RapidkL

RapidkL

Wednesday, October 13, 2010

Kesiankan Mereka

Semalam sy terbaca & di tag byk sgt post mengenai kemalangan di Lebuhraya Plus Utara - Selatan di Melaka pada Ahad lepas.

Ada juga gambar² & video² yg telah sy lihat semasa kejadian baru berlaku. Terlalu tragis utk diceritakan dan digambarkan.

Setelah terlalu byk sgt post mengenai kemalangan tersebut didapati di ruangan Facebook, sy tertanya² apakah tujuan rakan² Facebook sy membuat post berkenaan?

Mungkin rakan² Facebook ingin memberi kesedaran pada kita yg sihat dan hidup hari ini. Itu niat yg baik dan murni. Tetapi satu perkara yg bermain di fikiran sy adalah kesedihan keluarga mangsa yg terlibat dlm kemalangan tersebut. Sudah tentu kalangan anggota keluarga mangsa mempunyai account Facebook pastinya akan berasa sedih apabila melihat dan menonton gambar² dan video yg dipaparkan.

Pada pandangan sy biarkan media arus perdana memainkan peranan mereka. Kita di sini berdoalah dan sumbangkanlah Al-Fatihah pd mangsa.

Tuesday, October 12, 2010

Bandar Tun Razak Lagi

BANDAR TUN RAZAK: Berlagak samseng, mabuk di tempat awam, kerap bergaduh sesama sendiri, berkelakuan tidak sopan dengan wanita tempatan dan memandu serta meletakkan kereta sesuka hati hingga membahayakan orang lain.

Begitulah perangai yang ditunjukkan warga Afrika di Taman Connaught di sini yang menjadikan sebuah restoran ala bar di Jalan Menara Gading sebagai markas mereka hingga mencetuskan kebimbangan di kalangan penduduk sekitar.

Tinjauan Sentral mendapati restoran terbabit dipenuhi dengan warga Afrika yang berpeleseran sambil minum arak, termasuk di bahagian luar premis.

Ada juga beberapa wanita tempatan dilihat melayan warga Afrika terbabit, selain wanita warga Afrika sendiri.

Seorang penduduk, Saghai Nathan, 45, berkata beliau pernah menerima ugutan bunuh daripada seorang warga Afrika selepas melaporkan pergaduhan yang berlaku di restoran terbabit kepada polis.

“Pada satu malam awal bulan lalu, berlaku satu pergaduhan di restoran itu dan ia sudah sampai ke tahap mereka menggunakan botol serta kayu sebagai senjata.
“Mereka mengetahui saya melaporkan kejadian itu dan pada 6 September lalu, seorang daripada mereka mengugut saya ketika makan di restoran bersebelahan,” katanya ketika ditemui.

Beliau berkata, memang terdapat sebuah kolej swasta di kawasan berhampiran tetapi pengunjung restoran terbabit bukanlah pelajar jika dilihat berdasarkan usia mereka.

Seorang pemandu teksi, Steven Kumar, 24, berkata kenderaannya pernah dilanggar dari belakang oleh seorang warga Afrika di hadapan restoran itu yang mengakibatkan berlaku pergaduhan antara mereka dan beberapa pemandu teksi.

“Mereka enggan membayar ganti rugi berikutan kejadian itu, sebaliknya berlagak samseng dengan berkata saya akan mati jika perkara ini berlaku di negara mereka.

“Terdapat juga aktiviti maksiat di restoran terbabit kerana ramai wanita pelayan khidmat pelanggan (GRO) pernah menggunakan khidmat teksi saya di situ,” katanya.

Beliau berkata, jumlah dan aktiviti tidak sihat warga Afrika ini perlu dikawal bagi menjamin kesejahteraan penduduk di situ.

Sumber : Berita Harian (12 Oktober 2010)


Komen

Berita mengenai awang itam di kawasan serpihan Bdr Tun Razak ni dah byk kali disiarkan di media cetak dan elektronik. Tp tiada pelaksanaan & tindakan penah diambil terhadap mereka ni. Cuma yg hanya selalu didengari spt memberi respon dan perhatian.

Apakah kita mahu menunggu berlakunya jenayah rogol dan samun terhadap warga tempatan baru mahu ambil tindakan?

Adakah kita mahu menunggu Taman Connaught menjadi pekan 'rasmi' awang itam ni?

Bukannya mahu berlaku racist tetapi jika dibiarkan lama kelamaan ia akan merebak dan menjadi ancaman kepada penduduk kawasan Bdr Tun Razak. Kita risau mereka ini membawa gejala yg tidak baik utk rakyat tempatan, ini termasuklah pengedaran dadah secara rahsia.

Mana perginya MP Bdr Tun Razak??
Takkan asyik dok tgk negeri S'gor je?
Kawasan Parlimen sdr kene tgk jugaklah. Kalo tak larat, letak je jawatan. Kita cari org lain yg bersungguh bleh wat keje..


Monday, October 11, 2010

Sepet & Polis

Mengapa perlu mengambil gamba video?
Mengapa perlu tulis atas kertas saman yg spatotnya ditandatangan shj?
Mengapa perlu upload di youtube?
Mengapa perlu menjatuhkan martabat PDRM di mata dunia?
Mengapa perlu mencabar undang²?





Kalo dh mmg keturunan komunis, mmg smpai mati pon tetap perangai mcm komunis laknat~

Thursday, October 7, 2010

Sivaji Malaysia

Baru plan nk tgk film terbaru tamil Enthiran hujung minggu ni lakonan Rajnikan & Aishwara Rai. Kata mereka cite Enthiran lg best dr film Sivaji The Boss. Tp rupa²nya ada lagi best film yg baru tamat shooting smlm di sebuah restoran mamak di Klang. Aksi lakonan tanpa skrip dan bersahaja.

Ini semua adalah faktor² yg dibimbangi k'jaan dgn kewujudan gangster² kaum India spt yg diuar²kan sblm ini. Saya rasa aksi mereka ini ditiru dari film² tamil Bollywood.



Chaiittt~ Padayappaa..

Tenangkan Fikiran

Meh tgk video ni dlu. Tenang dan rehatkan fikiran daripada isu² politik masa kini.

Ini video berkenaan wayang kulit dari utara Kedah sana. Pastinya ada di antara para pembaca pernah menonton persembahan wayang kulit versi utara, tok dalangnya dikenali sbg Etong daripada Changlun, Kedah.

Teringt dlu pagi² Etong akan bersiaran melalui M'sia Hari Ini (MHI, TV3) bersama Aziz Desa.

Layan..



Bersama memartabatkan seni budaya warisan Melayu

Monday, October 4, 2010

International Malaysia

Seronok melihat M'sia dibanjiri oleh rakyat warga asing yg mencari rezeki di sini.

Lihat shj la di bandar Kuala Lumpur. Bermacam² color kulit kelihatan.

Kita ada rakyat Indonesia, Bangladesh, Iran, Thailand, Afrika, Pakistan, Nepal, Myanmar, India, Vietnam, China dan Filipina.

Semuanya dtg dgn satu tujuan iaitu mencari rezeki yg melimpah ruah di bumi yg diberi nama M'sia.

Ada yg dtg secara halal dan secara haram..
Ada yg dtg sbg pelancong dan sbg pekerja..
Ada yg kerja halal dan ada juga kerja haram..
Ada yg kerja siang dan ada juga kerja malam..

Persoalannya sampai bila kita mahu melihat M'sia terus dibanjiri dengan warga asing??
Bilakah pihak imigresen nak mula buat kerja selain duduk di pintu sempadan negara cop² paspot??
PERSOALAN yg paling penting, warga negara manakah yg kita akan hantar pulang dulu??
Warga Indonesia pun bleh gak~ ;D

Rendang Daging


Minggu lepas, di pejabat saya ada mengadakan jamuan Hari Raya. Biasalah kalo jamuan raya mestilah ada rendang, nasik impit dan lain-lain sewaktu dengannya.

Dlm kemeriahan ramai menjamu selera, ada pula seorang staf yg berbangsa India (lawyer opis) tidak mahu menjamah sedikit hidangan tersebut dengan alasan memboikot.

Antara ayatnya berbunyi spt ini..

"i've to boycott ur jamuan raya, b'coz u guys not sensitive.."

Nak tau gak tak sensitif psl apa..
Rupanya dia marah psl kami semua menjamu daging lembu dijadikan rendang..
Dlm opis tersebut juga ada staf lelaki India dari INDIA, tp dia tak kesah sbb katanya itu tradisi bangsa Melayu mkn rendang daging lembu..
Hah orang bukan M'sia boleh hormat tradisi kita tp mengapa org kita sendiri yg bising²..

Saya terpikir..
Mengapa sampai begitu sekali pemikiran mereka??
Kita sudah mewarisi rendang daging & ayam dari tok nenek berkurun lamanya.
Mengapa hari ini mereka mempersoalkan pula??

Sedar tak sedar, mereka semakin berani mengutarakan rasa tidak puas hati terhadap bangsa Melayu. Sedikit demi sedikit hak keistimewaan kita diminta, kini daging lembu pun nk mintak..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...