Tuesday, July 17, 2012

Siapa Akan Isi 30 Kerusi Pembangkang??



Kekalutan pembahagian kerusi yang akan ditandingi oleh pakatan pembangkang dalam PRU 13 hingga ke hari ini seakan belum menemui titik noktahnya lagi.

Dalam perkembangan terbaru, Lim Guan Eng selaku Setiausaha Agung DAP mendakwa partinya hanya akan bertanding di sekitar 60 kerusi parlimen sahaja, kurang 30 berbanding jumlah pembahagian yang didedahkan kepada umum sebelum ini.

Rekod PRU 2008 menunjukkan DAP telah bertanding di 47 kerusi dan menang 28 daripadanya dengan majoriti selesa. 

Sekiranya angka 60 seperti yang disebut oleh Lim Guan Eng adalah angka 'muktamad', ini bermakna wujudnya peningkatan sebanyak 13 kerusi baru diperuntukkan kepada DAP yang berkemungkinan besar diambil alih dari kuota PKR. 

Walaupun kita sedar angkat tersebut masih jauh dari angka sebenar, namun setidak-tidaknya Lim Guan Eng telah mengesahkan DAP semakin menonjolkan dirinya sebagai abang besar yang mampu menentukan corak haluan pakatan pembangkang.

Dalam pada itu, timbul satu dua persoalan bila DAP mengatakan hanya akan bertanding tidak lebih 60 kawasan parlimen, kepada siapa pula baki 30 kerusi tersebut akan diberikan?

Mungkinkah parti-parti lain misalnya SAPP, KITA atau PSM akan diberi tanggungjawab memikul cabaran di baki 30 kerusi tersebut untuk berentap dengan BN?

Jika segala persoalan di atas sukar untuk dijawab oleh pembangkang, nyatalah gembar gembur dakwaan Anwar Ibrahim kononnya proses pembahagian kerusi sesama pembangkang telah lama selesai hanyalah mimpi di siang hari.

Sumber : KL-Chronicle

No comments:

Post a Comment

komen² anda akan dipublish setelah disahkan..

terima kasih daun keladi..
esok² sudi la komen lagi..

BAJU SEA GAMES 2017

BAJU SEA GAMES 2017
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...