa berada dlm UMNO dulu. Juga setelah puas anda menabur fitnah atau secara tiba² perasaan insaf timbul atau anda yakin diri anda telah dinodai dan mahu keadilan terhadap diri anda, inilah masanya.

Tak usah la pikir utk meminta maaf secara terbuka kpd umum terutamanya ahli UMNO ataupun membuat kenyataan terbuka tentang kekesalan anda.

Pergi sahaja mana² pejabat cawangan atau bahagian UMNO. Mintak borang, isi dan hantar bersama duit RM2 kepada Ketua Cawangan / Ketua Bahagian / Ketua Penerangan. Utk lebih popular, anda boleh la terus menghantar kepada Timbalan Presiden ataupun Presiden UMNO sdr.

Esok harinya, wajah anda akan terpampang di dada² akbar. Anda akan diangkat sbg hero. Atau ayat yg lebih tepat adalah 'wira tak didendang'. Hakkk tuihhh~

Pastinya idop anda lebih terjamin setelah lompat kembali kpd UMNO. Mereka akan gunakan anda utk dijadikan modal menghentam pembangkang dan sebagainya. Kini anda menjadi 'anak emas' kpd parti berbanding ahli² yg lama berjuang secara bersendirian dan sukarela.

Jika anda berjaya, TAHNIAH.
Jika tidak berjaya, CUBA LAGI sampai mati.

Monday, March 1, 2010

UMNO Parti Keluar Masuk


Haihhh senang sgt org² PKR & PAS ni masuk UMNO semula??

Dulu bkn main dok tabur fitnah bukan² psl UMNO..
La ni depa dok jilat balik semua kata² kesat & fitnah tu ka??

Bukan tak suka depa masuk UMNO semula, mmg baguih tu..
Tp adakah dgn kemasukan depa semula ni akan membantu menaikkan prestasi UMNO atau depa ni yg akan menghancurkan UMNO pd masa akan datang??

Ya la kan, kalangan depa ni ada gak org yg berpengaruh..
Takot nnt dah lama dok nyebar sayap dlm UMNO, dah byk pengikut..
Tau² ja umum kuar parti psl dlm UMNO ada puak² la yg nk jatuhkan dia bla bla bla..

So, apa tindakan UMNO utk perkara gini?
Tiada tapisan ka atau siasatan terperinci?

Takmo la nnt org dok cop, UMNO ni parti yg bole keluar masuk bile² masa..
Agak² tak suka hari ni, lompat kuar.
Agak² dah suka esok, lompat masuk UMNO balik..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...