Full Width CSS

Saifuddin, Majlis Peguam & NUCC Tak Pernah Biberi Mandat Oleh Kerajaan Untuk Umumkan Kandungan Draf Akta Harmoni Nasional


Posting daripada Facebook, Datuk Abdul Rahman Dahlan

Saya kurang bersetuju dengan sahabat saya Datuk Saifuddin Abdullah, Pengerusi Global Movement of Moderates yang dipetik berkata bahawa rang undang undang Harmoni Nasional yang ditulis oleh Majlis Konsultatif Perpaduan Negara dan dibantu oleh Majlis Peguam Malaysia, bakal menggantikan Akta Hasutan.

Beliau dan Majlis Peguam Malaysia juga didapati telah mendedahkan kandungan deraf itu kepada umum.


Pertamanya, Datuk Saifuddin dan Majlis Peguam serta NUCC tidak pernah diberi mandat oleh kerajaan untuk mengumumkan kandungan deraf itu kepada umum. Mereka hanya diberi mandat untuk mendengar dan membincangkan cadangan-cadangan dan buah fikiran pihak-pihak yang berkepentingan dalam perbincangan tertutup dan selepas itu, mereka dikehendaki untuk menyerahkan rumusan mereka kepada pihak kerajaan untuk diteliti, diperhalusi dan dibincang.

Adalah salah bagi mereka untuk mengatakan bahawa rang undang-undang yang ditulis oleh NUCC yang dibantu oleh Majis Peguam itu adalah dokumen rang undang-undang yang akan diangkat ke parlimen.

Kerajaan tidak akan berbuat begitu kerana kerajaan akan juga mendengar pandangan daripada pihak selain dari NUCC mengenai cadangan Akta Harmoni Nasional ini sebelum membuat keputusan rasmi. Selepas itu barulah, pihak Peguam Negara akan menderaf rang undang-undang itu untuk diangkat ke mesyuarat kabinet dan selepas itu dibawa ke parlimen untuk dibahas dan diundi.

Yang keduanya, sebagai anggota jemaah menteri, saya boleh sahkan bahawa setakat artikel ini ditulis, rang undang-undang Harmoni Nasional belum lagi dibentang dalam mesyuarat kabinet. Oleh sebab itu. Datuk Saifuddin dan Majlis Peguam serta NUCC tidak boleh membicarakan isi kandungan deraf rang undang-undang mereka itu di dalam media.

Itu tidak adil dan salah dari segi prosedur. Ia juga boleh mengelirukan rakyat dan boleh dianggap tidak beretika kerana mereka tidak mempunyai mandat untuk meluahkan isi kandungan cadangan mereka itu kepada umum melalui media massa.

Saya amat berharap agar Datuk Saifuddin dan Majlis Peguam berhenti untuk merujuk kononnya cadangan mereka itu sebagai dokumen terakhir yang akan diangkat ke parlimen. Yang akan menentukan bentuk terakhir dokumen rang undang-undang itu ialah jemaah menteri. Datuk Saifuddin dan Majlis Peguam tidak boleh mendahului kabinet Malaysia.

Terima kasih.

Post a Comment

5 Comments

  1. Rizqeen,

    Memang mereka tak pernah diberi mandat tapi taktik mereka ialah hidung tak mancung pipi tersorong sorong

    Taktik ni mereka dah praktis lama semasa PRU 12,13 dan kini mereka paraktik lagi semasa Kalimah Allah dan penhapusan Akta Hasutan. Malah jangan terkejut semasa PRU13 mereka umum Anwar dan Pakatan "menang" juga adalah taktik puak Yahudi ini

    Kita kena prihatin agar kita tak tertipu dengan mereka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju. Memang mereka gunakan istilah hidung tak mancung pipi tersorong2 umpama merekalah wira penegak kebenaran. Hak tuihhh !

      Delete
  2. Apa agenda sebenar Saifuddin Abdullah dengan menambahkan kucar-kacir keadaan?

    ReplyDelete
  3. BODOH SAIFUDDIN NI !

    ReplyDelete
  4. Saifuddin memang dikenal kurang beretika.

    ReplyDelete

komen² anda akan dipublish setelah disahkan..

terima kasih daun keladi..
esok² sudi la komen lagi..