Full Width CSS

[Video II] Ohhh Melayu Cibai !!~


Saya terasa terpanggil utk meletakkan tajuk di atas berdasarkan beberapa sebab. Salah satunya ialah berkenaan isu pergaduhan antara Pekerja KFC dan Pelanggan Cina tempoh hari di KFC i-City, Shah Alam.

Isu menggunakan bahasa kesat ditujukan kepada seseorang memang nampak biasa, mungkin bagi setengah orang perkara itu sudah lali dan kadang² ia dianggap umpama gurauan. Contoh,

"Lu cibai lah Sarip" atau
"Pu**mak ko lah Ah Seng"

Tapi ia akan menjadi serius dan tidak kelakar apabila melibatkan bangsa ataupun kaum. Contoh,

"Cibai punya Melayu" atau
"Pan**t punya Cina"

Disebabkan penggunaan perkataan bangsa seperti di atas, ia akan dianggap sebagai racist ataupun perkauman.

Kembali pada isu KFC. Sebagai pelanggan, anda ingin dilayani dgn baik dan mesra (kalo boleh nak dapatkan nombor tepon awek cun yg bertugas kan, nombo PIN BB pun jadik kan hehe) kerana anda mahukan layanan setimpal dgn bayaran yg dibuat. Ya perkara itu memang benar dan saya tak nafikan. Tapi dalam konteks ini perlu ada budi bicara ataupun toleransi antara pekerja dan pelanggan.

(gambar hiasan)

Maksudnya, pelanggan harus menerima layanan yg diberikan bergantung pada keadaan semasa. Mungkin pelanggan boleh menerima layanan baik dan mesra ketika pelanggan tidak ramai atau suasana lengang di premis tersebut. Sebaliknya keadaan mungkin sedikit berubah apabila premis tersebut diserbu oleh puluhan pelanggan dalam satu masa dan pada ketika itu kemungkinan besar aspek kemesraan ataupun layanan baik dari pekerja akan sedikit terabai disebabkan order yg banyak.

Keadaan yg sama juga mungkin dirasai oleh kita sendiri apabila mempunyai tugasan atau kerja yg banyak di opis, mungkin kita sendiri kadang² tanpa sedar, terlupa bagaimana cara kita menjawab pertanyaan dari rakan opis. Adakah kita jawab dgn betul, mesra dan tepat atau kita jawab sambil lewa sahaja.

Sebelum kejadian,



Semasa kejadian,



Selepas kejadian,



Sudah takut, macam² alasan lah keluar der. Diorang ni memang terkenal dgn sikap bacul. Akhir sekali nanti Melayu lah yg salah, Melayu jugalah yg racist.

Dalam isu pergaduhan di KFC tempoh hari, kita letakkan perkataan CUSTOMER ALWAYS RIGHT ke tepi sebentar. Pada hemat saya, yg bersalah dalam hal ini merupakan pelanggan. Mengapa?

Kerana terdapat lebih 500 buah restoran KFC di seluruh Malaysia. Andai kata, servis yg diterima di KFC i-City terlalu lembap, maka pelanggan mempunyai banyak lagi restoran KFC yg berhampiran utk dikunjungi. Dan jangan lupa bahawa di Malaysia ini terdapat terlalu banyak pilihan restoran makanan segera, seperti McDonalds, Pizza Hut, A&W, Domino Pizza dan lain² lagi.


Mengapa lelaki tersebut enggan utk berganjak sedangkan menurut info, hampir sejam mereka beratur utk membeli KFC. Jika tak mahu tunggu lama, beredar saja lah. Kalo nak marah pun, marah dlm hati lah. Tak perlu keluarkan kenyataan berbaur perkauman.

Perlu diingat juga, pekerja KFC tersebut merupakan seorang manusia. Mempunyai akal fikiran, nafsu dan lain² seperti pelanggan juga. Mereka juga merupakan pelanggan kepada premis perniagaan yg lain. Maka tiada bezanya pekerja tersebut dan pelanggan. Kesabaran mereka tetap teruji.

Soal ditumbuk pekerja KFC, saya menyokong tindakan tersebut. Memekik "Cibai punya Melayu" umpama mengejek atau menghina bangsa Melayu sendiri. Jika saya berada di tempat pekerja tersebut, saya pun akan berbuat perkara yg serupa. Pasal apa? Sebab sesiapa pun tidak berhak utk menghina bangsa Melayu, kaum Cina, India dan lain².

Jangan kerana seorang Cina ini, maka kaum Cina yg lain pun terkena tempiasnya. Sedangkan yg bersalah hanyalah dia sorang je.


P/s: Kalo isu makanan pun dijadikan perkauman, lepas ni nak makan apa pun orang tengok semacam je

Boleh baca lagi pasal isu ini di blog PAPA GOMO, DR MiM, Aspirasi Bangsa, MPP Online

Post a Comment

9 Comments

  1. Mantop bro!! I Likee..

    ReplyDelete
  2. Inilah jadinya kalau bangsa kita tak bersatu

    ReplyDelete
  3. Aku tak tahu ni pasal Melayu ke Cina ke yang kurang ajar, tapi pada aku yang silap adalah management. Aku sendiri pernah kena dulu kat restoran lain, lepas hampir 1 jam tunggu, bila sampai giliran kita baru cakap yang barang kita nak order sebenarnya dah lama habis!!! Awat tak cakap awal-awal ataupun taruk notice, boleh aku blah kedai lain. Tapi aku mencarut dalam hati je dan lepas tu teruslah inrom main office restoran berkenaan......tapi masa 1 jam abislah dan perut laparlah.....

    ReplyDelete
  4. Yg sokong Cina tu sapa? DAP jugak! PKR & PAS x nak bantu pekerja Melayu tu ke? Semua takut dgn DAP? Tak berani bersuara?

    SETELAH DITELANJANGKAN DI LEMBAH PANTAI, NURUL IZZAH LARI KE SINGAPURA!! Baca di sini!!

    http://apakecoh2.blogspot.com/

    ReplyDelete
  5. Bodoh betul cina ni...psl ayam pun nak kecoh. Pergi balik china makan babi sama katak la

    ReplyDelete
  6. Sdra Rezqeen Hill

    Bolih saya Mohon izin masuk.

    Hari ini Jumaat,sebelah petang ,ada rakyat yang fasih bahasa Mandarin telah murah hati membeli surat khabar vernakular Oriental Daily dan di edarkan percuma di sebuah Pasaraya TS, di Selangor.

    saya nampak ada 3 halaman berita gambar serta ulasan atas KFC.
    Sesiapa yang fasih sila baca oriental daily hari ni dan ulas.

    Ada rakyat Malaysia yang nampak bunga bunga api yang patut di padamkan,tetapi telah mengambil kesempatan curah minyak.

    Mengapa ?

    Gara 1M kasi muka, sebab nak jawat PM lagi kan.
    Lagi baik jadi masak telur saja.

    apa pun semua blogger Alif Ba Ta wajib Pantau rapi.
    tq mentor mentor saya.
    arjuna waspada
    changkat lobak.

    ReplyDelete
  7. Dah lah Danny, kau tu yg babi. Kau hina melayu yer, aku tahu mana asal kau babi

    ReplyDelete
  8. Sidang akhbar yang diadakan berhubung isu pergaduhan di kfc tidak menunjukkan kematatangan dalam mencari solusi, tetapi sebaliknya ia seolah-olah sengaja mencari jalan dalam usaha untuk mencari pertuduhan yang lebih kompak. Apakah sidang akhbar tersebut boleh merungkai masaalah atau macam sengaja nak tambah burukkan satu kaum ? Janganlah politikkan isu bangsa. Penat lelah kerajaan kempen dalam penyatuan berbagai bangsa, tapi yang dapat inilah bahagaian dari segelintir umat yang opportunis tapi teramat bodoh !

    ReplyDelete

komen² anda akan dipublish setelah disahkan..

terima kasih daun keladi..
esok² sudi la komen lagi..