Full Width CSS

Guru Melayu Dihalau Guru Besar SJKC & Diserang Penjaga Di Bilik Guru @MahdzirKhalid


Hangat di dalam media sosial pagi ini berkenaan laporan Polis yang dibuat oleh seorang Guru wanita yang bertugas di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) yang mendakwa telah diserang oleh seorang penjaga di dalam bilik guru di sekolah tempat beliau bertugas.

Dikatakan kejadian tersebut merupakan rentetan daripada kes anak kepada penjaga tersebut yang memaki guru Melayu terbabit pada 5 Januari 2016 yang lepas. Butiran lanjut mengenai sebab dimaki oleh murid terbabit tidak diberikan di dalam laporan tersebut.
Berikut laporan Polis yang telah dibuat.



Kebimbangan guru wanita ini tidak boleh dipandang ringan oleh pihak Kementerian Pendidikan terutamanya bahawa kebajikan dan keselamatan guru terbabit tidak terjamin lagi kerana tiada sebarang tindakan perlindungan diberikan kepada guru tersebut.

Jika kita melihat dari satu sudut lain, sepatutnya hal ini tidak berlaku kerana serangan dikatakan terjadi di dalam kawasan sekolah di mana sepatutnya setiap sekolah telah mempunyai pengawal keselamatan yang bertugas membendung kejadian² sebegini daripada berlaku.

Ini kejadian serius dan sekiranya tiada sebarang tindakan, dibimbangi perkara ini akan menular lebih teruk lagi pada masa akan datang.

Mungkin sudah tiba masanya, pihak berwajib melihat kejadian yang berlaku ini sebagai suatu yang perlu diambil tindakan segera. Keselamatan di dalam sekolah tidak terjamin apatah lagi di luar kawasan sekolah. Kemungkinan guru tersebut diserang di luar kawasan sekolah, boleh berlaku.


Post a Comment

3 Comments

  1. Apa la nasib Melayu di Tanah Melayu...

    ReplyDelete
  2. Suruh Lim kit Sial bagi statement macam mana SRJKC dikatakan tidak ultra racist? Cilaka cinapig! Tumpang tanah Melayu lagak mcm gangster! kasi halauu balik maaa!!

    ReplyDelete
  3. tutup je semua sekolah sjkc.duduk satu nama sekolah kebangsaan.baru tiada resisss.

    ReplyDelete

komen² anda akan dipublish setelah disahkan..

terima kasih daun keladi..
esok² sudi la komen lagi..