Friday, July 1, 2016

Dalam Keadaan Tersepit Pun DAP Masih Cuba Rompak Duit Rakyat #DAPRasuah #LGExist


Wang jaminan RM 1 juta yang dikehendaki oleh Mahkamah terhadap orang kena tuduh, Lim Guan Eng, Ketua Menteri Pulau Pinang atas dakwaan berlaku unsur rasuah semasa pembelian rumah banglo di bawah harga pasaran.

Jaminan ni bermaksud pelepasan sementara orang yang dituduh dengan mengemukakan cagaran yang mencukupi dan akujanji Penjamin untuk memastikan kehadiran orang yang dituduh pada setiap hari perbicaraan.

Menurut sumber, sejumlah wang telah disumbangkan oleh DAP Pulau Pinang dan DAP Pusat untuk membayar jaminan terhadap Setiausaha Agung DAP tersebut dalam bentuk jaminan bank (bank guarantee) sahaja dan bukan dalam bentuk tunai seperti yang kalangan rakyat fikirkan.



Perkara yang anda perlu tahu adalah wang jaminan tersebut akan dikembalikan semula kepada penjamin sekiranya si orang kena tuduh mematuhi beberapa perkara yang telah ditetapkan mahkamah.

Antaranya adalah menghadiri perbicaraan di Mahkamah pada tarikh yang ditetapkan oleh Mahkamah. Sekiranya penjamin gagal memastikan orang yang dituduh hadir ke prosiding Mahkamah, jaminan boleh dilucut hak oleh Mahkamah. Penjamin akan diberi peluang untuk memberi penjelasan mengapa ikat jamin tidak patut dilucut hak oleh Mahkamah. Mahkamah mempunyai budi bicara untuk memutuskan sama ada untuk melucut hak keseluruhan jaminan atau sebahagiannya atau tidak sama sekali.

Ok, itu dah clear bab jumlah dan cara jaminan yang dilakukan.

Persoalan lain pula yang adalah mengenai percubaan DAP mengambil kesempatan terhadap orang ramai yang 'bersimpati' terhadap Guan Eng. DAP menggambarkan bahawa SOLIDARITI RM 10 terpaksa dibentuk bagi memastikan si orang paling beruntung beli banglo bawah harga pasaran ini iaitu Guan Eng dapat tidur dengan lena di banglonya semula.

Duit untuk jaminan dah mencukupi tapi mengapa diminta lagi dari rakyat?

Hah inilah yang dinamakan mengambil kesempatan dalam keadaan tersepit. Suasana yang cuba digambarkan hari ini adalah seolah² DAP sedang mengalami kesulitan kewangan untuk menjamin Guan Eng tapi dalam masa yang sama mereka MEROMPAK secara terbuka tanpa disedari oleh rakyat.

Mereka hanya memainkan sentimen simpati terhadap Guan Eng untuk mengaut duit rakyat walhal DAP sendiri telah merasakan bahawa Guan Eng sudah menjadi liabiliti terhadap parti mereka.

Lebih baik menderma kepada pihak yang benar² memerlukan daripada beri duit pada Guan Eng, dan sudah tentu kita tak pernah mendapat apa² faedah daripadanya.

2 comments:

  1. Itu namanya psikologi bagi menggambarkan dap parti miskin papa kedana takde duit. Walaupun nampak bodoh, pasti ada juga pengikut bodoh yg percaya dan termakan strategi bangang ni...

    ReplyDelete
  2. Tambah pulak 10ekor loyar pariah tak kan nak kerja free untuk membela nasib tohkong pencuri duit dan harta rakyat!
    Loyar2 pariah pun nak kongsi duit rakyat jugak!

    ReplyDelete

komen² anda akan dipublish setelah disahkan..

terima kasih daun keladi..
esok² sudi la komen lagi..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...