Full Width CSS

#Blackout505 Dong Zong Semakin Kurang Ajaq #1Malaysia


Masyarakat Cina khususnya Persekutuan Persatuan-persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong) perlu sedar tidak ada negara lain di dunia yang membenarkan kaum Cina terus hidup sebagai 'Cina' kecuali di Malaysia.

Sehubungan itu, Felo Penyelidik Utama Institut Alam dan Tamadun Melayu, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Datuk Dr. Teo Kok Seong mahu pertubuhan itu berhenti membuat tuntutan melampau sebaliknya menggunakan pendekatan mengambil kira resam 'di mana bumi dipijak di situ langit dijunjung'.Menurut beliau, realiti masyarakat Malaysia yang berbilang kaum dengan orang Melayu merupakan pemilik kuasa dominan perlu diakui semua pihak termasuk masyarakat Cina.

Sehubungan itu, tambahnya, pelantikan menteri tidak fasih berbahasa Mandarin yang dibangkitkan Dong Zong baru-baru ini bukan isu besar.

"Perkara ini melampau sedangkan orang Cina yang tidak fasih bahasa Melayu langsung tidak diungkit. Orang Cina pun tidak pernah baiki keadaan ini. Ini sesuatu yang tidak baik, saya kira sudah waktunya perkara ini dibincangkan betul-betul sebab saya kira apa matlamat orang Cina hidup di Malaysia ini," katanya.

Beliau berucap dalam Program Bicara Eksekutif Budaya 2013 bertajuk 'Kesantunan Bahasa Melayu Dalam Komunikasi dan Penulisan Mutakhir' di Kompleks Dagangan Mahkota, di sini hari ini.

Post a Comment

2 Comments

  1. intelek cina d msia spt teo kok seong, khoo kay kim, ridhuan tee & lain2 yg sgt memahami org cina n budaya mereka harus melakukan sesuatu membantu mencari jln keluar masalah polarisasi kaum yg menimpa masyarakat kita, terutama kaum cina. para intelek ini harus disatukan n diberi tggjwb mencari solusi terbaik bagi masalah ini. kerajaan juga harus terbuka menerima nasihat, teguran n cadangan dr intelek2 ini. jgn jd sombong bila dh berada d puncak kuasa, keadaan semakin kritikal buat kerajaan BN kini. hati2

    ReplyDelete
  2. Kalau lah semua china2 di Malaysia punya jati diri seperti Prof,Datuk,Dr,Teo kok Seong aman lah Malaysia ni.Tak payah lah semua nya 50% pun kira chukup kalau dapat si china2 tu punya nurani seperti Datuk.Apa yang Datuk Teo katakan itu memang lah benar dan sepatut nya orang2 china tu sedar diri.Lah ni Datuk dengaan kata2 aja tak munkin merubah sasuatu keadaan,tindakan dan keputusan yang tegas perlu di lakukan sebelum china2 yang tak mahu berterima khasih ni menjadi puncha segala malapertaka di Malaysia yang terchinta ini.

    ReplyDelete

komen² anda akan dipublish setelah disahkan..

terima kasih daun keladi..
esok² sudi la komen lagi..