Full Width CSS

Apasal Khalid Ibrahim Ada RM7.5 Billion


Saya tertarik dengan artikel Raja Petra Kamarudin hari ini yang menyatakan bahawa terdapat pergeseran di antara Azmin Ali dan dua Tan Sri di Selangor. Apa yang lebih menarik minat saya adalah pendedahan RPK bahawa Tan Sri Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor dari PKR memberi projek-projek bernilai Berbillion Ringgit kepada seorang VIP yang juga sahabat karib beliau iaitu Tan Sri Lim Kim Hong. 

Saya rakin ramai yang tidak mengenali siapa Tan Sri Lim Kim Hong sebenarnya. Oleh itu, berikut adalah biodata beliau:

Lim Kim Hong
Lim Kim Hong adalah Pengasas I-Bhd dan telah menjadi Pengerusi Eksekutif sejak Julai 9, 2010.Y. Bhg. Tan Sri Datuk Lim berkhidmat sebagai Pengerusi Eksekutif I-Bhd sehingga Februari 2009.Y. Bhg. Tan Sri Datuk Lim berkhidmat sebagai Timbalan Pengerusi Eksekutif I-Bhd dari Februari 2009 hingga Julai 2010 dan bertanggungjawab untuk menetapkan dasar dan hala tuju syarikat. 

Menarik di sini adalah Tan Sri Lim Kim Hong adalah pemilik I-Berhad. Untuk pengetahuan pembaca, sejak PKR memerintah Selangor selepas PRU-12. Jumlah projek yang diterima oleh sahabat karib MB Selangor ini berjumlah berbillion ringgit. Antara project yang diberikan kepada Tan Sri Lim Kim Hong adalah:

1. I-BERHAD, an integrated ICT developer, aims to launch a mixed real estate investment trust (REIT) worth more than RM1 billion in four to five years.The idea is to unlock the value of investments at i-City, the company's 29ha knowledge and tourism hub in Shah Alam, Selangor.

2. Wessex Water I-Bhd Consortium, a 50:50 joint venture between Wessex Water, a UK-based water and sewerage treatment company owned by YTL Corp Bhd, and I-Bhd was given the contract to clean up the Klang river, with a project worth RM 2 billion. 

3. Project I-City di Shah Alam yang mempunyai nilai GDV RM 4.5 billon.  

Jumlah keseluruhan project/ future project yang diterima oleh Tan Sri Lim Kim Hong bernilai RM 7.5 Billion dan ini hanya project di Selangor. 


Baca lagi di The KL - Chronicle

Post a Comment

0 Comments