Full Width CSS

Ketua Menteri Paling Malang Di #PulauPinang Mengamuk Salahkan Kerajaan Persekutuan Pula


Lim Guan Eng meluahkan rasa amarahnya kepada kerajaan Persekutuan kononnya telah bertindak tidak adil dengan mensabotaj pelaburan langsung asing (FDI) ke Pulau Pinang.

Tindakan Guan Eng tersebut mengundang pelbagai respon balas daripada Datuk Abdul Rahman Dahlan, Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan yang menggesa Guan Eng supaya berhenti bersandiwara atas kegagalan kerajaan negeri menarik lebih ramai pelabur ke negeri tersebut.
Pada tahun 2012, Pulau Pinang mengalami penurunan 72% mengejutkan dalam pelaburan - jatuh ke No. 6 daripada tempat paling tertinggi di antara negeri-negeri Malaysia yang lain. Lim mendakwa kemudian bahawa ini adalah penyimpangan disebabkan oleh kelembapan dalam FDI global dan pertumbuhan ekonomi.
Pulau Pinang mencatatkan penurunan paling teruk pada tahun 2013 walaupun Malaysia secara keseluruhannya menerima rekod pelaburan yang tinggi.

Keputusan pelaburan mengambil masa - sehingga empat tahun.menang banyak pelaburan besar tersebut oleh bekas kerajaan BN hanya sedar pada tahun 2010 dan 2011. Pada masa itu, Lim cepat untuk menuntut kredit untuk pencapaian indeks tersebut walaupun belum lagi memegang jawatan pada 4 tahun sebelum itu.

Namun apabila pelaburan mula terjun , kerajaan negeri membuat penafian dan kemudian beralih kepada permainan menyalahkan .Ia tidak sukar untuk memahami mengapa Pulau Pinang telah kehilangan pelabur .

Pertama, terdapat peningkatan pemberhentian pekerja , skala bawah operasi dan bahkan penutupan fabrik. Walaupun kenyataan CM yang Pulau Pinang sedang mengalami kekurangan pekerja, dalam realiti pekerjaan ini kebanyakan posisi bernilai rendah yang bergaji rendah dan menambah bahawa tidak menarik minat rakyat Malaysia.

Kedua, Pulau Pinang tidak berupaya lagi yang menarik pelaburan syarikat teknologi tinggi. Hakikat bahawa lima pelaburan puncaknya pada tahun 2013 menampilkan janji manis serta kata-kata bermadu walaupun pihak kilang menggambarkan hal ini agak menyakitkan .

Ketiga, faktor pekerjaan bergaji tinggi teknikal dan pengurusan yang kurang cekap menyebabkan banyak pekerja berkaliber tinggi profesional kanan dan graduan baru bergerak ke destinasi lain seperti Kedah, KL, Johor dan juga Singapura.

Tetapi realiti sebenarnya adalah pelabur hari ini semakin bijak, mereka pandai menilai siapakah orang yang boleh dipercayai dan tidak boleh dipercayai. So dalam cerita ni, orang yang tak boleh dipercayai adalah Lim Guan Eng kerana tindakannya yang memburukkan Malaysia di mata masyarakat dunia.

Lihat 2 video di bawah.

Lim Guan Eng memburukkan imej Malaysia di hadapan pelabur Hong Kong (2014)

Lim Guan Eng memburukkan negeri Johor semasa di Singapura (2011)

Post a Comment

1 Comments

  1. Lim Lanchiao Eng Muka Pukimak dia paling Bangsat dalam dunia!!

    ReplyDelete

komen² anda akan dipublish setelah disahkan..

terima kasih daun keladi..
esok² sudi la komen lagi..