Tuesday, December 31, 2013

Gambar Sekitar Sambutan Tahun Baru #2014 #DataranMerdeka #1Malaysia

Inilah sebahagian daripada apa yang berlaku di Dataran Merdeka sekarang ini. Ala malaslah nak upload banyak-banyak. Rugi space blog je.

Nanti depa dah penat, depa balik lah tu. Kesimpulannya habuk pun takda.

Apa-apa pun Selamat Menyambut Tahun Baru 2014

P/s : Last artikel untuk tahun 2013.

SMS Palsu Perbuatan Tak Bertanggungjawab #1Malaysia @NajibRazak @ShahrilMokhtar

Perbuatan menyebarkan sms palsu menerusi pengendali telco tempatan adalah berniat tidak baik dan sengaja menimbulkan kekecohan di kalangan warga kota Kuala Lumpur.

Berikut kenyataan akhbar yang baru dikeluarkan oleh pihak pengendali LRT & Monorel, Prasarana.

KENYATAAN AKHBAR

Syarikat Prasarana Negara Berhad (Prasarana), pengendali perkhidmatan LRT dan monorel RapidKL, menyangkal dakwaan bahawa perkhidmatannya diberhentikan pada jam 6 petang untuk urusan penyelenggaraan seperti yang disebarkan melalui SMS hari ini.

Dakwaan berkenaan adalah palsu dan amat tidak bertanggungjawab kerana ia mungkin mengakibat kan keadaan panik di kalangan masyarakat ibukota dan pihak Prasarana akan membuat laporan kepada pihak polis dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia.

Prasarana menuntut tindakan keras diambil terhadap SMS berkenaan, yang menyebut bahawa ia memetik laporan Bernama.

Kami berharap Bernama akan mengambil tindakan yang sama dengan membuat laporan kepada polis dan Suruhanjaya.

Kami ingin menegaskan bahawa perkhidmatan LRT bukan saja akan beroperasi seperti biasa tetapi turut dilanjutkan sehingga jam 2 pagi di stesen utama dan 1 pagi di stesen-stesen lain bersempena dengan sambutan Tahun Baru 2014.

Untuk maklumat penuh tentang perkhidmatan LRT dan monorel, sila layari www.myrapid.com.my.

Dikeluarkan oleh

MASNIZAM HISHAM
Pengarah Kumpulan Perkhidmatan Infrastruktur Prasarana.

Jika pengguna ingin akses ataupun makluman yang lebih cepat dan tepat. Sila LIKE & FOLLOW..

Facebook http://facebook.com/RapidKL
Twitter @MyRapidKL

Untuk sebarang makluman tambahan ataupun pertanyaan, sila hubungi ;-

Azhar Ghazali
019 383 7865

Mari Mengenal Pemimpin Bangang Dari Pakatan Haram #1Malaysia #Guling-GulingMacamTenggiling


Jika anda ingin mengajar anak² anda mengenali siapakah orang yang paling bongok di dalam barisan kepimpinan Pakatan Haram Jadah, inilah orangnya yang patut anda tunjukkan pada anak² nanti.

Apa punya bongok punya Nizar ni. Agama, Himpunan Haram & tempat pun dia takleh bezakan.

1. Agama : 4 juta umat Islam berkumpul di Padang Arafah atas tujuan beribadat
2. Himpunan Haram : Iaitu berhimpun secara haram tanpa permit dengan niat untuk melakukan sesuatu yang tidak disuruh oleh agama dan tidak mentaati pemimpin.
3. Tempat : Padang Arafah & Mekah tu tempat Ibadah. Dataran Merdeka pula tempat aktiviti sosial dan pelbagai lagi.

Jangan jadi bodoh wahai Nizar. Tujuan 4 juta orang berkumpul di sana bukan niat nak gulingkan kerajaan Saudi tapi mereka niat hendak menunaikan Rukun Islam ke 5.

@rafiziramli Kata Ada 5 Bom Tapi Hanya 1 Bom Ditemui, Lagi 4 Bom Mana? #1Malaysia #Guling-GulingMacamTenggiling @PDRMsia


Pihak Polis DiRaja Malaysia (PDRM) negeri Selangor mengesahkan telah menjumpai 1 bom buatan sendiri berupa sebatang paip dengan tertangkapnya seorang lelaki yang dalam keadaan mencurigakan di trafik lite Tasik Permai, Ampang.

Suspek yang menaiki motosikal memecut apabila menyedari anggota Polis cuba menahan dan memeriksa secara rutin. Bagaimanapun suspek telah terlanggar sebuah kereta lain yang berada di bahu jalan dan diberkas serta merta. Pemeriksaan mendapati suspek memiliki sebatang paip disyaki bom buatan sendiri.

Sebijik bom dah ditemui tapi mana lagi 4 balace bom yang Rafizi Ramli Lembu Bom miliki?

Kerana menurut Rafizi, beliau memiliki 5 biji bom. Namun yang ditemui pihak Polis hanyalah sebijik saja.

Tetapi adakah bom tersebut menyamai bom² yang dimiliki Rafizi atau ianya bom yang berlainan?


Mungkin 4 lagi bom tu akan meletop malam ni. Jaga² lah siapa yang pergi sambut New Year jap lagi.

Khidmat LRT Dilanjutkan Sempena Sambutan Tahun Baru #2014 #1Malaysia @NajibRazak @ShahrilMokhtar @MyRapidKL #NewYear #Guling-GulingMacamTenggiling


Secara lazimnya Prasarana akan mengumumkan lanjutan perkhidmatan LRT dan Monorel jika terdapat aktiviti ataupun sambutan festival yang diadakan di sekitar ibu kota Kuala Lumpur. Tak perlu tunggu himpunan haram ataupun yang sealiran dengannya.

Jika sebelum ini, khidmat harian LRT dan Monorel akan tamat sekitar jam 12 tengah malam tetapi untuk sambutan Tahun Baru 2014 malam ini, perkhidmatan LRT dan Monorel akan dilanjutkan sehingga jam 2 pagi 1 Januari 2014.

Sunday, December 29, 2013

@rafiziramli Sudah Buat Pengakuan, Polis Dah Tak Perlu Siasat Lah @PDRMsia @razlanrafii #1Malaysia #Guling-GulingMacamTenggiling @NajibRazak @KhairyKj

 
Semua orang tahu kini Pengarah Strategi PKR, Si Rafizi Lembu tu yang merupakan individu yang bertanggungjawab sekiranya berlaku letupan pada perhimpunan guling-guling macam tenggiling yang dianjurkan Pembangkang pada malam New Year nanti.

Pagi tadi pula, Rafizi dipanggil oleh pihak Polis DiRaja Malaysia (PDRM) untuk disiasat dan diambil keterangan berhubung pembongkaran emel antara Rafizi & Rahim Ghouse yang merupakan individu kedua yang disyaki terlibat dalam perancangan mencetuskan huru hara nanti.

Saturday, December 28, 2013

Anak-Anak Cina Nak Terbalikkan Kereta Polis @PDRMsia #1Malaysia @NajibRazak #GulingGulingMacamTenggiling


Sebelum kenyataan tak kenang jasa dikeluarkan oleh bekas Ketua Pemuda MCA Wee Ka Siong, saya memang takda sedikit pun rasa sentimen kepartian dan perkauman dengan orang-orang Cina.

Namun apabila Wee Ka Siong mengeluarkan peringatan kepada UMNO melalui ucapan pada Kongres Pemuda MCA minggu lepas, saya merasakan sudah tiba masanya saya kikiskan sikit respect saya pada orang-orang Cina MCA. Apabila MCA memperingatkan kaum lain terutama bangsa Melayu untuk menghormati kaum mereka kerna sikap akut sensitif dan Barisan Nasional (BN) bakal kehilangan sokongan orang Cina pada PRU 14 akan datang, ini suatu perkara yang saya sendiri tidak boleh menerimanya.

AL FATIHAH Buat Mangsa-Mangsa Perhimpunan Haram #GulingKerajaan #1Malaysia #GulingGulingMacamTenggiling @PDRMsia


Sebelum saya tidak sempat mengucapkan takziah kepada mangsa-mangsa @ macai-macai PR yang baca blog ini menjelang perhimpunan haram gulingkan kerajaan.

Saya tidak pasti berapa ramai yang akan menjadi mangsa korban letupan bom yang telah dirancang oleh Pengarah STRATEGI lah sangat, si Rafizi Lembu.

Apa-apa pun takziah diucapkan kepada keluarga mangsa dan Al Fatihah buat mangsa.


P/s : Taktau betul ker tidak lokasi yang dinyatakan tu. Takut cakap kat tempat lain tapi tempat lain meletup.

Thursday, December 26, 2013

@Ibdil Tunggu Tahun 2014, Baru Mula Kerja? #1Malaysia #UMNO @Khairykj @NajibRazak


Sebenarnya malas la nak tulis pasal cerita budak UMNO sorang ni yang tak berapa pandai buat kerja untuk Pergerakan Pemuda tapi jari ni asyik gian je nak menaip. Sementara saya duduk di bangku hospital, menunggu isteri saya di dalam wad. Saya cuba ambil kesempatan untuk menaip di dada henpon ini.

Hakikat sebenarnya saya tak suka membalun orang UMNO pasal prinsip saya dan penulisan dalam blog ini diwujudkan bukan untuk menjatuhkan sesama kita tetapi lebih kepada menangkis fitnah & memperbaiki fikiran pembaca dengan pandangan lain atau 2nd opinion berbanding dari informasi yang tidak berguna dari sebelah Pembangkang.

Tuesday, December 24, 2013

KANTOI : MoF Jawab Fitnah @RafiziRamli PEMBOHONG ! #1Malaysia



Hebat juga blog Rezqeen Hill kerna dipilih sebagai blog teratas sekali dalam senarai fitah PR berhubung isu penjualan aset negara jika Anwar berjaya menjadi Perdana Menteri (memang takkan jadi).

Setelah 2 3 hari Rafizi sibuk membuat pelbagai pembongkaran kononnya berlaku penjualan aset negara bagi menampung hutang negara. Di bawah ni jawapan balas MoF kepada fitnah Rafizi Lembu.

Penjualan aset kerajaan dan pensekuritian hutang kerajaan bukanlah satu-satunya cara untuk kerajaan mengukuhkan kedudukan kewangannya, kata Kementerian Kewangan Malaysia (MoF).

MCA Perlu Ajar Anak-Anak Cina Hormati Orang Melayu ! #1Malaysia


Sebelum kenyataan tak kenang jasa dikeluarkan oleh bekas Ketua Pemuda MCA Wee Ka Siong, saya memang takda sedikit pun rasa sentimen kepartian dan perkauman dengan orang-orang Cina.

Namun apabila Wee Ka Siong mengeluarkan peringatan kepada UMNO melalui ucapan pada Kongres Pemuda MCA minggu lepas, saya merasakan sudah tiba masanya saya kikiskan sikit respect saya pada orang-orang Cina MCA.

Sunday, December 22, 2013

Ada Pensabotaj Perdana Menteri @NajibRazak Dalam PMO? #1Malaysia


Satu persatu persepsi timbul mengenai harga barang dan juga coz sara hidup yang bakal naik tahun hadapan. Ada yang disampaikan adalah benar manakala ada juga yang merupakan propaganda pihak pembangkang. Saya melihat ini menjadikan BN tidak popular dan membuatkan rakyat memberontak. Malah sudah ada desakan dari pihak pihak meminta YAB PM Dato Sri Najib Razak meletakkan jawatan.

Tak nafikan YAB PM Najib Razak sedang melakukan Tranformasi ekonomi untuk negara memandangkan US dan Eropah sudah merudum jatuh ekonomi mereka. Negara ASIA perlu mengambil peluang ini dengan membuat anjakan ekonomi agar kukuh dan menjamin negara serta rakyat untuk 3 tahun akan datang. Ini usaha Najib Razak dalam memastikan negara tidak mengalami kemelesetan ekonomi.

Menteri KDN @Zahid_Hamidi Tunggu Surat Saman Mat Sabu #Syiah #1Malaysia


Dato' Seri Ahmad Zahid Hamidi memberi berhubung isu saman oleh Mat Sabu terhadap beliau selepas pendedahan Polis DiRaja Malaysia (PDRM) mengatakan individu Syiah yang dimaksudkan seorang pemimpin PAS adalah Mat Sabu.

Mat Sabu bagaimanapun berteriak seperti orang Syiah menyambut Hari Asyura mahu menyaman Menteri Keselamatan Dalam Negeri (KDN) ini. Namun sehingga ke hari ini Mat Sabu masih gagal untuk membuat dakwaan terhadap Dato' Seri Zahid.

Saturday, December 21, 2013

Sungguh Meragukan Bila Ada Pihak Kata Populariti @NajibRazak Menurun? #1Malaysia


Ukuran populariti seseorang pemimpin tidak boleh hanya semata-mata bersandarkan pandangan koresponden secara rambang sebaliknya perlu dilihat kepada sejauhmana keupayaan dan keberkesanan sesebuah kerajaan itu meningkatkan kualiti hidup rakyatnya.

Menurut Ketua UMNO Bahagian Cheras, Datuk Seri Syed Ali Alhabshee, ada kalanya kerajaan yang memerintah terpaksa memilih jalan untuk tidak popular dalam sesuatu perkara.

Rafizi Lembu Tarik Balik Kenyataan Fitnah Terhadap @Zahid_Hamidi #1Malaysia @NajibRazak

Tuduhan yang di lemparkannya terhadap peguam negara sebelum ini khususnya tentang isu sogokan sehingga negara kehilangan Pulau Batu Putih cukup untuk membuatkan para penjilat tegar Pakatan Haprak riuh rendah.

Waktu yang di tunggu-tunggu kononnya sudah tiba apabila si lembut PKR ini di julang sebagai wira mereka kerana berjaya mengheret peguam negara bagi membuktikan kepada dunia bahawa kerajaan Malaysia sememangnya korup.


Friday, December 20, 2013

Analisa Wee Ka Siong Untuk Cermin Diri Sendiri #1Malaysia


MCA perlu menerima keputusan fakta. Tidak perlu menuding jari menyalah pihak lain jika masyarakat Cina yang menyokong MCA (BN) hanya tinggal 10% sahaja dalam PRU13 yang lepas. Perlu terima keputusan fakta. Analisa keputusan dengan teliti dan cari kelemahan diri sendiri.

Fakta fakta di bawah ini perlu dinilai oleh MCA. Cerminlah diri sendiri dulu.

Keputusan Kenaikan Cukai Pintu #DBKL - Kenyataan Penuh Menteri WP @TengkuAdnanReal #1Malaysia @NajibRazak


Penantian yang ditunggu oleh warga kota Wilayah Persekutuan akhirnya berbaloi apabila semalam YB Tengku Adnan Bin Tengku Mansor, Menteri Wilayah Persekutuan mengumumkan kadar baru taksiran cukai pintu Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) yang akan dikuatkuasakan pada 1 Januari 2014.

Sebanyak 157,187 surat bantahan diterima oleh DBKL berhubung kadar taksiran cukai pintu ini. Hasil daripada kajian semula pihak DBKL, akhirnya keputusan sebulat suara diperolehi dan YB Menteri Wilayah Persekutuan mengumumkan pada sidang akhbar khas.

CUKAI TAKSIRAN DBKL

1. DBKL telah pun menghantar Notis Menyemak Semula Senarai Nilaian kepada pemilik-pemilik hartanah di Kuala Lumpur. Notis ini bertujuan memaklumkan cadangan Nilai Tahunan hartanah pemilik untuk dikuatkuasa mulai 1 Januari 2014.

2. Secara mudahnya, tafsiran nilaian tahunan dijelaskan seperti berikut:

Rakyat Dibodohkan Oleh Fitnah Pembangkang. Konsesis TOL Milik Kerajaan Negeri Selangor Rupanya #1Malaysia #Tol


Nampaknya, Pakatan pembangkang bermain kotor sekali lagi. Bukan sahaja kotor tetapi cuba memperbodoh-bodohkan kebijaksanaan dan kerasionalan rakyat.

Tetapi itulah sifat dan sikap kepimpinan pembangkang. Hanya tahu mencari salah dan putar belit. Itu sahaja. Dan apabila tuduhan dan putar belit itu terkena balik ke batang hidung sendiri, mereka akan mencari isu baru untuk diperdagangkan kepada rakyat.

Thursday, December 19, 2013

Wee Ka Siong Nak Cakap #UMNO Rasis Ker? @NajibRazak #1Malaysia


"Berhenti daripada menakut-nakutkan rakyat dengan mengeluarkan kenyataan kononnya UMNO mengancam kedudukan kaum lain di Malaysia. Kenyataan populis sebegini tidak sepatutnya keluar daripada mulut seorang pemimpin MCA."

Kenyataan balas Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan, saudara Mohd Razlan Muhammad Rafii ini merujuk kepada ucapan oleh Bekas Ketua Pemuda MCA, Wee Ka Siong semasa berucap pada Kongres Pemuda MCA hari ini.

Anwar Ibrahim Curi Pengunjung Sambut New Year Di Dataran Merdeka #1Malaysia #RakyatPilihDataranMerdeka31Dis


Seperti ada yang tidak kena, apabila portal dan blog pembangkang begitu kecoh mempromosikan satu himpunan yang akan diadakan menjelang tahun baru ini. Tidak ketinggalan para pencacai mereka turut menyebarkan poster, risalah dan semua yang berkaitan dengan himpunan yang bakal diadakan itu.

Yang menghairankan ialah, mengapakah malam menjelang tahun baru dipilih sebagai tarikh untuk mengadakan himpunan tersebut? Pelik bukan!

Namun apabila diteliti ia mungkin ada kaitan dengan beberapa program himpunan yang tidak mendapat sambutan sebelum ini. Sekiranya kita imbau kembali, sejurus selepas pakatan pembangkang GAGAL merampas tampuk pemerintahan negara melalui proses pilihan raya umum ke-13 lalu, beberapa siri himpunan dan demonstrasi jalanan telah diadakan.

Oh Hari Ini Kalau #UMNO Nak Bercakap Pasal MELAYU Kena Cover Sikit? Butoh Hang ! #1Malaysia @NajibRazak


Apa bangang punya Ketua Pemuda MCA keluarkan peringatan kepada UMNO supaya berhati² bila bercakap mengenai isu mengenai Melayu di kalangan orang Melayu kerana dikhuatiri akan membuatkan kaum lain terasa hati sekaligus bakal merosakkan plan jangkamasa panjang MCA untuk PRU 14 nanti?

Jawapan saya kepada Wee Ka Siong ;

Ahli Majlis Tertinggi #UMNO Gesa Kerajaan Prihatin Dengan Rakyat Dan Kotakan Janji Manifesto PRU13 #1Malaysia @NajibRazak


Dah macam² pihak bersuara mengenai ketidakpuasan hati mereka mengenai kenaikan kadar tol di seluruh negara yang didesas-desuskan sebelum ini sehingga menyebabkan rakyat menjadi keliru dengan pelbagai berita serta kenyataan dari kerajaan terutamanya.

Kenaikan harga tol yang diumum kerajaan jelas merungsingkan dan menimbulkan rasa tidak puashati pelbagai pihak termasuk mereka yang mewakili rakyat. Pemimpin sama ada dari Barisan Nasional (BN) dan pembangkang sehaluan meminta kerajaan untuk mengkaji semula kadar kenaikan tersebut.

Wednesday, December 18, 2013

Lebuhraya Lembah Klang Milik Syarikat Kerajaan Negeri Selangor #1Malaysia




Antara fakta dan auta, semestinya auta yang paling diminati sebab ia banyak berunsurkan maki hamun kepada pihak kerajaan Barisan Nasional walaupun secara faktanya apa yang dipertikaikan kebanyakan tidak benar.

Usahlah kita jadi sebahagian daripada orang-orang yang gemar membuat kritikan lantang tanpa membuat research terlebih dahulu.

Tuesday, December 17, 2013

AlFatihah Primadona Azean Irdawaty Meninggal Dunia #1Malaysia #Lifestyle


Primadona filem Melayu, Azean Irdawaty, 63 tahun meninggal dunia pada Selasa pukul 8.26 malam di Hospital Universiti, Petaling Jaya, Selangor.

Allahyarhamah menderita sejak lima tahun lalu akibat penyakit tumor dan lymphedema yang dihidapinya.

Allahyarhamah merupakan pelakon yang mula mencipta nama sebagai penyanyi pada era 70an dan namanya meledak di layar perak akhir 70an setelah membintangi filem Esok Masih Ada arahan Tan Sri Jins Shamsuddin.

#UMNO Tidak Perlu Ikut Telunjuk Kerajaan #1Malaysia


Secara peribadi saya berpendapat, UMNO tidak perlu mengiyakan atau menyokong mana² cadangan serta perancangan kerajaan Malaysia jika keputusan yang dilakukan tersebut akan merugikan rakyat. Ini sebenarnya sifat yang perlu ada pada diri setiap pemimpin UMNO yang tidak mempunyai sebarang jawatan di dalam Kabinet ataupun Kerajaan.

UMNO hendaklah ke hadapan dalam segala isu yang membabitkan kepentingan rakyat selaras dengan perjuangan UMNO yang mendahulukan dan memperjuangkan nasib rakyat Malaysia. Ini adalah realiti sebenar mengapa perlunya UMNO dikekalkan dan dipertahankan demi survival rakyat terutama orang Melayu.

Untuk Kali Pertama Naib Ketua Pemuda #UMNO Tegas Bersuara Menasihat Menteri #1Malaysia


Kenyataan menteri yang meminta pengguna lebuh raya menggunakan laluan biasa sekiranya tidak bersetuju dengan kenaikan tol, dikritik Naib Ketua Pemuda Umno, Khairul Azwan Harun.

Khairul Azwan dalam satu sidang media semalam menggesa Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Seri Abdul Wahid Omar lebih berhati-hati dalam memberikan saranannya kepada pengguna lebuh raya.

Saturday, December 14, 2013

1Malaysia Spiritual Tourism City Projek Yang Tak Pernah Diluluskan Kerajaan Negeri & Persekutuan #1Malaysia #Banjir

Desas desus yang berkeliaran di kalangan masyarakat khususnya mereka yang tkdak terlibat dengan banjir di Kuantan adalah mengenai banjir di sana disebabkan faktor 1Malaysia Spiritual Tourism City (1MST).

Untuk makluman semua pihak, dakwaan mengenai cadangan projek ini memang tidak pernah diluluskan oleh kerajaan negeri Pahang mahupun kerajaan Persekutuan.

Banyak pihak mengambil pendekatan mempercayai dakwaan sesetengah pihak kononnya disebabkan projek tersebutlah berlakunya banjir buruk di Kuatan, Pahang. Amat malang sekiranya rakyat Malaysia yang mempunyai pelbagai sumber rujukan yang hanya di hujung tidak memanfaatkan penggunaannya.

Berikut adalah respon pihak yang boleh dirujuk untuk isu ini.

MAKLUMAN 1 :
Pencerahan mengenai '1Malaysia Spiritual Tourism'
Maklumat saya terima drpd senior saya, Tuan Haji Hamidzun utk dikongsi bersama
----------------------
Saya telah mendapatkan penjelasan isu tokong ini dr datuk shakar, exco kerajaan negeri. Beliau memaklumkan projek ini tidak pernah diluluskan kerana tidak sesuai dibina di negara ini

MAKLUMAN 2 :
Isu 1MST (1Malaysia Spiritual Tourism) City:

1MST City takkan berlaku. Kelulusan tanah kepada syarikat asal bagi tujuan pembangunan bercampur telah ditarik balik.

Penjelasan ringkas:

1. Kerajaan Negeri luluskan tanah 250 ekar kepada Waras Mekar (WM) bagi tujuan pembangunan bercampur (rumah, kedai). Tiada kaitan langsung mahupun isu dengan 1MST

2. Waras Mekar cari beberapa potential JV. Antaranya Enchant Acres (EA) yg nak buat 1MST tu, tapi tiada persetujuan. Ia di luar pengetahuan Negeri

3. Bila 1MST dipublish online, WM buat laporan polis

4. MB buat kenyataan akhbar semasa Mesyuarat MMK menjelaskan ktidaksahihan 1MST

5. Semasa sidang DUN Nov lalu, MB sekali lagi terangkan dalam DUN, dan isytihar tanah yang diluluskan kepada WM ditarik balik

Pada pendapat peribadi saya, isu ini sengaja ditimbulkan kerana Pembangkang ingin mengalihkan isu banjir di Kuantan adalah berpunca daripada janji-janji yang dicapati oleh mereka sendiri terhadap penduduk di sana.

Tahun 2008, penduduk Kuantan ditipu kononnya YB Fuziah akan membantu kebajikan penduduk Kuantan ke arah yang lebih cemerlang.

Dalam tempoh menjelang PRU13 baru- baru ini, berlaku banjir di Kuantan dan ketika itu banjirnya tidak seteruk yang dialami hari ini. Janji PKR pada PRU13, mereka berjanji akan menyelesaikan masalah tersebut dan kemenangan diperolehi oleh YB Fuziah.

Tapi hari ini apabila berlakunya kejadian banjir besar yang menenggelamkan 60% Kuantan, Ahli Parlimen tersebut menyalahkan pelbagai pihak kononnya lambat menghantar bantuan kepada mangsa banjir sedangkan ketika itu beliau berada di Parlimen untuk berbahas.

Rentetan kegagalan YB Fuziah, maka muncullah cerita kononnya banjir tersebut berpunca daripada projek 1MST.

P/s : mengaku je lah kesilapan diri, jangan tuding orang lain pula.

Sent from Yahoo Mail on Android

Friday, December 13, 2013

Petronas Utamakan Bahasa Cina Daripada Bahasa Kebangsaan #1Malaysia @NajibRazak

Apa kejadahnya stesen minyak Petronas Bertam, Kepala Batas lebih mengutamakan bahasa Cina berbanding bahasa Kebangsaan, bahasa Melayu.

Di mana letaknya kepentingan bahasa Melayu di mata pengurusan Petronas !!

Sudahlah di dalam urusan pentadbiran, Petronas mengutamakan bahasa Inggeris. Nak communicate pun kena berbahasa Inggeris, macamlah semua orang dalam Petronas tu warga asing. Hari ini apabila tiba sudut pengiklanan dan signboard pula, bahasa Cina dibesarkan dan bahasa Melayu seolah-olah menumpang saja dalam ruangan tersebut.

Kekesalan ini dinyatakan sendiri oleh Ahli Parlimen Kepala Batas, Datuk Seri Reezal Merican yang melihat sebuah syarikat GLC milik kerajaan Malaysia gagal mengikuti keutamaan kepada bahasa rasmi negara.

Untuk info lebih 70% penduduk dalam Parlimen Kepala Batas merupakan bangsa Melayu dan kaum-kaum lain hanya merangkumi 30% sahaja. So apahal sibuk nak letak signboard berbahasa Cina kat Petronas?

Saya percaya ini bukanlah kehendak pengusaha tetapi ianya adalah kehendak dan paksa rela dari pihak pengurusan Petronas sendiri. Pengusaha terpaksa akur jika tidak mungkin ada la perkara yang tak enak diperolehi kelak.

Memang benar, bukan menjadi tanggungjawab Petronas untuk menjaga kepentingan bahasa Melayu tetapi sebagai sebuah syarikat GLC, priority bahasa Kebangsaan tu harus diutamakan. Melainkan kalau signboard dalam bahasa Cina ni diletakkan di stesen Petronas di China atau sebagainya.

Sejak kemasukan Omar Ong ke dalam Petronas, pelbagai perkara yang telah membuatkan orang Melayu terutamanya terasa hati dengan pentadbiran yang kononnya diyakini akan memberi 'nafas baru' kepada Petronas.

Hakikatnya ramai pengusaha-pengusaha kecil yang sebelum ini diberi ruang untuk memasarkan produk-produk Industri Kecil Sederhana (IKS) mereka di dalam kedai Mesra Petronas seluruh negara telah ditamatkan peluang perniagaan mereka.

Jika dahulu ada kedai Mesra memberi peluang orang Melayu membuat nasi lemak dan memasarkan di dalam kedai Mesra tetapi hari ini, nasi lemak pun dimasaka, diedarkan sendiri oleh syarikat milik orang Cina.

Apa lagi kerajaan Malaysia nak tunggu? Ambil tindakanlah. Jangan sampai Petronas diterbalikkan pula lepas ini.

Mana lagi syarikat Melayu yang boleh membantu Melayu akan datang?

Sent from Yahoo Mail on Android

Malaysia Teruskan Gelombang Kedua Dasar Pandang Ke Timur #1Malaysia @NajibRazak

Malaysia kini mengorak langkah dalam gelombang kedua Dasar Pandang Ke Timur dengan tumpuan terhadap pelaburan teknologi tinggi ke arah mencapai status negara maju berpendapatan tinggi.

Sehubungan itu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berkata hubungan rapat dengan Jepun akan diteruskan dengan penambahbaikan berlandaskan dasar berkenaan yang terbukti berjaya mengukuhkan kerjasama kedua-dua negara sejak diperkenalkan 30 tahun lalu.

Beliau berkata, fasa baru dasar itu antara lain akan memberi penekanan terhadap kerjasama lebih luas khususnya pembinaan institusi dan pelaburan teknologi tinggi.

Jepun adalah pelabur utama kita dengan 1,400 syarikatnya beroperasi di Malaysia yang mana nilai pelaburan dalam sektor pembuatan saja dianggarkan RM71 bilion, katanya pada sidang media bersama rakan sejawatnya, Shinzo Abe, semalam.

Terdahulu, kedua-dua pemimpin mengadakan pertemuan dua hala selama 45 minit di kediaman rasmi Perdana Menteri Jepun di Nagata-cho di sini. Turut hadir, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed dan Timbalan Menteri Luar, Datuk Hamzah Zainuddin.

Perdana Menteri bersama isteri, Datin Seri Rosmah Mansor dalam lawatan kerja ke Jepun sempena Sidang Kemuncak Peringatan 40 Tahun Hubungan Dialog ASEAN-Jepun yang akan berlangsung di sini, Sabtu ini.
Sejajar Program Transformasi Ekonomi (ETP) yang sedang dilaksanakan Malaysia untuk menjadi negara maju menjelang 2020, Perdana Menteri berkata, pelabur Jepun perlu melonjak ke tahap rantaian nilai lebih tinggi serta memberi tumpuan kepada pelaburan teknologi tinggi.

Mereka perlu memanfaatkan kekuatan dalam bidang teknologi hijau dan tenaga boleh diperbaharui, pelupusan sisa serta perusahaan kecil dan sederhana (PKS).
Syarikat Jepun yang diiktiraf di peringkat antarabangsa dalam bidang arang batu serta teknologi kereta api berkelajuan tinggi, boleh mengambil bahagian dalam pembangunan infrastruktur masa depan di Malaysia melalui sistem bidaan terbuka, katanya.

Sent from Yahoo Mail on Android

Thursday, December 12, 2013

Agak-Agaklah Sikit SPAD !! @NajibRazak @AduanSPAD #1Malaysia

12 Disember 2013

KENYATAAN MEDIA
Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan

KENAIKAN KADAR TAMBANG LRT

Kenyataan yang dibuat oleh Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) Tan Sri Syed Hamid Albar berhubung kenaikan kadar tambang Sistem Transit Aliran Ringan (LRT) dirasakan tidak membebankan agak janggal apabila realiti sebenarnya pasti bakal membebankan pengguna.

Warga Kuala Lumpur merupakan pengguna yang paling terbeban secara langsung akibat kenaikan kadar tambang ini. Ia tidak termasuk lagi dengan cadangan kenaikan tarif cukai pintu oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan kenaikan kadar elektrik (TNB) yang sudah pasti terpaksa dihadapi oleh warga kota.

Sudah sampai masanya Kabinet memikirkan dan mendalami masalah serta bebanan yang terpaksa dipikul oleh warga kota apabila ada kenaikan seperti ini dilakukan oleh syarikat milik kerajaan.

Saya berharap agar pihak SPAD mencari inisiatif lain bagi menanggung kos operasi khidmat LRT.

Dalam pada masa yang sama, pihak berwajib haruslah mencari formula yang lebih efektif bagi menggalakkan orang ramai terutama warga Lembah Klang menggunakan perkhidmatan awam yang sedia ada dengan kadar tambang yang lebih murah.

Keberkesanan formula dan pendidikan kepada rakyat akan memberikan hasil positif buat semua pihak dan secara tidak langsung masalah kesesakan jalan raya pada waktu kemuncak dapat dielakkan.

Oleh yang demikian, saya bagi pihak warga kota mendesak cadangan kenaikan tambang LRT ini ditangguhkan sementara sehingga ianya benar-benar dirasakan relevan untuk dilaksanakan.

Dalam pada masa yang sama, saya menyeru agar tidak ada lagi 'mimpi ngeri' ditimbulkan kepada warga Kuala Lumpur yang melibatkan kos hidup mereka.

MOHD RAZLAN BIN MUHAMMAD RAFII
Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan.

Sent from Yahoo Mail on Android

Bantu Mangsa #Banjir Dengan SMS Sahaja #1Malaysia @NajibRazak @ahmadmaslan @LokmanAdam #Pray4Kuantan

Mungkin ada kalangan Pembaca yang masih belum membuat sumbangan kepada mangsa-mangsa Banjir di seluruh Malaysia kerana tidak mempunyai masa dan pelbagai lagi perkara yang menghalang kita untuk berbuat demikian.

Di sini saya kongsikan bersama langkah-langkah untuk anda sumbangkan bantuan kewangan secara terus melalui Suruhanjaya Komunikasi & Multimedia Malaysia (SKMM) untuk dikumpulkan dan diserahkan kepada pihak terbabit.

Taip :
BANJIR RM1

Hantar ke 13999

(Jumlah sumbangan RM1, RM3, RM5, RM10, RM15 & RM20)

Kemudian anda akan menerima SMS balas daripada SKMM.

Tiba-tiba anda rasa nak tengok dah berapa banyak dah jumlah terkumpul untuk mangsa banjir.

Boleh klik link di sebelah - http://sms13999.skmm.gov.my

Terima kasih atas sumbangan anda.

Tuesday, December 10, 2013

#1Melayu : #UMNO Atau Cina #GERAKAN Yang Harus Mohon Maaf? #1Malaysia @NajibRazak

Jika para pembaca mengikuti ucapan perbahasan oleh wakil negeri Pulau Pinang semasa Perhimpunan Agung UMNO 2013 yang lepas pastinya ada mendengar kenyataan 1 Melayu harus menggantikan 1 Malaysia daripada Datuk Musa.

Ternyata ucapan Datuk Musa telah disalah ertikan oleh Gerakan yang diketuai Pengerusi Negeri Pulau Pinang, Oh Tong Keong dan bagi Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang, Datuk Seri Reezal Merican pula menegaskan parti itu tak perlu melatah hanya kerana saranan 1 Melayu.

Penulis sendiri sebagai perwakilan pun memahami apa yang disuarakan oleh Datuk Musa. Beliau memaksudkan 1 Melayu itu lebih kepada mesej penyatuan orang-orang Melayu dalam lingkungan sesama Melayu. Bukannya nak Melayukan semua perkara dan meminggirkan kaum lain.

Ucapan tersebut harus dilihat dari semangat pada hari persidangan itu sendiri kerana keseluruhan ahli akar umbi mahu mempertahankan kepentingan dan memartabatkan UMNO dan Melayu.

Datuk Reezal mempersoalkan kebijaksanaan Gerakan yang seakan-akan terikut dengan rentak Pembangkang. Padahal seharusnya, Gerakan harus mendengar dan meneliti keseluruhan ucapan sebelum mengeluarkan kenyataan.

Beliau turut mempersoalkan sikap agresif Gerakan hari ini yang sengaja mencari populariti daripada dalam UMNO padahal banyak lagi isu-isu yang boleh diperjuangkan mereka di Pulau Pinang khususnya. Sebagai contoh isu peruntukan kerajaan negeri untuk orang Islam di Pulau Pinang ataupun mereka boleh mempertahankan maruah kakitangan awam yang digelar sebahai kucing kurap oleh DAP.

Pada hemat penulis, parti-parti di dalam Barisan Nasional perlu menunjukkan sikap toleransi dan persefahaman yang tinggi seperti yang telah dipupuk begitu lama oleh pemimpin-pemimpin terdahulu.

P/s : macam cuba halakan kalah PRU hari tu pada UMNO je

Sent from Yahoo Mail on Android

Ketua Pemuda #UMNO #Penang Bidas Lim Guan Eng #1Malaysia

With respect to the statement made by Lim Guan Eng, the Chief Minister of Penang on his lame and outrageous attempt to “protect the state (Penang) from being adversely affected by the property bubble and to ensure that public and affordable housing are bought by genuine and qualified first time buyers”.

Please find below the Press Statement by Penang UMNO Youth:

Referring to the article in The Malaysian Insider on the 8th of December 2013 title “Penang imposes new housing rules for affordable homes from February 1”, we would like to highlight to the rakyat of this state on the additional cost and impact this will have on them if this unjust and oppressing rule is imposed. First, let us go through the weaknesses of this rule:

1. Chief Minister Lim Guan Eng said today that all public housing units priced up to RM42,000 (low-cost) and up to RM72,500 (low-medium cost) cannot be resold within the first 10 years after purchase. The state government's consent must be obtained if the owner of such a unit wants to sell the house in less than 10 years.

RESPONSE: Can the Penang State Government share with the Rakyat, since 2008 up till now how many low-cost and low-medium-cost house has been developed by the state government or private developers? It makes no sense to not allow owners to sell their property if there is none to begin with in the first place.

In addition to that, what are the criteria that will allow the house owners to sell their house in less than 10 years? Which committee and/or person that will review and evaluate the application by the house owners? This was never shared by the Penang State Government. We are afraid and concern if such vast powers are given to an individual there could be abuse of power and corruption involved which will than directly affect the rakyat.

2. The new buyer must be a "listed buyer" registered with the state Housing Department and certified as a low-income earner who qualifies to purchase low-cost or low-medium cost housing.

RESPONSE: Can the Penang state government clarify what are the wage brackets for low-income and low-medium income earners? Is the income of a listed buyer the main criteria for them to qualify to purchase these low-cost or low-medium cost housing or there are other criteria’s involved? This was never shared by the Penang State Government.

3. For affordable homes purchased under RM400,000 on Penang island and below RM250,000 on the mainland, owners are prohibited from selling them during the first five years unless with government consent. The units must also be resold to "listed buyers" from the middle-income group whose names are also registered with the Housing Department.

RESPONSE: Again what are the criteria that are involved in approving or rejecting the application by house owners to sell their property? Who will be evaluating the application by these owners? Will it be an individual or a committee? If it is a committee who will be the chairmen and who are the members of this committee?

In addition, what if the owner has already obtained approval to sell the units but there are no willing buyers from the “listed buyers” group. Can the owner then open his/her unit to be sold to people outside of this group? This was never shared by the Penang State Government.

4. The state is also introducing a 2% levy on property purchased from February 1 next year that are sold within three years from the date the Sales and Purchase Agreement(SPA) is signed.

RESPONSE: This is outrageous and clearly a burden to the rakyat. The impact will adversely affect the middle income earners. Why is the Penang government burdening the rakyat with this levy when at the same time they are criticizing the government for increasing petrol prices at RM 0.10 cents. A levy of 2% for a RM 450,000 flat is RM9, 000. That is a lot of many that needs to be paid by the Rakyat.

CONCLUSION:

With all of the questions above yet to be answered by the Penang Government helmed by Lim Guan Eng, we UMNO Youth demand that the Penang government put on hold these new rules immediately until proper engagement is being done by the Penang Government with ALL state holders. Do not only engage with parties that is aligned with the Penang government such as developers and Pro-DAP NGOs!

Sent from Yahoo Mail on Android

Monday, December 9, 2013

Baru Ada Akai Singapura Dilanda Rusuhan Pekerja Asing #SingaporeRiot

Keegoan kerajaan Singapura yang sebelum ini terlalu berlagak dengan keamanan negara mereka tercalar semalam apabila tercetus rusuhan di sana.

Kejadian rusuhan melibatkan pekerja asing yang berkerja di sana tercetus apabila dipercayai salah seorang daripada mereka mati akibat dilanggar oleh kenderaan kecemasan. Disebabkan rasa tak puas hati, lebih 400 orang pekerja asing mengamuk di Little India.

Kejadian tersebut menyebabkan ada anggota Polis yang cedera disebabkan perusuh sukar dikawal.

Jika sebelum ini, media Singapura sering turun ke Malaysia bagi memberi liputan 'terbaik' mereka mengenai perhimpunan-perhimpunan haram anjuran Pembangkang, hanya semata-mata untuk memberikan bad impression dunia terhadap kerajaan Malaysia.

Namun malang pula bagi mereka hari ini, apabila kejadian yang dijangka boleh dikawal dengan baik sekali oleh anggota keselamatan Singapura telah bertukar menjadi mimpi ngeri buat seluruh rakyat Singapura.

Kejadian ini bukan saja memberikan imej tidak baik pada Singapura malahan ia telah membuatkan pelancong asing turut khuatir dengan tahap keselamatan di sana. Mungkin kerajaan Singapura hanya berharapkan denda, denda dan denda saja satu-satunya cara untuk menakutkan serta mendisiplinkan rakyat mereka tetapi bagi pekerja asing, mereka peduli apa.

Apabila hal ini terjadi, maka ada lah suara-suara sumbang dalam Malaysia ni yang turut sama berteriak dengan menyokong Singapura malahan menuding jari kepada kerajaan Malaysia kerana masih bersikap acuh tidak acuh dengan kebanjiran warga asing di sini.

Secara peribadi, saya percaya pekerja asing di Malaysia tidak akan menimbulkan kekacauan kerana mereka masih boleh dikatakan cukup makan dan boleh survive. Ini disebabkan kadar mata wang negara masih lagi stabil, terkawal dan mereka mempunyai pelbagai sumber untuk terus hidup di sini mahupun menghantar wang kepada keluarga di negara asal.

Jika hendak dibandingkan dengan negara kiasu ini, rakyatnya tidak mempunyai pilihan banyak untuk memperolehi barangan keperluan harian berbanding di Malaysia terlalu banyak pilihan yang disediakan oleh kerajaan. Di sana, mereka perlu struggle untuk hidup kerana mereka adalah golongan pekerja asing yang berhijrah mencari pendapatan di negara orang.

Di Malaysia, dengan penubuhan Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) di mana barangan keperluan harian boleh diperolehi dengan harga borong. Peluang yang disediakan kerajaan Malaysia bukan saja digunakan oleh rakyat Malaysia bahkan turut diambil peluang oleh warga asing. Ini secara tidak langsung tekanan hidup kepada pekerja asing adalah rendah dan mereka sendiri tidak tertekan dengan taraf hidup di sini.

Jadi kalau ada suara rakyat Malaysia yang tidak patriotik dengan negara sendiri, adalah lebih baik jangan sibuk-sibuk nak perlekehkan negara sendiri. Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri. Lebih baik negeri sendiri.

Puteri #UMNO Bukit Bintang Minta Wang Perlindungan Pada Orang Ramai? #1Malaysia @NajibRazak

Tahniah diucapkan kepada Pergerakan Puteri UMNO Bukit Bintang atas inisiatif mengumpulkan sumbangan daripada orang ramai di sekitar kawasan tumpuan ramai.

Satu tindakan baik dan wajar dipuji kepada mereka kerana bijak menggunakan peluang untuk mendapatkan sumbangan kewangan orang ramai bagi diserahkan kepada mangsa-mangsa banjir di seluruh Malaysia.

Lebih RM2,000 berjaya dikumpulkan dalam tempoh 2 jam dengan penglibatan ahli-ahli Puteri UMNO dan beberapa orang artis. Antara kawasan-kawasan yang dikunjungi di hadapan Pavillion, Sg. Wang, Lot10, BB Plaza dan sekitarnya.

Sambutan daripada orang ramai tanpa mengira fahaman agama serta bangsa amat baik dan menggalakkan. Diharapkan program-program kebajikan sebegini dapat diteruskan lagi daripada semasa ke semasa.

Tahniah sekali lagi Pergerakan Puteri UMNO Bukit Bintang. Untuk info, Ketua Puteri UMNO di sini ialah Anne Ngasri.

P/s : Mereka dah berhenti bergolak sesama sendiri rasanya, alhamdulillah.

Sent from Yahoo Mail on Android

Projek LRT : SJKT Castlefield Tamak, Demand Macam-Macam Dari Prasarana #1Malaysia @NajibRazak

The Castlefield scandal revolves around Sekolah Jenis Kebangsaan (Tamil) Castlefield which is located in Puchong, Selangor. The reason why we named this article as "The Castlefield Scandal" is to share with our readers of the greed and ridiculous demands being made by the school administration towards Syarikat Prasarana Negara Berhad.

Now I am sure you guys are thinking what has Prasana got to do with this story? Well folks the reason Prasana is also involved in this mess is because Prasana is the owner of the LRT Line Extension from Kelana Jaya to Puchong and unfortunately the LRT line passes through Castlefield.

Due to this, this Castlefield "management" wants compensation. "Dalam bahasa mudah Castlefield ni sudah mau demand lah dari Prasarana"

Ok now based on what I have gathered from friends, the demands from Castlefield keeps changing and they can't seem to make up their mind on what they want. Ok here are some of the demands:

1. Firstly the management requested for sound barriers so that bila ada kerja tak ganggu student. Ok fair enough no issue. Prasarana pun dah agree.

2. Secondly, dia minta Prasarana pasang aircond satu sekolah. Dah nampak dia punya tamak. Ok Prasarana still agree with this request.

3. Thirdly, dia minta sekolah pula di-relocate ke tempat lain. Nampak tak dia punya game? Prasarana telah bawa isu ini ke kerajaan negeri Selangor dan Kementerian Pendidikan. This demand was too big for Prasarana.

kerajaan negeri Selangor kemudian telah keluarkan arahan tanah boleh diberi di tempat lain untuk Castlefield buat sekolah baru.

Kementerian Pendidikan keluarkan arahan perpindahan sekolah akan dibenarkan jika 100% ibu bapa pelajar bersetuju.

Ok folks here is where the problem is. Castlefield has about 420 students (plus minus), however 70 of this students don't want to move. Thus resulting in no relocation can be done. Senang cakap tak boleh pindah lah sebab bukan 100% setuju.

Discussion between Prasarana dan Castlefield ni dh ongoing nearly 3 tahun. Sementara tu kontraktor tak boleh.masuk buat kerja dan kos semakin meningkat. Kita rakyat (yes you and me) yang bayar cukai nanti kena tanggung project beratus juta ni sebab ada segelintir pihak di Castlefield yang nak demand macam-macam. Mungkinkah ada sesuatu yang dijanjikan kepada management Castlefied untuk melambatkan project LRT ini?

Sementara itu rakyat harus menanggung kos ratusan juta dan tidak dapat menikmati kemudahan yang dilakukan oleh kerajaan hanya kerana segelintir pihak yang tamakkan wang ringgit.

Please refer to articles below on the castlefield scandal:

http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/prasarana-mahu-sekolah-tamil-benarkan-kerja-penyambungan-jajaran-lrt

http://www.propertyguru.com.my/property-news/2012/9/6011/lrt-extension-project-hampered-by-school-problem

http://www.home.net.my/news/general/sekolah-tamil-penyebab-lrt-puchong-tertangguh

Saturday, December 7, 2013

Pelepasan Konvoi Bantuan Banjir Ke Rompin #1Malaysia #PAU2013 #PAU13 @NajibRazak @TengkuAdnanReal

Pagi ini bertempat di ruang legar Menara Dato Onn, Setiausaha Agung UMNO Malaysia YB Tengku Adnan Bin Tengku Mansor melepaskan peserta konvoi pacuan 4 roda menuju ke Rompin, Pahang.

Konvoi sebanyak 11 buah kenderaan dijangka tiba sekitar jam 2 petang ini.

Lagi liputan menyusul.

Sent from Yahoo Mail on Android

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...