Full Width CSS

Wartawan Ditumbuk Kerna Disangka Anwar Ibrahim #MH17


Secara peribadi saya bersimpati kepada jurugambar NST yang cedera di muka akibat ditumbuk oleh seorang keluarga mangsa MH17 di Pusat Peringatan Nirvana, Sg. Besi pagi ini.

Kejadian dilaporkan mula berlaku semasa mayat mangsa MH17 tiba di situ dan para petugas media cuba mendapatkan gambaran terbaik untuk dilaporkan lewat hari ini. Tetapi suasana kelam kabut & halangan pihak keluarga secara kasar telah menyebabkan jurugambar ini terjatuh dan mengakibatkan kameranya rosak.


Beliau menjadi tumpuan petugas media selepas itu untuk dirakamkan gambarnya bersama kamera tersebut. Bagaimanapun tiba-tiba seorang keluarga mangsa menghampiri beliau dan memberi satu tumbukan tepat ke mukanya. Tumbukan ala gangster tersebut menyebabkan mukanya berdarah.

Ibarat sudah jatuh ditimpa tangga pula, kejadian itu dileraikan oleh orang ramai di tempat kejadian dan petugas media diarahkan keluar dari kawasan tersebut oleh individu tak dikenali. Mangsa tumbukan tersebut dibawa ke klinik berhampiran bagi mendapatkan rawatan.


Kalau diikutkan, keluarga mangsa yang tak nak terima penghormatan negara dan publisiti, bolehlah request nak terima mayat dengan privasi tanpa liputan secara berasingan semasa ketibaan pesawat seperti ketibaan jenazah kumpulan kedua sebelum ini. So tak perlulah para petugas media susah payah berikan liputan buat keluarga mangsa.

Saya yakin, seluruh dunia bersimpati kepada mangsa dan keluarga mangsa terutamanya. Malah petugas media yang hadir membuat coverage pun ada perasaan simpati tapi mereka hadir bukan untuk tunjukkan atau memprovoke kesedihan kepada keluarga mangsa tetapi mereka datang untuk menjalankan tugas.


Cuma saya boleh kongsikan di sini ialah kita semua ada tugas dan urusan masing-masing. Just respect each others je lah. Takyah nak tunjuk kuat.

Al-Fatihah

Post a Comment

3 Comments

  1. Simpati dgn cameraman...nasihat ambik tindakan saman penumbuk itu.

    ReplyDelete
  2. sekarang korang boleh nilai, kesabaran orang melayu dengan kaum pendatang kan? sekarang korang nak lagi pembangkang yang ramai kaum pendatang perintah negara? kalau masih nak lagi korang terima lah bahananya, bangsa yang tak sabar dan tak hormat hak orang lain.

    ReplyDelete
  3. Semakin kurang ajar kaum paria india Malaysia masih belum rasa 15 Mei penghapusan etnik kaum cina macamana, saya sarankan kepada kaum paria india Malaysia jangan kurang ajar sangat kami kaum melayu pantang dicabar jangan buat sampai kami hilang kesabaran kalau nak selamat nyawa kamu.

    ReplyDelete

komen² anda akan dipublish setelah disahkan..

terima kasih daun keladi..
esok² sudi la komen lagi..