Friday, June 1, 2018

[Video] Pendapat Mengenai Tabung Harapan Yang Merompak Rakyat Secara Terang²an

19 comments:

  1. terbaeek bro...mereka yng beri kt tabung tu semuanya..bolo punya olang.kah kak kah

    ReplyDelete
    Replies
    1. nony 12.20, lu sama rezqeen HELL sama bolo punya olang maaa!

      Delete
    2. hah ! bogger 1 way ticket to HELL ghope nyerrrr........

      Delete
    3. anon2:11 /2.13 ni lu tak educated punya olang sila baca. apasat u sibuk2 mau byr itu tabung.? hutang lu lain sudah bayar ka? income tax lu ada bayar kaa..?ni baca , study..biar educated sket. Lu olang mannyak modo satu, sombong satu..solaaagi manyak modo..
      RM1 trillion debt? Don’t Panic


      Shift from a budget deficit to a budget surplus; or
      Make any attempt to reduce the absolute level of government debt.
      This is of course, completely at odds with the “conventional wisdom”. However, the conventional wisdom is in this case, mostly wrong.

      Historically, successful sovereign debt rationalisations have almost never involved actually reducing the absolute level of debt, with most of the heavy lifting done by growth and inflation (in roughly equal proportions);
      Most schools of economic thought outline the unintended and unwanted consequences of public debt reduction, even if implicitly.
      The clearest most recent example of point 1 is Indonesia, where debt to GDP dropped from 87% in 2000 to just 23% in 2012. This was despite the absolute amount of government debt actually doubling during this period; it currently stands at 3x the level in 2000.

      How was this done? Again, growth and inflation. Indonesia saw inflation mostly hovering between 5% and 15% for most of the 2000s, and averaging about 5% for most of the past decade. Nominal GDP growth was similarly high, at between 10% to 25%(!), which made the size of the economy 5x-6x larger:

      Under those conditions, it’s not hard to reduce the debt burden to something more manageable. Other successful debt rationalisations followed similar modalities (offhand, the one I remember best is the sharp reduction in the US debt to GDP ratio following WWII).

      The lesson here is that it is not necessary or even optimal to pay down debt to reduce the debt to GDP ratio. The other lesson here is that the best debt reduction strategy is to deploy fiscal policy to maximise growth and potential growth, rather than to pursue fiscal austerity. The latter route is filled with cautionary tales of failure e.g. Europe since 2011.

      On the theory front, what happens when you try to actively reduce government debt? I won’t go into the reasons why a certain level of government debt is always desirable – I’ll save that for some future post.

      In a New Classical paradigm (and Austrian thought), a negative fiscal shock results in an expansion of the private sector (the opposite of “crowding out”). New Keynesians would indicate a temporary slowdown in growth, but with the economy moving towards a new equilibrium with, again, the private sector leading the way. Post Keynesians (and I daresay MMT) would say a permanent slowdown would occur. Monetarists would point to an independent central bank responding to the fiscally induced slowdown, with a resulting expansion of private economic activity.

      As long as Malaysia has a current account surplus, the government should aim for a level of fiscal expenditure aimed at maximising potential growth, even if this means running a perpetual fiscal deficit;
      Ignore the level of debt – it’s not really important, and reducing it should not be a policy priority. Reducing it would place too great a burden on the private sector balance sheet.
      Oh, and there’s no danger we’ll turn into Greece.

      Delete
    4. “It’s embarrassing for the rakyat (people) to be expected to bail out the government debt. After all, (the country’s finances) it is not that desperately serious yet, nor are we so very strained in the budget so far.

      “This is naturally a bad precedent because it might encourage the government to be lax in debt management and expect the people to bail them out,” the former Transparency International president said to journalist Predeep Nambiar of the Free Malaysia Today online news portal.
      Haahaha..memang lu olang bodoh...baguslah lu kasi bayar. saya tak mau bayar.ada banyakcara boleh tunjuk saya patriot, bayar bank loan, income tax, bantu golgn miskin, bayar PTPTN. Bkn macam lu bodo byr hutang kerajaan..buat kije free..diarang menteri gaji 20,000 apa bikin? asyik kencing itu rakyat. itu diarang punyer kerja..

      Delete
  2. lol.. i like it. thumbs up bro! moga-moga rakyat membuka mata mereka yang selama ini dikaburi oleh dakyah dakyah dan janji palsu Pakatan HAMPAS!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nmpknya ph main saikologi - cuba nk malukn lgi bgsa mlyu pemimpin mlyu dsNajib dn malukn lgi Malaysia d mata dunia... Drp pembangkang putar belit penipu snts mnipu kaki fitnh dh mnjd mnteri kewanganpun cuba mnipu. Zeti terdiam. Tggulh lgi apa yg akan brlku ph tingtongtingtong ni! Makin lama makin celaru mnipu tak habis!! Kaki FITNAH! Nk mnjd pemerinth dgn mmpergunakn mahathir dn rakyat brbgsa mlyu! Jho low apa citer? Cinakan? Senyap seribu bhsa! Diaaaaaammmmm! Klu kes dsNajib hbis satu dunia. Bila cina debab tu, senyap! Sebgsa. Jaga maruah bgsa diaprg je!

      Delete
  3. Nak bagi, bagi kalau tak, tak payah meroyan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau cerdik jangan bagi. biar kera-kera tu sume buat kije.jangan asyik mengangkang mengencing aje. bodoh.

      Delete
  4. terbaik bro! teruskan berikan penjelasan kat generasi k-pop dan netizen yang bodoh piang nih..memang bodoh lah!

    ReplyDelete
  5. KAHKAHKAH..............JELES BENAR kamu semua dengan TABUNG HARAPAN, ya. Mesti kamu semua menyesal tidak terkira kerana tak menubuhkan Tab ung semasa kamu zsemua b erkuasa. Kalau tak, mesti penuh koecek kamu semua. UMNO tak perlu terkubur, mati katak sebab tak berduit untuk bangkit semula.

    ReplyDelete
    Replies
    1. we all tak jeles tapi geli hati..well orang yng uneducated mcm cik minah ni.. semua PH laknatullah buat ..baik...kan...tak pelah cik minah...uolls menang sbb fitnah sbb membohong...Allah ada..now akhir zaman cik minah oii Allah bayar cash.. tgok lah ...InsyaAllah yng dizalimi yng difitnah akan Allah lindung..yng memfitnah yng menipu rakyat... sat jer cik minah...Allah balas dgn sehina hinanya balasan..tgok jer kamal atartuk...sejarah tak pernah menipu cik minah oii.

      Delete
    2. MINAH KETOT APA LAH KO BONGOK SANGAT....

      Delete
  6. Mamat ni dok mamai apa otak mabuk ketum kot

    ReplyDelete
  7. Sekadar ingatan buat rakan-rakan. Allah S.W.T sgt2 tidak suka apabila kita berlebih-lebihan dalam sesuatu perkara. Rata-rata antara kita masih lg asyik bercerita tentang hutang negara. Tentang keadaan negara yang teruk. Tentang kesempitan hidup rakyat akibat hutang ini. Sedangkan situasi yg kita lihat amatlah bertentangan. Gaya hidup masyarakat tidak menggambarkan keadaan yg teruk itu. Tetapi perkataan hutang asyik diulang-ulang. Tidak kira secara lisan mahu pun melalui media sosial. Seolah-olah sengaja mahu mengalami sendiri keadaan negara yg muflis. Seolah-olah memang kita meminta perkara itu terjadi. Lantaran perkataan hutang negara sudah ibarat zikir harian.

    Ingat lah rakan-rakan. Tuhan akan memberikan apa yg kita minta. Sy bimbang akibat sikap berlebihan-lebihan umat yg kurang rasa syukurnya, maka diperkenankan oleh Tuhan apa yg disebut-sebut oleh mulut kita sendiri.

    Berhentilah dari terus berlebih-lebihan dlm apa juga perkara. Maaf pd yg tersinggung, sy sekadar mengingatkan diri sendiri dan rakan-rakan juga.

    ReplyDelete
  8. red bean dah tak tau nak cover camana, tak sampai dua tahun rasanya kalau cam ni

    ReplyDelete
  9. Cik minah , cik minah. Sedih aku tengok ko ni. Memang bodo tak boleh di ajar. Menang sorak, tak sedar kain koyak nmpak pantat masih bersorak..bodoh.

    ReplyDelete
  10. 27 MEI: Ketika Malaysia ‘kembali ke belakang’ dengan mansuh Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) mulai 1 Jun ini, ekonomi Arab Saudi pula berkembang positif hasil sistem percukaian itu.

    Akhbar berpengaruh tempatan, Arab News pada 24 Mei lalu melaporkan bahawa pelaksanaan cukai nilai tambah (VAT) ala GST dengan kadar 5 peratus mulai 1 Januari lepas mula memberi kesan kepada pertumbuhan ekonomi negara.

    Cukai kepenggunaan itu yang turut dilaksanakan di 160 buah negara kerana telus dan gagal ditiriskan peniaga tidak jujur, malahan menyelamatkan ekonomi Arab Saudi daripada hanya bergantung pendapatan kepada sumber minyak.

    Perkara itu bahkan disahkan pasukan Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) diketuai Tim Callen dalam pertemuan dengan para pegawai Arab Saudi di Riyadh baru-baru ini yang terkejut dengan data pertumbuhan ekonomi negara itu.

    Hasil perjumpaan tersebut, Menteri Kewangan Arab Saudi, Mohammed Abdullah Al-Jadaan mengakui yang negara terbesar Asia Barat itu kini berada di landasan tepat pemulihan ekonomi sejajar pelan tranformasi Wawasan 2030.

    Pada masa sama, visi belanjawan 2018 kerajaan Arab Saudi juga merancang untuk menghapuskan segala subsidi secara bertahap-tahap bagi pelbagai produk tenaga agar ekonominya tidak lagi bergantung kepada sumber minyak.

    Pengeksport petroleum terbesar di dunia itu bertindak menaikkan harga jualan runcit minyak sekitar seganda awal tahun ini sebagai antara inisiatif reformasi kebangsaan yang bertujuan untuk merencamkan sumber hasil ekonomi.

    IMF dalam nota laporannya memaklumkan, pengenalan VAT di Arab Saudi, yang sebenarnya dipelajari daripada kisah kejayaan pengalaman GST di Malaysia sendiri, kini mengukuhkan budaya pengurusan percukaian lebih cekap.

    Awal bulan ini, Kementerian Kewangan Arab Saudi menerbitkan laporan fiskal kewangan suku pertama 2018 yang menunjukkan pendapatan negara cecah 166 bilion riyal (RM176 bilion) naik 15 peratus berbanding rekod tahun lalu.

    Sumber perolehan bukan minyak bahkan melonjak sebanyak 63 peratus kepada 52 bilion riyal (RM55 bilion) yang disumbangkan daripada pelaksanaan VAT, manakala sumber pendapatan daripada minyak hanya naik 2 peratus.

    IMF mengunjurkan ekonomi Arab Saudi boleh meningkat sehingga 1.7 peratus pada tahun ini selepas berada dalam angka negatif sepanjang tahun lalu, sekali gus mampu mencapai kepada bajet seimbang menjelang tahun 2023.

    Limpahan ekonomi turut dijana pelbagai projek prasarana skala mega yang berimpak tinggi termasuk pembesaran terminal Lapangan Terbang Antarabangsa Raja Abdulaziz di Jeddah bernilai 7.2 bilion riyal (RM7.6 bilion).

    Pelaksanaan VAT di Arab Saudi yang mengambil ideanya dari model Malaysia; turut menyebabkan jirannya iaitu Bahrain, Emiriah Arab Bersatu, Kuwait, Oman dan Qatar mengikut jejak yang sama.

    Sumber: MyNewsHub/ Agensi





    Share This:


    Sila Tularkan Berita ini:

    ReplyDelete
  11. video yg mantap. mari kita viralkan. kena batang hidong Pakatoon

    ReplyDelete

komen² anda akan dipublish setelah disahkan..

terima kasih daun keladi..
esok² sudi la komen lagi..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...