Full Width CSS

Arab Saudi Buka Pintu Untuk Pelarian #Rohingya Jadi Warganya


Tuah ayam nampak di kaki,
Tuah manusia siapa yang tahu.

Itu perumpamaan yang barang kali sesuai ditujukan buat pelarian Rohingya Muslim yang kini hidup dalam keadaan serba kekurangan dan terpaksa menagih simpati daripada negara² serantau ASEAN.



Menurut berita Saudi Gazette, kerajaan Arab Saudi telah memberikan kebenaran tinggal kepada lebih 170,000 orang pelarian Muslim Rohingya di sini dan selebihnya berjumlah 4 juta orang lagi sedang dalam proses pengurusan.

Pengerusi Komuniti Muslim Rohingya di Arab Saudi, Abu Al-Shamie Abdul Majid berkata pelarian Muslim Rohingnya sudah menjadi sebahagian daripada rakyat Arab Saudi setelah kerajaan junta seakan menutup mata dengan penghapusan etnik di sana.


Hal yang terjadi hari ini di Myanmar benar² menyedihkan apatah lagi PBB sendiri menganggap Muslim Rohingya adalah etnik / kaun yang paling teraniaya di dunia di mana kerajaan Myanmar sendiri tidak mengakui mereka sebagai warganegara tersebut. Paling malang sekali penganut Buddha memusuhi mereka.

Muslim Rohingya telah diterima masuks sebagai imigran pertama dari Myanmar ke Arab Saudi dengan persetujuan Raja Abdul Aziz semenjak tahun 1968. Kemudiannya pada tahun 1980, Raja Saud telah mengeluarkan kebenaran membenarkan mereka (Muslim Rohingya) untuk tinggal tetap di Arab Saudi dengan terma sebagai pendatang yang dilindungi.

Mereka diberikan hak kebal bebas daripada beberapa hukum dari peraturan kependudukan serta terkecuali daripada penganiayaan dan sebagainya di sana.


Kebanyakan Muslim Rohingya tinggal di Mekah dan bekerja di sektor pembinaan dan mengajar membaca Al-Quran.

Post a Comment

0 Comments