Sunday, July 21, 2013

Persatuan Cina, DIAM !! Ikut Saja, Jangan Banyak Bunyi #1Malaysia #TolakPR @NajibRazak @MuhyiddinYassin @razlanrafii


Apabila kerajaan nak melaksanakan sesuatu terhadap sekolah cina, pastinya mereka akan membantah.

Hari ini persatuan-persatuan sekolah Cina membantah penambahan waktu Bahasa Melayu (BM) yang ditetapkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) daripada 80 minit kepada 270 minit.

Orang Cina jangan BIMBANG dan tak perlu RISAU kerana penambahan waktu pembelajaran Bahasa Melayu ini sudah pastinya untuk memperkasa Bahasa Kebangsaan tanpa menjejaskan bahasa Cina.Jelas menunjukkan murid Sekolah Jenis Kebangsaan Cina sendiri pun gagal untuk menguasai Bahasa Kebangsaan dengan baik sebelum ini. Ada di antara murid-murid sekolah Cina pula, lepas je sekolah rendah, terus masuk sekolah swasta, ada di antara mereka tak faham langsung Bahasa Kebangsaan pun.

Oleh itu, saya nasihatkan kepada persatuan-persatuan ini supaya terima sahaja Keputusan kementerian demi untuk memperkasakan bahasa kebangsaan.

Tambahan, saya syorkan kepada pihak Kerajaan agar melaksanakan kaedah temuduga kepada setiap rakyat Malaysia yang mahu mendapatkan Mykad baru (pada usia 12 tahun). Ini untuk memastikan semua rakyat Malaysia boleh bertutur dalam bahasa Kebangsaan.

Mohd Razlan Muhammad Rafii
Pengerusi
Unit Media Baru Wilayah Persekutuan

4 comments:

  1. Kalau perlu sunat dulu lancau cina

    ReplyDelete
  2. Ha ha betul buat temuduga...dan suruh nyanyi lagu negara ku.tak lancar bahasa jangan bagi ic.biar padan muka.bangla dan pakistan 3 bulan tinggal di malaysia dah boleh cakap melayu...cina bangang lahir kat malaysia pun tak boleh .

    ReplyDelete
    Replies
    1. 3 bulan di malaysia boleh cakap Melayu? bagi UPSR atau PMR tengok boleh pass tak?

      Ini bukan masalah beberapa masa belajar. Masalah tu apa yg diajar, cara mengjar dan tepat tak cara mengajar.

      Kenapa ramai rumid dari sekolah 12 tahun lansung tak fasih dgn BI. tapi lepas sekolah pergi ELST atau Cambrige atau apa2 kelas swasta yg gila mahal...1 tahun pun dpt kecek fasih? krn .....cara mengajar tu beza.

      Yg saya kenal, ramai murid cina dri bandar padai bhw ujian...BM upsr, pmr, spm semua dpt A. Tapi betul2 tak fasih cakap banding dgn murid dari kampung ku dari Pantai Timur, walaupun kami tidak skor A dlm ujian2 tersebut. Knpa? 1.Apa yg diajar. 2.Cara mengjar.

      Sistem pendidikan BM untuk org bukan Melayu betul2 tak kembang maju. Tengok Jepun, Orang asing pernah belajar bahasanya sebelum masuk Uni mereka. Tapi Klas bahasa dlm preU tu hanya ambil 1 tahun(atau 2), mengapa jadi?

      Kita pangil tu "Second language teaching skill for foreigner". Maksud yg ia akan banyak beze dgn cara utk mengajar org yg berbahasa ibuda dgn bahasa tu. Cara ini baru adalah cara yg tepak dan boleh dilaksanakan dlm masyarakat bukan Melayu. Untuk Melayu belajar Cina atau Cina belajar Melayu pun sama.
      Tapi pernahkah cik dngar apa yg dilaksanakan disekolah2 Cina & Tamil? Penyelesaian bukanlah memanjangkan masa klas atau meningkatkan kesusahan subjek tersebut sahaja, tapi kualiti & cara kurikulum pun pernah refomasi.
      Kurikulum dari kementrian pendidikan yg baru ini hanya akan menghapuskan bahasa Melayu di antara semua kaum bukan Melayu.

      Not teach and learn hard, but smart.

      Delete
  3. Tambah satu lagi ... Tandatangan AKU JANJI yang akan PATUH PADA PERLEMBAGAAN, TAAT SETIA KEPADA RAJA DAN NEGARA ... LAIN-LAIN KORANG TAMBAH. Jika ENGKAR,LUCUT KEWARGANEGARAAN.

    ReplyDelete

komen² anda akan dipublish setelah disahkan..

terima kasih daun keladi..
esok² sudi la komen lagi..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...