Monday, August 24, 2015

Apa Cerita Kampung Melayu Mutiara di Batu Feringghi Bakal Dirobohkan Hari Ini


Para penduduk yang terdiri daripada orang tua yang uzur dan kanak-kanak bertegas untuk tidak berganjak dan akan mempertahankan rumah mereka yang mereka duduki selama ini.

Gambar-gambar di bawah adalah keadaan sewaktu 8.00 pagi tadi di mana penduduk-penduduk Kampung Melayu Mutiara di Batu Feringgi Pulau Pinang bertekad untuk menghalang pihak berkuasa untuk merobohkan rumah mereka.
Sedikit info yang boleh kita kongsi bersama. Tanah ini sebenarnya milik arwah Lawren Osman. Penduduk-penduduk disini dulunya tinggal di tapak Hotel Parkroyal. Setelah hotel berkenaan dibangunkan, arwah Lawresman telah memberi tapak Kampung Mutiara ini untuk mereka tinggal. 

Setelah tanah itu dilelong kpd seorang individu ini, pemilik baru ini dengan rakusnya menghalau penduduk di situ.

Orang-orang Melayu tiada tempat untuk tinggal di dalam Kerajaan DAP Pulau Pinang. Kampung-kampung Melayu yang sedia ada akan sedikit demi sedikit akan dijual dan orang-orang Melayu akan dihalau seperti anjing. Kondominium mewah dan pusat membeli belah terkenal akan dibina yang mana harga berkenaan jauh dari kemampuan penduduk asal di situ. UBAH ... kita UBAH lagi.









1 comment:

  1. Nak tanya bilakah tanah itu dilelongkan? Time BN dari kerajaan negeri ke, atau time DAP jadi kerajaan negeri? Siapakah yang meluluskan permit itu, kerajaan BN yang dulu tu, atau kerajaan DAP?

    Siapa yang mengusir mereka itu? angota kerajaan negeri? atau polis di bawah arahan mahkamah? Siapa yang arah mahkamah pergi usir tu?

    http://www.roketkini.com/2015/08/10/dap-mahu-pampasan-adil-untuk-penduduk-kampung-mutiara/

    ReplyDelete

komen² anda akan dipublish setelah disahkan..

terima kasih daun keladi..
esok² sudi la komen lagi..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...