Full Width CSS

Sisa-Sisa Akhir Hayat PAS Di Muka Bumi #TolakPR

Parti Islam Se-Malaysia (PAS), sebuah parti yang terbinanya daripada bekas - bekas ahli UMNO kini semakin hilang arah tujuan dan "confuse" tentang perjuangan & objektif sebenar mereka. Jika dilihat kembali sejarah penubuhan PAS, objektif utama nya adalah as a political party that aims to establish Malaysia as a country based on Islamic legal theory derived from the primary sources of Islam, the Quran, Sunnah as well as Hadiths. Walau bagaimanapun, jika dilihat sekarang perkara ini tidak terjadi.

Penulis masih ingat di zaman universiti, dimana majority ahli - ahli atau pun persatuan rakan masjid majority nya adalah lebih inclined kepada PAS berbanding UMNO, yang dikatakan tidak memberi penekanan terhadap ISLAM, Liberal dan sebagainya. Pelajar - pelajar ini, selepas tamat pembelajaran, akan menyertai PAS dan memperjuangkan agenda "ISLAM" mereka seperti yang berlaku sekarang. Ini sudah semestinya tidak menjadi masalah kerana Malaysia adalah sebuah negara yang demokrasi dan rakyat diberi peluang memilih parti yang sesuai dengan perjuangan/kepercayaan politik mereka.

Tetapi, betulkan perjuangan PAS itu berteraskan ataupun berlandaskan ISLAM pasca PRU - 12 (Selepas menyertai Pakatan Rakyat dan bersama Anwar Ibrahim)? Jika ramai ahli PAS yang berkata "ya", ini tidak di reflect di muktamar PAS baru - baru ini yang diadakan di Kota Bharu. Penulis berkata begini selepas melihat beberapa faktor atau pun indicator antaranya:

Pertama : Harakah dibidas kerana tersasar dari perjuangan

Ketua Pemuda PAS Wilayah, Kamaruzzaman Mohamad, yang menyifatkan yang Harakah telah tersasar dari perjuangan.

Oleh itu, beliau menyarankan agar lidah rasmi PAS itu dipantau dibawah satu jawatankuasa untuk menapis dan mengawal kandungannya. Usul itu telah diluluskan dengan majoriti besar iaitu 733 perwakilan dari 172 kawasan.

Harakah dikritik sebagai terlalu terbuka dalam memberi ruang kepada pemimpin DAP dan PKR. Perwakilan juga tidak gemar akhbar tersebut menyiarkan berita yang menghina pemimpin parti seperti Datuk Dr. Hassan Ali dan Nasharuddin Mat Isa tetapi mengambil sikap berdiam diri terhadap pemimpin DAP seperti Karpal Singh.

Kedua : Penipuan Ketua Dewan Ulama PAS

Ketua Dewan Ulama PAS, Harun Taib dibidas Karpal Singh kerana mengatakan DAP bersetuju untuk implement Hudud jika Pakatan Rakyat (PR) berkuasa. According to Karpal Singh:

"The position of the DAP on this issue (hudud) cannot be subject to any compromise. It is fundamental to its existence"

Jadi kenapa perlunya Harun Taib menipu pada muktamar dan mengatakan PR bersetuju untuk implement Hudud? Ini adalah hanya gimik dan penipuan untuk menaikkan moral ahli grassroot PAS, seperti pelajar lepasan universiti yang penulis katakan tadi, yang menyertai PAS kerana tag "ISLAM" mereka. Jika tiada "ISLAM", apa lagi PAS boleh gunakan untuk life politik mereka?

Baca lagi di blog KL Chronicle

Post a Comment

2 Comments

  1. tuan admin..,mereka2 dlm PR ni kan kaki 'wayang'.depa tu sengaja buat2 gaduh hal hudud dan negara Islam depan pengikut dan rakyat Malaysia. Walhal mereka ni memang dah awal2 dah..buat perjanjian..Pas akan ikut cakap pkr dan dap. so dlm muktamar tu..sandiwara tok guru supaya anak buah dema percaya yg mereka mmg nak kan Islam dan hudud..heee..tak kan itu pun admin tak leh baca?

    ReplyDelete
  2. Bersatulah Melayu Islam semua. Bersatu kita teguh berpecah kita runtuh.

    ReplyDelete

komen² anda akan dipublish setelah disahkan..

terima kasih daun keladi..
esok² sudi la komen lagi..