Full Width CSS

Logo Merdeka 1 Malaysia 2012 Dilancarkan Tapi.. @DrRaisYatim


Tahniah kepada kerajaan yang menerusi Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan yang telah melancarkan bulan kemerdekaan dengan logo yang hmmm.. hmmm.. hmm.. bermula pada 17 Julai 2012.

Tapi mengapa logo ni macam ada yang tak kena hah??

Sebagai rakyat Malaysia yang sah, saya merasakan logo ni tak cukup menyemarakkan dan membakar semangat kemerdekaan diri saya dan mungkin juga para pembaca sekalian pun rasa macam hmmmm.. hmmm.. hmmm.. merdeka erk??

Tak nampak celah mana kehebatan pada logo yang dikeluarkan oleh Kementerian ini.

Memalukan !!

Adakah logo ini dicipta oleh budak sekolah rendah yang berumur 9 tahun??
Atau ia nya direka sendiri oleh anak Ketua Pengarah atau sesiapa saja yang mempunyai kepentingan dalam Jawatankuasa Induk Sambutan Hari Kemerdekaan ke 55??

Cubalah cari idea lebih baik dan mampu menandingi logo seperti di bawah ini.


Dato Seri Rais Yatim, boleh tolong jawab tak???


Post a Comment

3 Comments

  1. Memang benar apa yang Tuan komen. Masaalah ini timbul oleh beberapa sebab.Ianya adalah seperti berikut:

    1. Apabila warna yang sama iaitu merah, biru dan kuning menjadi kemestian bagi semua design yang melibatkan institusi kerajaan. Tidak ada elemen seperti Tonal value, tekstura, dan warna lain di incorporatekan dalam design.

    2. Sememangnya, semua design untuk institusi kerajaan seperti ini, hanya dibuat in-house, misalnya jabatan penerangan atau oleh pelajar-pelajar institusi tinggi.Walaupun mereka kreatif tetapi masih lagi amature dan sudah tentunya tidak dapat menandingi kreativiti mereka-mereka yng professional.

    3. Yang memilih final design adalah mereka-mereka seperti ketua pengarah atau dalam kontek ini mungkin Dato seri Rais Yatim sendiri.

    Solutionnya adalah dicadangkan seperti berikut.

    1. Engaged professional designer atau buat competition (hadiah lumayan)dan panel mesti ada di antara mereka terdiri daripada art director, creative director dan orang-orang akademik.

    Sekian, dan maaf ayat bercelaru. Den dah loteh bilo tengok logo gomen. Biarlah dinamik,contemporary dan takdolah orang cakap den nampak bona belia4B bilo pakai T-shirt berlogomacam tu.

    ReplyDelete

komen² anda akan dipublish setelah disahkan..

terima kasih daun keladi..
esok² sudi la komen lagi..