Tuesday, October 27, 2015

Indonesia Berminat Guna Kepakaran #Prasarana Bangunkan #MRTJakarta


Prasarana telah melebarkan sayapnya ke Indonesia. dengan termetrai satu perjanjian MOU di antara Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) bersama MRT Jakarta.

Prasarana yang diwakili oleh Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Dato' Azmi Abdul Aziz manakala pihak MRT Jakarta pula diwakili oleh Dono Boestami, Pengarah Presiden PT MRT Jakarta.

Prasarana akan berkongsi pengalamannya dalam perancangan dan operasi aliran rel bandar dengan pengendali rangkaian di Indonesia.

Dengan termetrai nya perjanjian hubungan dua hala antara Malaysia dan Republik Indonesia, MoU itu juga akan menyaksikan Prasarana dan MRT Jakarta bakal memulakan kerjasama dalam pelbagai bidang yang berkaitan dengan kereta api dan metro yang beroperasi di Jakarta.

Sebuah syarikat milik kerajaan tempatan, MRT Jakarta telah ditubuhkan untuk membangunkan, mendapatkan dan mengendalikan perkhidmatan pengangkutan awam berasaskan rel di Jakarta, seperti jisim sistem transit aliran dan sistem transit aliran ringan.

Projek ini masih lagi di dalam pembinaan, MRT Jakarta beroperasi dalam dua koridor - Selatan untuk Koridor Utara dan Timur untuk Koridor Barat.

Untuk info jarak / panjang trek sejauh 25 km dengan 21 buah stesen. Menurut maklumat awal, Fasa 1 Selatan ke Koridor Utara dijadual siap pada tahun 2018 dan Fasa 2 pula bakal siap menjelang 2020.

No comments:

Post a Comment

komen² anda akan dipublish setelah disahkan..

terima kasih daun keladi..
esok² sudi la komen lagi..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...