Full Width CSS

Jangan Sampai Mahasiswa Ini Digelar HJ

DS Najib tidak perlu gusar dengan ugutan budak-budak hingusan seperti ini. Mereka bukanlah mahasiswa yang seratus peratus mewakili seluruh mahasiswa universiti. Masih terlalu ramai mahasiswa yang mahu belajar dan berjaya dalam pengajian mereka. Sekiranya dibuat bancian dan undian, puak-puak ini pasti akan tersisih dengan agenda kotor mereka yang mahu menyertai politik bagi tujuan "membodek dan mahu cepat dapat kerja melalui cara mendampingi tokoh-tokoh politik."

Golongan mahasiswa seperti ini sangat berharap - sekurang-kurangnya selepas tamat belajar dengan keputusan yang cukup makan, mereka akan dilantik sebagai Pegawai Khas, Setiausaha Politik atau jawatan-jawatan politik lain. Fikiran mereka mudah dibaca, kerana itulah yang pernah dilakukan oleh Azmin, Ezam dan lain-lain tokoh politik muda dewasa ini.

KUALA LUMPUR, 19 Dis: Golongan mahasiswa hari ini memberi kata dua kepada Datuk Seri Najib Razak sama ada tidak lagi beretorik untuk melakukan transformasi atau berdepan hilang undi mahasiswa. Bercakap pada satu sidang media di ibu negara hari ini, Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Ahmad Syukri Ab Razak berkata, mereka telah muak dengan janji populis Najib selama ini yang dilihat tidak lebih sekadar mempermainkan rakyat.

"Kita beri kata dua kepada perdana menteri, jika tidak ada transformasi drastik, kita akan bergerak sama ada melalui undi pilihan raya atau ruang-ruang demokrasi lain yang ada," katanya.

Ianya termasuk janji pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) namun tetap digunakan menangkap 10 orang rakyat Sabah pada November lalu. Selain itu, Najib juga cuba memperlihatkan retorik beliau apabila beliau sendiri mempertahan Bil Perhimpunan Aman 2011 biarpun didakwa bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan.

Manakala yang terbaru hasrat untuk meminda sekseyen 15 Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) namun pada masa sama kerajaan juga memfailkan rayuan ke Mahkamah Persekutuan bagi merujuk semula keputusan Mahkamah Rayuan bahawa seksyen 15 Auku bercanggah dengan Perlembagaan Malaysia.

"Hari ini kita hanya turunkan bendera (gambar PM), jika tidak ada perubahan drastik, tidak mustahil anak muda akan jatuhkan regim ini untuk diganti dengan kerajaan lebih baik," katanya.

Turut serta pada sidang media dia Kuala Lumpur Selangor Chinese Assembly Hall (KLSCAH) pagi tadi termasuklah mantan Pengerusi SMM, Shazni Munir Mohd Ithnin. Kata dua yang berbaur amaran itu dilontarkan dua hari selepas ratusan mahasiswa berarak di ibu negara menuntut kebebasan akademik Sabtu lalu yang turut menyaksikan bendera gambar Najib di hadapan ibu pejabat Umno diturunkan dan diganti dengan bendera kebebasan akademik selama beberapa minit.

Dalam perarakan itu dua memorandum turut diserahkan masing-masing kepada Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) dan Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah yang juga Ahli Majlis Tertinggi Umno.

Sumber : Azli Shukri

P/s : HJ = Haram Jadah..


Post a Comment

1 Comments

  1. BUang saje dari universiti. Sgt kurang ajar!!

    ReplyDelete

komen² anda akan dipublish setelah disahkan..

terima kasih daun keladi..
esok² sudi la komen lagi..