Full Width CSS

Islam Indonesia

Akhir² ni kes penggunaan kalimah ALLAH oleh agama lain dah surut² kedengaran. Dek kerana pengaruh & cerita yg lebih kuat berkenaan kes liwat Anwar & Saiful dan juga cerita moral Nik Ajis yg semakin nyanyuk dimakan usia.

Ni berkenaan dgn isu kalimah ALLAH..


Tgk pic di atas..

Sbenarnye ada byk komen² gini ada dlm fesbuk. Baik komen dari bukan beragama Islam mahupun anak muda yg mengaku beragama Islam dan berbangsa Melayu.

Kenapa setiap kali perkara berkaitan agama Islam, kita mesti mahu kaitkan dengan Indonesia??
Kenapa mesti refer pd Indonesia??
Katanya di Indonesia sana takde pon kecoh² mcm di M'sia psl guna kalimah ALLAH..

Ni saya mau tanye..
Di Indonesia sana tu ISLAM sangat ka??
Islam mereka tu dipandang negara asing ker?
Mmg ramai umat Islam di sana tp cara & pentadbirannya berlandaskan Islam ker??

Ehhh come on, think out of box la..
Tgk sendiri M'sia & Indonesia, 2 buah negara yg jauh berbeza..
M'sia agama rasminya adalah ISLAM & Indonesia agama rasminya Pancasila.
Persoalannya kenapa M'sia jauh lebih membangun berbanding Indonesia??

Kalo ikotkan, Indonesia lagi luas & punyai banyak sumber mentah berbanding M'sia.
Tapi kenapa M'sia lebih maju?
Kenapa di Indonesia hal yg remeh pun menjadi isu besar di sana?

Pikir²kanlah..

Dan juga berhenti dari memberi gambaran negatif tentang M'sia!!

Post a Comment

2 Comments

  1. Betulkan fakta itu. Malaysia ugama rasminya Islam tapi Indonesia tidak.

    Indonesia adalah negara Pancasila.

    Penggunaan perkataan Allah di Indonesia kerana orang melayunya ada berugama Islam. Ertinya orang Jawa, Betawi atau lain lainnya mempunyai pelbagai ugama. Jadi sesuai di gunakan sebab mereka semua menggunakan Bahasa Indonesia.

    Di Malaysia asal di katakan melayu mesti berugama Islam. Sekiranya Melayu tetapi bukan Islam itu bukan melayu.

    Oleh itu tidak layak di gunakan Allah di sini kerana bukan orang melayu nak baca.

    Di Sabah Serawak sekalipun boleh saja di gunakan perkataan tuhan kerana tuhan itu berbilang. Kristian kan begitu. Ada anak tuhan la, tuhan la, Roh suci la.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih Hahn atas teguran itu.

    ReplyDelete

komen² anda akan dipublish setelah disahkan..

terima kasih daun keladi..
esok² sudi la komen lagi..