Full Width CSS

Nama Paling Panjang & Popular Setakat Ini Di Malaysia


Nur Fathaniah Tariyah Karimah Farwizah Zahabiyah Syahirah Binti Airol Anizam diiktiraf nama terpanjang pernah didaftarkan di Jabatan Perdaftaran Negara (JPN).

Nama unik itu diumumkan Ketua Pengarah Pendaftaran Negara Datuk Sulaiman ketika berucap pada Hari Pendaftaran Negara dan Hari Inovasi 2014 di Ibu Pejabat JPN, di sini, semalam.
Difahamkan, pemilik nama terpanjang di Malaysia itu masih menuntut di sebuah sekolah rendah dan berusia lapan tahun.

Dalam pada itu, Sulaiman berkata, nama terpanjang itu adalah antara maklumat menarik yang pernah dikendalikan JPN sejak beroperasi pada 1948.

“Mungkin ramai yang tidak tahu, namun ia (nama terpanjang) adalah antara maklumat menarik seperti nama yang paling banyak digunakan dan didaftarkan di negara ini.

“Suka untuk saya kongsikan dengan semua pada majlis hari ini (semalam) mengenai keunikan yang ada pada JPN,” katanya ketika berucap di hadapan lebih 400 hadirin.

Majlis Hari Pendaftaran Negara dan Hari Inovasi 2014 itu disempurnakan Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar.

Hadir sama, Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri Datuk Seri Mohamad Khalid Shariff.

Sulaiman berkata, selain nama unik itu, rekod JPN turut menunjukkan nama paling popular yang digunakan di negara ini ialah Ahmad seramai 63,049 orang diikuti Alex (16,992) dan Ravi (10,866).

Post a Comment

2 Comments

  1. Yang menamakan budak ni tentu tak sempat "nak makan ubat" sebelum pergi kepejabat pendaftaran semasa mendaftar kelahiran. Tak faham benar kenapa lah perlu disusahkan sampai ketahap ini.

    ReplyDelete
  2. mane la diorg dpt idea nk bg nama macam ni..

    ReplyDelete

komen² anda akan dipublish setelah disahkan..

terima kasih daun keladi..
esok² sudi la komen lagi..