Saturday, June 30, 2012

Jangan Biarkan Masjid Dinodai Politik

Ada benarnya apa yang dikatakan YB Kulim, Datuk Zulkifli Noordin semasa menjelaskan bahawa politik melampau akan melanda ke dalam Rumah Allah, Surau dan Masjid.

Jawatankuasa Qariah Surau dan Masjid wajib memainkan peranan untuk menghalang pihak-pihak tertentu yang cuba memanipulasikan fungsi rumah ibadah sebagai pentas politik yang busuk.

Politik melampau ini akan melanda bila menjelmanya bulan Ramadhan.



Jangan benarkan parasit-parasit jahanam ini merosakkan kesucian Rumah Allah dan kemuliaan bulan Ramadhan nanti.


Lakukan seperti di bawah.





Twitter : @REZQEENHILL 
BBM : 23C29857 
Email : reezqeenos@gmail.com  

Friday, June 29, 2012

PAS Rosak Sebab Patuh Pada Wanita Hindu

Sudah beberapa kali perkara ini diungkitkan di hadapan rakyat Malaysia dan mungkin di kalangan rakyat telah menyedari akan hal yang saya akan rungkaikan ini.

Biarlah permulaan bicara saya kali ini dengan sabda Rasulullah S.A.W,

"Tidak akan diberi kejayaan kepada sesuatu kaum yang dipimpin oleh perempuan.." - Musnad Ahmad (5 : 43-57)

Terdapat juga dalam hadis lain Baginda S.A.W bersabda lagi,

"Hancur binasalah lelaki ketika patuh tunduk kepada wanita. Nabi (Rasulullah) mengucapkan ayat ini sebanyak tiga kali.." - Kasf Al-Khafa (2 : 332)

Siapakah yang boleh kita relate kan pada ketika ini di Malaysia?

Wan Azizah?
Fuziah Lynas?
Nurul Izzah?
Zuraida Mak Lampir?

Bagi penama-penama di atas mungkin tidak dianggap sebagai terlalu merbahaya dan mereka juga bukanlah pemimpin yang hebat jika nak dibandingkan dengan seorang wanita yang ingin saya kenalkan ini.

Ambiga Sreenevasan

Bukan hanya saya dan para pembaca sekalian saja yang mengenalinya malah proksi-proksi kepada Amerika Syarikat juga turut mengenali wanita jahanam ini. Mengapa dia boleh begitu dikenali oleh dunia luar?

Saya pasti para pembaca sekalian mengenali bekas Presiden Majlis Peguam ini adalah merupakan individu yang bertanggungjawab menerima memorandum menuntut pelaksanaan Suruhanjaya Antara Agama (IFC) pada tahun 2001. Majlis Peguam ketika itu bukan saja menerima satu malahan 14 tuntutan yang jelas sekali bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan.


Dalam kes murtad Lina Joy, Ambiga yang mempertikaikan pelaksanaan hukum Syariah di bawah Perkara 121 (1A) Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan kebebasan beragama turut termaktub kepada semua penganut agama Islam. Dalam isu ini, Ambiga merupakan orang yang paling lantang membela Lina Joy haram jadah.

Sebelum itu, Ambiga juga pernah menganjurkan forum mengenai memeluk agama Islam pada tahun 2008 yang secara terbuka membincangkan dan mempertikaikan Perkara 121 (1A). Biarpun mendapat bantahan daripada orang Islam namun Majlis Peguam tetap berdegil meneruskan forum tersebut.

Kebiadapan dan kebangangan Ambiga berterusan apabila memimpin gerakan haram Bersih. Persoalan mulai timbul akan kesetiaan parti yang kononnya berlandaskan Islam ini sanggup bersekongkol dengan individu paling Anti-Islam di Malaysia. Dek kerana gerakan haram ini bersangkut paut dengan kebencian dan dendam terhadap kerajaan Barisan Nasional (BN) maka PAS sanggup mengetepikan agama demi perjuangan sial ini.

PAS mungkin tercalar sedikit jika bersekongkol dengan pemimpin wanita Islam tapi PAS dianggap sebagai rosak dan jahanam apabila 'bersetubuh' pula dengan wanita Hindu yang sangat membenci Islam dan dalam masa yang sama cuba menjatuhkan Islam secara tersiratnya.

Mengapa PAS masih tidak sedar akan hal ini?


Jawapannya mudah, kerana PAS terlalu fanatik dan taksub kepada perjuangan serta cita-cita mahu merampas kerajaan BN di Putrajaya. Itulah antara sebabnya PAS semakin rosak dan jahanam. Saya membayangkan, jika bekas Presiden PAS, Allahyarham Datuk Fadzil Noor pasti menangis dan kecewa melihat perjuangan PAS hari ini jauh tersasar.

Adakah masih sempat kepada PAS untuk berpatah balik?

PAS jangan bermimpi menerajui Putrajaya, rujuk sini.
Ciri-ciri PAS Parti Syaitan, baca sini.
Antara PAS dan UMNO, mana yang jauh menyeleweng? Usha sini.
PAS dan Dalil-dalilnya, hebahkan dari sini.



* saya minta maaf kerana mengeluarkan gambar separuh bogel dan boleh dianggap lucah ;p

Twitter : @REZQEENHILL 
BBM : 23C29857 
Email : reezqeenos@gmail.com  

Bukan Reformasi Yang Diingin


Akhbar Australia, The Age (9 September) menyiarkan apa yang Datuk Seri Anwar Ibrahim katakan padanya:

Anwar berkata, hubungan beliau dengan Dr. Mahathir semakin buruk sejak berlaku perkara buruk di Indonesia.

"Selepas Suharto tumbang. Saya rasa dia amat takut selepas kejadian itu. Secara objektif, saya menyatakan, situasi rasuah di Indonesia adalah lebih buruk berbanding di Malaysia, tetapi kita mempunyai penyakit yang sama.'' Maka jelaslah Anwar percaya kepada apa yang berlaku di Indonesia akan berlaku juga di Malaysia. Ia juga menggambarkan akan mengambil langkah yang sama.

Kepercayaan bahawa masalah di Indonesia adalah serupa dengan masalah di Malaysia adalah suatu penyakit intelektual yang sering merundung sesetengah pejuang politik Melayu sejak sebelum zaman kemerdekaan lagi. Inilah juga penyakit yang ditanggung oleh nasionalis kiri Melayu dalam Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) seperti Dr. Burhanuddin Al-Hilmi, Pak Sako dan Ahmad Boestamam.

Mereka menyangka Tanah Melayu perlu mengikut jejak Indonesia. Dengan kekaguman terhadap Sukarno mereka mahu melancarkan revolusi kemerdekaan di Tanah Melayu dan melaksanakan program politik (republikan anti-Barat) dan ekonomi (sosialis) cara Sukarno. Malah mereka mahu menggabungkan Tanah Melayu ke dalam Indonesia.

Perjuangan kiri tidak diterima dan tidak sesuai dengan orang-orang Melayu. Lebih membahayakan apabila ia terdedah dengan penaklukan oleh China komunis ke atas rantau ini.

UMNO dan Datuk Onn adalah pihak yang berjaya menyelamatkan Tanah Melayu daripada terjerumus ke dalam kesengsaraan. Datuk Onn, Tunku Abdul Rahman dan Tun Razak faham bahawa Tanah Melayu berbeza daripada Indonesia. Orang-orang Melayu tidak seperti Indonesia. Kita mahu mengekalkan sistem beraja dan sistem ekonomi pasaran bebas. Ternyata cara ini telah mendatangkan kemakmuran kepada Tanah Melayu dan kemudiannya Malaysia.

Anwar dan ABIM terpukau dengan cara Indonesia.

Kini dalam zaman yang lain, ada golongan Melayu yang masih terpukau dengan cara-cara di Indonesia. Mereka seolah-olah menyamakan masalah Indonesia dengan masalah di Malaysia. Mereka tidak nampak perbezaan ketara antara kedua-dua negara ini.

Kalau dulu, intelektual kiri Melayu terpengaruh dengan Revolusi Indonesia dan retorik Sukarno, kini Anwar, ABIM dan konco-konconya terpengaruh dengan perjuangan Reformasi Indonesia dan kagum dengan kejayaan tokoh Reformasi, Amien Rais. Akan tetapi yang pasti, Amien tidak menghadapi masalah peribadi.

Memang diketahui tokoh-tokoh ABIM seperti Siddiq Fadil dan Sidek Baba mempunyai kecenderungan terhadap cara Indonesia. Malah mereka berucap menggunakan bahasa seperti Indonesia.

Reformasi mungkin sesuai di Indonesia, tetapi tidak di negara ini. Reformasi di sana mempunyai idealisme tersendiri bagi menyelesaikan masalah masyarakat di sana. Mungkin Amien Rais sesuai dengan Indonesia. Tetapi caranya, dengan menggunakan mahasiswa tidak sesuai di Malaysia. Malaysia tidak mempunyai masalah penglibatan tentera dalam politik. Korupsi, kolusi dan nepotisme yang menjerat rejim Suharto tidak ada di Malaysia. Malaysia ada Dasar Ekonomi Baru yang begitu dikagumi hingga ada saranan di kalangan intelektual Indonesia dan penganalisis Barat supaya Indonesia menirunya.
Akan tetapi masalah Indonesia tetap berbeza. Amien Rais adalah tokoh yang baik dan mungkin beliau sesuai untuk memimpin Indonesia pada satu hari kelak. Akan tetapi Anwar tidak sama dengan Amien. 

Amien, ketua Muhammadiyah dan kini menjadi ketua Partai Amanat Nasional (PAN) muncul dari perjuangan mahasiswa dan rakyat yang menuntut reformasi di Indonesia.

Baca lagi sini.

Ciri-Ciri Parti PAS Syaitan


Nak sebut pun takut la ni. Pasal bukan mudah untuk kita mengisytiharkan sesebuah parti itu sebagai parti Syaitan hahaha.

Terdapat ayat yang menyebut tentang ciri-ciri Parti Syaitan atau hizbussyaitan. Tujuannya adalah untuk Allah membuat perbandingan agar umat Islam dapat membezakannya serta membuat pilihan dengan tepat antara Parti Allah (Parti Islam) ataupun Parti Syaitan.

Firman Allah yang bermaksud,

"..mereka menjadikan agama (memperalatkan agama) untuk tujuan memecah-belahkan dan berklik-klik sehinga menjadi beberapa pecahan (parti-parti). Masing-masing parti pula berbangga dengan apa yang ada di sisi mereka.." - Ayat 53, Surah Al-Mukminum.

Selanjutnya Allah berfirman, maksudnya..

"Syaitan telah menguasai mereka, lalu Syaitan menjadikan mereka itu lupa kepada Allah. Lalu mereka tergolong ke dalam golongan parti Syaitan (hizbussyaitan). Ketahuilah, sesungguhnya Parti Syaitan itu parti yang rugi.." - Ayat 19, Surah Al-Mujadalah.

Ayat-ayat di atas memperjelaskan tentang ciri-ciri parti syaitan seperti berikut..

1- Pemimpin dan anggotanya memperalatkan agama untuk menimbulkan perpecahan di kalangan masyarakat.

2- Bersikap sombong dan berbangga dengan parti masing-masing (sehingga menganggap parti mereka sahaja yang dijamin Syurga, parti lain jahiliah dan ahli neraka.

3- Lupa kepada Allah. Yakni apabila ingin menyelesaikan masalah umat, mereka merujuk kepada teori politik sehingga sanggup bekerjasama dengan parti bukan Islam. Menolak kesepakatan dengan sesama Islam.


Demi kerana untuk meraih undi, PAS sanggup bekerjasama dengan parti-parti yang tidak Islamik seperti DAP dan PKR. Yang secara jelas dasar dan perlembangaan parti mereka tidak berlandaskan Islam. DAP menyokong PAS, sekadar mengambil kesempatan di sebalik isu-isu tertentu yang tidak berlandas dan bersemangat Islam.

Sekiranya  Pakatan Jahanam menang, mereka akan cuba menghapuskan secara sedikit demi sedikit dasar-dasar kerajaan yang menjurus kepada bangsa Melayu dan Islam. Di akhir kisah ini, Islam akan dilayan sama rata di dalam negara ini. Tiada lagi istilah Malaysia sebagai sebuah negara Islam moden dan maju.


Twitter : @REZQEENHILL 
BBM : 23C29857 
Email : reezqeenos@gmail.com  

PAS Dakwa UMNO Menyeleweng Namun Sebaliknya

Perjuangan PAS sebenarnya telah menyeleweng daripada landasan ajaran Islam. Tetapi sebaliknya, PAS yang selalu menuduh UMNO menyeleweng daripada Islam kerana kononnya berjuang dan memerintah di atas dasar demokrasi, sebab itu PAS tentang UMNO.


Buktinya Nik Aziz selalu saja mengecam UMNO sebagai jahil, jahiliah, sesat, pergi jahanam dan sebagainya. Tuduhan dan kecaman terhadap UMNO bermula sejak kempen Pilihanraya pada tahun 1978 lagi. Tetapi semasa PAS berada di dalam Barisan Nasional (BN) dan berkongsi kuasa dengan UMNO antara tahun 1973 - 1977, tidak pula ada sebarang masalah dan semua yang terjadi di dalam BN adalah boleh dan betul belaka.

Tidak ada suara-suara sumbang yang mengkritik dan mengecam UMNO ketika itu. Tetapi setelah PAS keluar daripada BN, Hadi Awang dalam ucapannya di Banggol Paradong, Kuala Terengganu pada April 1983 terus mendakwa kerjasama dengan parti-parti bukan Islam dalam kerajaan BN dilarang Islam kerana BN mengekalkan perlembagaan penjajah (peraturan kafir).

Antara isi kandungan ucapan Hadi Awang berbunyi seperti di bawah,



Ucapan Hadi Awang itu telah dicetak sebagai Amanat Haji Hadi dan dijadikan bahan kempen pada tahun 1983. Amanat ini telah didedahkan di dalam Dewan Undangan Negeri (DUN), Terengganu pada tahun yang sama dan disiarkan sebagai bahan kempen cetakan bagi pilihanraya-pilihanraya kecil.

Namun sehingga sekarang amanat Hadi Awang ini masih belum ditarik balik secara rasmi oleh beliau.



Twitter : @REZQEENHILL 
BBM : 23C29857 
Email : reezqeenos@gmail.com  

Thursday, June 28, 2012

Report Polis CadanganAmbiga Wajar Dihukum Gantung Sampai Mati?


Aduhhhh gila betoi puak² PAS yang cintakan Ambiga ni.

Hari ini depa pi buat report Polis pasal kononnya Ahli Parlimen Sri Gading, Datuk Mohamad Aziz yang mencadangkan supaya Ambiga dihukum gantung sampai mati kerana dikatakan melakukan pengkhianatan kepada negara.

Salah ker cadangan tersebut?

Kalo tak setuju, tak payahlah nak setuju dengan cadangan tersebut. Puak PAS janganlah terlalu kolot. Ini sekadar cadangan dan masih lagi peringkat cadangan. Tiada pun usul untuk dibawa ke dalam kabinet dan juga hukuman belum pun dijatuhkan terhadap Ambiga.

Situasi ni sangat berlainan dengan kes² yang dituduh terhadap UMNO dan BN sebelum ini. Apabila PAS dan sekutunya mengandaikan isu kapal selam Scorpene kononnya rasuah paling besar dilakukan Perdana Menteri, Dato Seri Najib Razak. Secara tiba², rakyat yang di sebelah sana terus menjatuhkan hukum terhadap Najib seolah² ia adalah perkara yang benar terjadi.

Sama juga seperti hal ini. Hukuman gantung sampai mampos terhadap Ambiga hanyalah spekulasi. Tapi adakah orang² UMNO kelam kabut mengiyakan perkara ini? Adakah Peguam Negara pun bersetuju dengan cadangan ini?


Bodoh punya puak haram !


Twitter : @REZQEENHILL 
BBM : 23C29857 
Email : reezqeenos@gmail.com

Saham FGVH Naik 19% Kurang Setengah Jam Dilancarkan



Harga saham Felda Global Ventures Holdings (FGV) mencatatkan peningkatan 19 peratus walaupun hanya selepas dua puluh minit mula didagangkan di Bursa Malaysia hari ini.

Dibuka pada harga RM4.55, harga saham FGV meningkat 18 peratus kepada RM5.41 pada jam 9.19 pagi - menjadikan ia saham syarikat paling laris didagangkan di pasaran. FGV merupakan IPO terbesar di Asia dan kedua terbesar di dunia, selepas Facebook.

Dengan kenaikan ini, menolak tomahan pembangkang, kononnya saham itu akan mengalami kerugian apabila disenaraikan.

Syarikat gergasi minyak sawit Malaysia itu telah menarik senarai pelabur terkemuka, termasuk pelaburan global Qatar Investment Authority dan syarikat insurans Hong Kong, AIA Group Ltd

FGV menganggar akan mengumpul RM9.93 bilion (AS$3.12 bilion) daripada IPO, yang telah banyak terlebih dilanggan. 

Merupakan pengendali ladang kelapa sawit ketiga terbesar di dunia, FGV adalah syarikat milik Felda - sebuah agensi kerajaan yang menyediakan tanah kepada golongan miskin di luar bandar.

FGV kini menjual buah kelapa atau minyak sawit mentah serta minyak sawit diproses kepada pihak ketiga.

Menurut FGV, dana yang diperoleh daripada penyenaraiannya itu akan digunakan untuk menanam semula pokok kelapa sawit yang sudah matang serta untuk mengembangkan lagi perniagaan hiliran untuk menjadi pemain global yang lebih lengkap.

Artikel sebelum ini, klik sini.

Twitter : @REZQEENHILL 
BBM : 23C29857 
Email : reezqeenos@gmail.com  

Bantu Sedaya Upaya Selagi Mampu #bn4wp



Sekretariat Hal Ehwal Bandar (SHEB) merupakan badan NGO yang bernaung di bawah sayap Pemuda UMNO Malaysia telah mengambil pelbagai langkah inisiatif membantu golongan yang kurang bernasib baik di seluruh Malaysia umumnya.



Namun kawasan tumpuan minggu SHEB di hadapan Masjid India, Kuala Lumpur. Di sini, SHEB membantu pelbagai golongan khususnya gelandangan yang tidak mempunyai rumah untuk diberikan pemeriksaan kesihatan percuma, dan di juga diberikan makanan secara percuma.



Program yang tak pernah gagal ini telah memasuki minggu ke 120 sejak ia mula dilancarkan pada awal tahun 2010. Menerusi slogan 'Kami Memahami' dan 'Rakyat Diutamakan', SHEB telah membantu lebih 200,000 orang semenjak tahun dilancarkan.

Antara khidmat SHEB lakukan,

- Memberi makanan dan minuman secara percuma kepada golongan gelandanngan setiap hari Selasa tanpa gagal sebanyak 150 - 200 paket.



- Memberi khidmat pemeriksaan percuma kepada lebih 9,500 golongan yang kurang bernasib baik seperti orang kelainan upaya (OKU), warga emas dan golongan kurang kemampuan.

- SHEB juga telah membantu lebih 2,700 golongan gelandangan dengan menghantar  pulang ke pangkuan keluarga masing-masing atas sebab-sebab tertentu.



- Hampir 4,500 orang telah dibantu untuk mendapatkan pekerjaan dengan kerjasama badan-badan kerajaan.

- Disamping itu juga, seramai 5,920 oramng telah berjaya didaftarkan sebagai Pemilih (pengundi berdaftar).

- Menjelang musim perayaan, sebanyak 2,000 paket kurma,bubur lambuk dan juadah berbuka puasa diagihkan kepada golongan yang memerlukan.



Tahniah diucapkan kepada SHEB menerusi Pengerusi nya, YM Tengku Azman Tengku Zainol Abidin yang telah berjaya memecah belenggu rakyat yang kurang bernasib baik di sekitar bandaraya Kuala Lumpur ini. Diharapkan usaha sebegini dapat diteruskan lagi, bukan saja daripada SHEB sendiri namun daripada semua pihak yang bertanggungjawab.


#bn4wp


Twitter : @REZQEENHILL 
BBM : 23C29857 
Email : reezqeenos@gmail.com

FGV : RM4.45 Meningkat Menjadi RM5.45 Semasa Dilancarkan


Penyenaraian Felda Global Ventures (FGV) di pasaran saham dunia mulai jam 9.00 pagi tadi menunjukkan kenaikkan positif buat semua.

Harga permulaan semasa penyenaraian di bursa saham sebentar tadi sebanyak RM4.45 dan angka tersebut terus meningkat naik sebanyak RM1.00 menjadikan jumlahnya RM5.45.

Ini adalah sesuatu yang positif buat FGV berbanding dengan penyenaraian terbesar sekali Facebook sebelum ini yang jatuh merundum semasa disenaraikan.

Tahniah diucapkan kepada seluruh warga felda yang terlibat dengan penyenaraian FGV di bursa saham.

Penyenaraian FGV ini merupakan salah satu Program Transformasi Negara, GTP (Govt. Transformation Programme).

Twitter : @REZQEENHILL
BBM : 23C29857
Email : reezqeenos@gmail.com

Sent from my BlackBerry® smartphone powered by U Mobile

RALAT

Pembetulan : Harga dibuka RM4.55 sebenarnya dan kenaikkan meningkat menjadi RM5.41. Kenaikkannya sebanyak 19% (18.90%), iaitu 86 sen.

Mungkin saya atau pemberita dalam Siaran Langsung pagi tadi yang tersilap.

Sebarang kesilapan daripada saya, amatlah dikesali namun kesilapan saya tadi tidak merugikan FGV pun !!~ =D

Wednesday, June 27, 2012

Bersediakah Warga Wilayah Persekutuan?

Sedar ataupun tidak, suka ataupun tidak nanti warga Wilayah Persekutuan akan melihat sejarah terukir lagi pada 18 Julai 2012 ini. Mengapa?


Datuk Ahmad Phesal Talib akan dilantik menggantikan Datuk Bandar sekarang ini Tan Sri Ahmad Fuad Ismail. Mungkin Datuk Bandar sekarang ni dah cukup umur kot ataupun dia dah malas nak handle WP sebab kawan dia dah kat Putrajaya tu.

Datuk Ahmad Phesal Talib merupakan Datuk Bandar ke-10 Wilayah Persekutuan yang merangkumi Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya.


Semoga dengan pelantikan Datuk Bandar yang baru ini akan meningkatkan lagi mutu kualiti bandaraya Kuala Lumpur.

Kepada Tan Sri Ahmad Fuad Ismail, good bye !!


TRANSFORMASI SEGERA DIPERLUKAN !!!


Twitter : @REZQEENHILL 
BBM : 23C29857 
Email : reezqeenos@gmail.com 


 

Tuesday, June 26, 2012

Kerajaan Bayangan PR Sudah Siap Untuk Menipu Rakyat


Perghhhhh Kabinet Bayangan Pakatan sudah semakin jelas kelihatan. Sebelum ini hanya nampak bayang² je. Namun adakah line up di atas ini merupakan kabinet yang dipersetujui Anwar Ibrahim dan kuncu² atau ia sekadar suka² saja?

Mungkin ini merupakan salah satu strategi Anwar Ibrahim untuk memancing undi rakyat agar meyakini mereka. Tapi di mana rasionalnya Anwar membariskan 3 orang Timbalan Perdana Menteri? Siapa akan menjadi Perdana Menteri selepas Anwar Israel?

Adakah Lim Kit Siang, R Sivarash atau Yong Tack Lee?? Atau mungkinkah Hadi Awang menjadi Perdana Menteri kelak??

Bukankah sebelum ini terdapat jaminan daripada Pembangkang bahawa Perdana Menteri akan dikekalkan daripada orang Melayu sendiri dan juga terdapat statement daripada Presiden PAS ini yang menyatakan pendiriannya tidak akan menjawat jawatan Perdana Menteri.

Menariknya lagi apabila Zuraida Mak Lampir menjadi Menteri Wanita iaitu bekas posisi Datuk Seri Shahrizat Abd Jalil kah kah kah kah. Mungkinkah kelak, wanita² Malaysia akan bertindak menyatakan ketidakpuasan hati mereka di atas jalan raya seperti di bawah ini..



Dah dah dah jangan tengok lama, kang ada yang muntah tak sudah².

Kelakar juga bila anak Perdana Menteri menjadi Menteri Belia dan Sukan menggantikan Datuk Shabery Chik. Melihatkan kemampuan Ahli Parlimen Lembah Pantai yang selalu ghaib ini memang belia-belia Malaysia bakal hancur dan rosak semuanya.

Sebagai Menteri Belia, mungkin Nurul Izzah boleh menayangkan video 'sukan' beliau bersama lecturer nya semasa menuntut dulu² tu nanti keh keh keh oppppsss~ Betoi ka Nurul Izzah?

Menteri Melayu - 10 orang
Menteri Cina - 13
Menteri India - 5

Jumlah keseluruhan 38 Menteri.

Kesimpulannya, jangan percaya kepada semua sandiwara Pembangkang gemar menabur janji tetapi enggan mengotakannya. Sudah diberi peluang memimpin negeri kecil untuk puluhan tahun namun nasib rakyat tidak terbela juga. Menteri Cina lebih dari Menteri Melayu, adakah nasib Melayu masih lagi boleh diselamatkan?

Twitter : @REZQEENHILL 
BBM : 23C29857 
Email : reezqeenos@gmail.com  

Anwar Terkedu Dengan Pengumuman @NajibRazak #bn4wp

Semasa bertemu dengan ribuan pemandu teksi di Perkarangan Stadium Bukit Jalil, Ahad lalu. Perdana Menteri, Dato Seri Najib Tun Razak gembira melihat ribuan pemandu teksi yang sanggup menghadirkan diri untuk menjayakan program rakyat ini.


Dalam majlis tersebut, Najib mengumumkan subsidi tayar berjumlah RM520 untuk sebuah kereta setahun. Bermakna, setahun sekali pemandu teksi boleh mendapatkan subsidi tersebut yang berjumlah keseluruhannya RM35 Juta.

Sebelum ini Anwar mencanang keseluruh negara bahawa jika PR berkuasa kelak, nasib pemandu teksi akan terus terbela dan setiap pemandu yang masih lagi menyewa permit dari syarikat akan mendapat permit persendirian.


Itu kata Anwar, namun janji Perdana Menteri. Syarikat teksi akan dihapuskan sama sekali kerana dirasakan seperti penghambaan zaman moden. So berkemungkinan besar, pemandu teksi sewa bakal mendapat sorang satu permit. Itu janji Najib dan janji kerajaan akan ditepati.

Seterusnya, Najib juga mengumumkan skim insurans berkelompok pemandu-pemandu teksi yang diletakkan di bawah PEMANDU yang diuruskan oleh Dato Seri Rais Yatim. Yang mana dana keseluruhan skim ini mencecah RM1 Juta, khas untuk menjaga kebajikan pemandu teksi.

Antaranya..

* Kematian Akibat Kemalangan - RM10,000
* Hilang Upaya Akibat Kemalangan - RM10,000
* Kos Rawatan - RM500
* Khairat Kematian Akibat Kemalangan - RM1,5000
* Khairat Kematian Biasa - RM1,000

Skim ini berkuat kuasa serta merta apabila pemandu teksi mendaftarkan diri. Pengumuman Najib pada Ahad lepas dirasakan antara pengumuman yang menguntungkan pemandu-pemandu teksi seluruh Malaysia.



Tahniah Barisan Nasional !

Berjanji Dan Janji Ditepati


Twitter : @REZQEENHILL 
BBM : 23C29857 
Email : reezqeenos@gmail.com  

SHEB Terus Menabur Bakti Untuk Masyarakat Bandar #bn4wp


Sebut sahaja Sekretariat Hal Ehwal Bandar atau lebih dikenali dengan panggilan ringkasnya SHEB iaitu merupakan sebuah biro di bawah Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia yang telah didaftarkan sebagai sebuah badan NGO sekitar tahun 2010.

Cabang SHEB antaranya terlibat secara langsung dengan masyarakat dengan mengambil pelbagai langkah progresif mengatur aktiviti melalui pelbagai cara antaranya menganjurkan sesi dialog antara penduduk dengan agensi kerajaan bertujuan mengetengahkan masalah dan kehendak penduduk setempat secara langsung.


Hari ini SHEB dengan slogan "Kami Memahami" terus menerus menyumbang bakti kepada masyarakat di bandar yang masih memerlukan sokongan daripada badan ini. Aktiviti mingguan SHEB adalah mengedarkan makanan kepada kumpulan gelandangan di sekitar bandaraya Kuala Lumpur melalui program 'Food For Life'. Begitu juga SHEB turut berperanan menyampaikan bantuan kepada golongan-golongan yang memerlukan tanpa mengira masa, ketika dan juga pegangan politik.

Tengku Azman Tengku Zainol Abidin antara individu peneraju yang bertanggungjawab memastikan SHEB terus mendapat tempat di hati masyarakat umumnya. Sehingga tahun 2011, SHEB telah berkhidmat kepada lebih 200,000 rakyat Malaysia.

Angka ini jika ditambah untuk tempoh 6 bulan pertama 2012, mungkin akan terus meningkat mendadak kerana dengan ada nya budak-budak mahasewel yang berkhemah kelaparan di Dataran Merdeka, dua bulan lepas.


Pada petang ini (26 Jun 2012), SHEB akan mengadakan sambutan minggu ke 120 'Food For Life' di Perkarangan Masjid India, Kuala Lumpur sekitar jam 5.00 petang. Majlis ini akan turut disertai bersama Timbalan Menteri Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan yang juga merupakan Ketua Penerangan UMNO.


Untuk yang berkesempatan, mari bersama turut serta.


SHEB Terbaik,
UMNO Bertambah Bagus


Twitter : @REZQEENHILL 
BBM : 23C29857 
Email : reezqeenos@gmail.com  

Monday, June 25, 2012

Harimau Mengamuk Cukur Bulu Singa !!~



Hangat seminggu dua ni apabila 3 ekor singa jadian telah dilaporkan menyertai perhimpunan Bersih 3 suku hujung April lepas.

Kepalatan Singapura yang mendakwa, singa jadian mereka berada di sana atas urusan peribadi dan cuma memerhati keadaan saja ketika itu.

Bagilah apa² alasan sekali pun, memang sudah diketahui dari dulu hingga hari ini bahawa Singapura tidak pernah menyenangi keharmonian Malaysia ketika ini. Indonesia pun tak terkecuali, jeles nak mampus.


Rentetan tersebut telah memaksa Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman memanggil Pesuruhjaya Singapura ke pejabatnya untuk mendapatkan keterangan lanjut. Malaysia menyatakan amat kesal dengan kehadiran 3 ekor biawak dari Singapura tersebut. Menurut wakil Singapura itu, ketiga-tiga biawak tersebut menyertai perhimpunan haram tersebut atas kapasiti peribadi bukannya arahan kerajaan Singapura.

Baca di sini.
Petang tadi pula, kedutaan Singapura di Jalan Tun Razak dikejutkan dengan bantahan secara aman oleh rakyat Malaysia yang menyampah dengan sikap menjaga tepi kain orang.

Namun keadaan terkawal dan mereka yang terlibat mengikuti segala arahan pihak berkuasa.

Baca sini untuk melihat aksi² tidak berapa ganas.



Twitter : @REZQEENHILL 
BBM : 23C29857 
Email : reezqeenos@gmail.com 

Rakyat Malaysia MENGAMUK Di Kedutaan Singapore Tapi Tak Sejahanam Indonesia

Puak-puak ultra kiasu ingat apabila kegemparan Jumaat lepas hanya tinggal spekulasi, mereka ingat rakyat Malaysia tidak berani bangkit dan hanya pandai buat bunyi bising daripada jauh sahaja.

Namun, tanpa mereka menyangka, kira-kira jam 12 tengahari tadi, kira-kira 500 orang rakyat yang patriotik telah berarak ke pejabat mereka bagi mendesak TIGA orang diplomat yang kurang ajar itu diBERSIHkan terus daripada bumi Malaysia ini!








Orang ramai mulai berkumpul bermula kira-kira jam 12 tengahari

Rakyat patriotik mula berarak ke Kedutaan Singapura sambil bertakbir. Beza jauh dengan Takebeer ala PAS





Zul Kulim turut serta bagi menyokong perjuangan mempertahankan kedaulatan negara



Nyanyian Lagu "Inilah Barisan Kita" di hadapan Kedutaan Singapura



Polis terpaksa mengawal daripada berlaku sebarang kejadian yang tidak diingini



Jumlah rakyat yang semakin ramai



Memorandum yang diserahkan kepada Kedutaan Singapura.

Namun, inilah bezanya perhimpunan yang berteraskan perjuangan yang hak dengan yang batil. Tiada siapa yang cedera dan tiada harta benda yang rosak. Semuanya berjalan dengan aman sekali tanpa sebarang cemuhan dan provokasi terhadap anggota keselamatan walaupun mereka mengawal keselamatan pihak musuh.

Tiada juga kelihatan satu tin pun gas pemedih mata yang dilepaskan dan mana-mana anggota Polis yang membelasah peserta demo. Tidak kelihatan juga kereta polis yang diterbalikkan. Mungkin demo ini tidak mendapat latihan yang mencukupi daripada CIA dan bantuan kewangan daripada Singapura.

Yang peliknya, mana pergi perusuh-perusuh berani mati PAS?!! Kata hendak ke Putrajaya? Ini orang sudah cuba cabul kehormatan negara. Kenapa tidak turun demo sekali?!!

Sebab Singapura sokong fuckatan atas arahan UMNO?!!

Untuk negara Ultra Kiasu seberang tambak, ini amaran kami:



Jika dalam tempoh seminggu tiada permohonan maaf ataupun tindakan diambil terhadap TIGA ekor cina laknat itu, kami akan dedahkan lagi tindak-tanduk subversif anda terhadap rakyat Malaysia, dan kami jamin akan lebih ramai dan kerap lagi rakyat yang akan gegarkan pintu kedutaan anda!

Jangan sampai cina singapork pikir dua kali hendak masuk Malaysia sudahlah!

Tahniah kepada yang terlibat !!

Sumber : Tok Guru Nik Aziz


Baca sini pula, anak muda MALAYSIA mengamuk di Singapura

Twitter : @REZQEENHILL 
BBM : 23C29857 
Email : reezqeenos@gmail.com  

@n_izzah Orang Tak Mati, Dibilangnya Mati



Apa kecoh-kecoh ni Nurul?

Teruk betul lah si Nurul ni. Kelmarin ada unit Blok F PPR Cempaka  terbakar. Dan  kerana nak tunjukkan kononnya dia prihatin, terus si Nurul keluarkan Tweet ni.


Seorang mangsa terkorban akibat kebakaran di Blok F PPR Cempaka semalam, insyaAllah saya akan melawat petang ini.


Masalahnya sekarang, tiada sesiapa pun yang terkorban dalam kebakaran tu! Habis tu, yang kau beria-ia nak doakan mangsa kebakaran tu mati pasal apa Nurul?

Dan yang lebih lawak lagi, sebenarnya mangsa kebakaran TAK ADA PUNdi PPR Cempaka pada petang ini kerana mereka dah balik kampung! Habis tu yang si Nurul nak datang melawat tu sapa? 

Nak lawat rumah kosong tanpa tuan rumah? Nak ziarah jenazah anak patung terbakar?

Itulah Nurul, nampak sangat kau langsung takda hubungan dengan penduduk Lembah Pantai. Langsung tak pernah dekati mereka. Cuma dengar khabar angin je, terus buat kecoh kononnya prihatin, padahal benda yang kau kecoh-kecohkan tu tak betul pun!!

Memang sesuai betul kau dapat gelaran BETINA BSF (BANGKANG, SPIN, FITNAH). Rumah terbakar pun kau spin putar alam tak ingat dunia punya!!

Orang hidup kau kata dah mati. Orang takda kat rumah kau nak datang melawat.

Kalau aku jadi tuan rumah, memang kecik hati aku bila wakil rakyat sebar fitnah macam tu. Tuan rumah segar-bugar, sihat walafiat lagi, boleh dikatakannya dah mati! Kalau orang yang buat fitnah macam ni datang rumah aku nak tunjuk kononnya prihatin, aku halau je dengan penyapu!!

Bandingkan cara Nurul Izzah buat kerja dengan cara Raja Nong Chik buat kerja.

Sebaik sahaja dapat berita tentang kebakaran tu, wakil Dato' Raja Nong Chik dari Pusat Khidmat Masyarakat Lembah Pantai terus turun padang untuk sampaikan bantuan RM500 sebelum keluarga mangsa balik kampung. 

Dato' Raja Nong Chik juga telah arahkan DBKL beri bantuan bencana RM300 dan percepatkan pembaikian unit yang terbakar serta penyedian unit ganti jika diperlukan. 

Yayasan Wilayah Persekutuan juga diarah untuk memberi sumbangan tambahan sebanyak RM1000 untuk melegakan penderitaan mangsa.

Haaa, macam ni lah baru dinamakan pemimpin. Walaupun beliau bukan Ahli Parlimen Lembah Pantai, Dato' Raja Nong Chik lebih peka dengan penderitaan dan masalah penduduk Lembah Pantai dari wakil rakyat kawasan itu sendiri.

Nurul, dah berapa tahun kau jadi wakil rakyat? Dah hampir 4 tahun kan? Kau tu kan Ahli Parlimen Lembah Pantai sepenuh masa, mengapa kau takda di kawasan semasa berlaku bencana seperti ini?

Kalau Dato' Raja Nong Chik hantar wakil, tu aku faham sebab dia Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, bukan setakat jaga Wilayah Persekutuan, malah portfolionya meliputi satu Malaysia!

Tapi kau dibayar elaun sebagai Ahli Parlimen Lembah Pantai sepenuh masa. Jadi sepatutnya kau sentiasa ada di Lembah Pantai untuk bantu penduduk setempat, bukannya dok joli kat tempat lain.

Sebagai Ahli Parlimen Lembah Pantai kau sepatutnya sensitif dengan penderitaan rakyat tempatan. Sebagai Ahli Parlimen Lembah Pantai kau sepatutnya cepat turun padang untuk hulurkan bantuan, bukannya sebar khabar angin pasal mangsa kebakaran ataupun jalan-jalan makan angin luar negara sambil sebar fitnah tentang Kerajaan!!

Apa kecoh-kecoh ni Nurul?

Sumber : Apa Kecoh-Kecoh

Twitter : @REZQEENHILL 
BBM : 23C29857 
Email : reezqeenos@gmail.com  

Singapura Hantar 3 Diplomat Ke Bersih, Malaysia Pun Hantar Juga

KECOH apabila terdapat 3 diplomat daripada negara Singapura bertandang masuk ke dalam gerombolan lembu² BERSIH 3 suku yang lepas. Kekecohan ini tercetus apabila rahsia mengenai kehadiran 3 diplomat asing tersebut telah dibocorkan.


Rentetan tersebut telah memaksa Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman memanggil Pesuruhjaya Singapura ke pejabatnya untuk mendapatkan keterangan lanjut. Malaysia menyatakan amat kesal dengan kehadiran 3 ekor biawak dari Singapura tersebut. Menurut wakil Singapura itu, ketiga-tiga biawak tersebut menyertai perhimpunan haram tersebut atas kapasiti peribadi bukannya arahan kerajaan Singapura.

Ala beselah tu, alasan standard nak selamatkan diri.

Namun terkini, Malaysia turut menghantar hampir seratus orang yang berbakat membuat demontrasi ke Singapura pada awal bulan Jun lepas.

Lihat video di bawah.



Gempak kan apabila ratusan penyokong-penyokong Ultras Malaya berhimpun ke Jalan Besar, Singapura bagi menyaksikan perlawanan bola sepak antara Malaysia dan Singapura yang berkesudahan seri 2 -2.

Malaysia datang bukan nak cari gaduh tapi saja buat bising² macam penyokong England. Bayangkan Malaysia berjaya melangkah ke World Cup. Rasanya bukan saja penyokong dari Malaysia akan turun menyokong, bahkan penyokong dari Bangladesh, Myanmar, Indonesia, Filipina dan Vietnam akan turut sama bersama menyokong kerana Malaysia bukan saja tanah tumpah darahku namun tempat darah tumpah mereka juga.

What ever lah.


Twitter : @REZQEENHILL 
BBM : 23C29857 
Email : reezqeenos@gmail.com 

Sunday, June 24, 2012

Berapa Banyak Kerusi PAS Bertanding Nak Jadi Kerajaan Persekutuan?

Mungkin ada di antara golongan atas pagar hari ini tidak menyedari bahawa janji-janji PAS mahu menjadi pemerintah yakni menerajui kerajaan Persekutuan di Putrajaya sebenarnya hanyalah retorik politik PAS menjelang pilihanraya umum akan datang.

Kepada semua rakyat Malaysia terutama yang berbangsa Melayu dan beragama Islam jangan tertipu dengan sandiwara PAS hari ini. Percaya ataupun tidak, program PAS Himpunan Hijau Ke Putrajaya sebenarnya merupakan cadangan Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim yang sengaja meletakkan momentum sokongan rakyat khususnya daripada Melayu & Islam sendiri ke dalam parti yang kononnya berasaskan Islam itu.



Sedangkan hal yang sebenarnya, PKR dan DAP hanya menggunakan PAS untuk menarik sokongan daripada undi-undi orang Melayu yang terang-terangan sudah berpecah kepada beberapa puak. Ini adalah fakta dan bukannya auta daripada cybertroopers pro BN.

Cuma yang dirunsingkan ialah sejauh manakah tahap kesedaran orang Melayu itu sendiri memahami senario politik semasa dan melihat apa-apa perkara yang tersirat. Mungkin pada tersuratnya, janji Anwar Ibrahim dan bakal Timbalan Perdana Menteri Cina dari DAP nanti, Hak Istimewa Orang Melayu tidak akan disentuh dan apa-apa saja kepentingan Melayu tidak akan diusik dan dipertikai.

Tapi adakah itu jaminan yang kuat dari pihak Pembangkang yang cuba mengaburi pemikiran rakyat? Apakah ada janji-janji yang sememangnya diyakini tidak akan dilanggar mereka nanti? Adakah orang Melayu sudah lupa apabila hak-hak bangsa Ketuanan di sini sering dipertikaikan oleh kaum yang cuba berjinak-jinak dengan kiasu.



Adakah kita akan terus mempertahankan Ketuanan Melayu tanpa perlu bertegas menyatakan hak-hak istimewa ini akan terus dipertahankan dan diperkukuhkan demi kebaikan bersama? Adakah kita mahu terus mendiamkan diri dan membiarkan NGO Melayu yang berusaha keras mempertahankan hak kita?

Berbalik pada cita-cita tertipu PAS menuju ke Putrajaya. Satu perkara yang perlu diketahui umum dan semua puak-puak dalam PAS ialah untuk menjadi kerajaan persekutuan, PAS perlu memilik 112 kerusi di Parlimen. Bukannya hanya mempunyai 25 kerusi dalam Parlimen berbanding DAP yang jauh lebih banyak berbanding PKR.


PKR sudah tentu anytime akan swing ke dalam DAP demi mengejar cita-cita tamak mereka. Jangan terlalu percaya kaum pembangkang yang berlainan fahaman agama. Kaum ini hanya mengejarkan keuntungan semata-mata dan tidak akan berfikir kebaikan & keburukan jika sesuatu keputusan bodoh itu terjadi.



Undi Barisan Nasional, Insyallah Melayu dan kaum lain akan terus terpelihara,

Twitter : @REZQEENHILL
BBM : 23C29857
Email : reezqeenos@gmail.com

TR1Ma Ditarik Balik ??

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak hari ini mengumumkan insentif hampir RM35 juta untuk golongan pemandu teksi di negara ini melalui program Teksi Rakyat 1Malaysia (TR1Ma).

Najib berkata, di bawah program TR1Ma ini, setiap pemandu pertama teksi akan menerima baucar subsidi tayar sebanyak RM520 bagi penggantian empat tayar untuk tempoh dua tahun.
"Subsidi sejumlah RM34.84 juta yang disalurkan oleh 1Malaysia Development Bhd ini akan memanfaatkan seramai 67,000 pemandu teksi di seluruh negara," katanya ketika melancarkan TR1Ma di depan 25,000 pemandu teksi di Stadium Bukit Jalil di sini.
Beliau berkata, jenis teksi yang layak menerima subsidi ini ialah teksi bajet, teksi eksekutif, kereta sewa dan teksi lapangan terbang.

Selain itu, Najib juga mengumumkan bahawa kerajaan melalui Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan akan menyediakan dana lebih daripada RM1 juta untuk menyediakan Skim Insurans Perlindungan Kemalangan Diri kepada 100,000 pemandu teksi di seluruh negara.

Beliau berkata, ia adalah inisiatif jangka pendek kerajaan untuk meringankan beban golongan pemandu teksi di negara ini.

TR1Ma ditarik balik jika kerajaan yang memerintah bertukar tangan. Kalo takmo amek risiko, jangan gadai undi anda.

Undilah Barisan Nasional

Twitter : @REZQEENHILL
BBM : 23C29857
Email : reezqeenos@gmail.com


Sent from my BlackBerry® smartphone powered by U Mobile

Friday, June 22, 2012

TR1MA - Panduan Untuk Penerima Tayar Teksi



Berkaitan dengan posting saya sebelum ini berkenaan Perhimpunan Teksi Rakyat 1 Malaysia bersama YAB PM, ramai rakan-rakan tertanya-tanya berhubung Bantuan Tayar Untuk Teksi. Oleh yang demikian, saya kongsikan serba sedikit catatan yang saya dapat dari taklimat di Kelab Golf JPA, Bukit Kiara.

IDEA

Difahamkan bahawa idea ini adalah dari Y.A.B. PM sendiri yang memahami masalah pemandu dalam menanggung kos penyenggaraan yang tinggi.

OBJEKTIF BANTUAN

  1. Tambah baik kualiti perkhidmatan teksi (dengan tayar kenderaan yang baru).
  2. Mengurangkan beban pemandu teksi dalam menanggung kos penyenggaraan.
  3. Meningkatkan keyakinan rakyat terhadap perkhidmatan teksi (semua teksi pakai tayar ori dah lepas nie.. :-). 
KELAYAKAN
  1. Teksi Bajet, Teksi Eksekutif, Kereta Sewa dan Teksi Lapangan Terbang (kecuali syarikat yang mendapati konsesi daripada kerajaan - Contoh..., Airport Limo). Teksi LCCT layak dapat bantuan TR1Ma ini.
  2. Pemandu teksi yang tergolong dari jenis-jenis teksi di atas dari seluruh Malaysia, layak menerima bantuan ini.
  3. Memiliki kad pemandu yang sah,
  4. Pemandu Pertama sahaja yang layak memohon (pemegang kad pemandu kedua tidak layak).
PROSES UNTUK MENDAPAT VOUCHER
  1. Isikan "Borang Permohonan TR1Ma" yang diberikan secara PERCUMA secara online, pejabat SPAD ataupun syarikat/persatuan teksi. Borang tersebut juga boleh disalin semula (fotostat).
  2. Serah "Borang Permohonan TR1Ma" yang telah lengkap diisi dengan melampirkan salinan kad pemandu dan salinan kad pengenalan kepada SPAD sebelum 17hb. Jun 2012. Pemandu yang hantar borang sebelum 17 Jun, akan menerima voucher semasa perhimpunan di Bukit Jalil nanti. 
  3. Jika terlewat, selepas 24 Jun 2012, anda masih boleh menghantar borang TR1Ma terus ke pejabat wilayah SPAD dan boleh dapatkan terus voucher.
** Link borang boleh di cetak melalui link berikut... http://www.spad.gov.my/sites/default/files/tr1maapplicationformbmv51.pdf

TERMA DAN SYARAT VOUCHER
  1. Setiap pemandu yang layak akan menerima 2 keping voucher yang setiap satu bernilai RM260.00 untuk mendapatkan 2 biji tayar. Kedua-dua voucher ini bernilai RM520.00.
  2. Tempoh sah laku voucher ialah selama 6 bulan. Anda boleh menukarnya dalam tempoh tersebut.
  3. 175 kedai tayar Goodyear 220 rangkaian kedai tayar Continental di seluruh Semenanjung telah dilantik sebagai panel. Penukaran voucher hanya boleh dibuat di kedai tayar ini sahaja. (rujuk pada link di bawah)
  4. Penukaran tayar boleh dibuat selepas 14 hari anda menerima voucher.
  5. Tidak boleh ditukar dengan tunai.
  6. Sekiranya tayar yang dibeli melebihi dari nilai voucher, sila-silalah tambah sendiri... :-)
Untuk senarai panel kedai tayar Goodyear dan Continental..., sila buka link di bawah..., (Terima kasih banyak-banyak kepada En. Hazimin Sulaiman..., Bahagian Komunikasi SPAD)

Artikel Sebelum ini, Rujuk Sini


UMNO - We Walk The Talk
PR - They Just Talk Only


Twitter : @REZQEENHILL 
BBM : 23C29857 
Email : reezqeenos@gmail.com  
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...