Full Width CSS

Plat F Untuk Putrajaya & V Untuk KLMulai Jun Dan Julai


Mulai bulan Jun dan Julai ini, jangan anda hairan pulak kalau melihat kereta dengan awalan nombor pendaftaran “F” dan “V” di jalanraya. Ia merupakan awalan nombor pendaftaran baharu yang diperuntukkan bagi kenderaan yang didaftarkan di Putrajaya dan Wilayah Persekutuan.

Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Aziz Kaprawi memberitahu bahawa awalan “F” telah dipilih untuk pusat pentadbiran negara itu selepas menerima permintaan daripada Perbadanan Putrajaya (PPj) baru-baru ini.

” ‘F’ bermaksud Persekutuan (Federal). Bermula 1 Jun, ‘F’ akan menjadi awalan nombor plat Putrajaya yang baharu,” kata beliau, sambil menambah bahawa suatu notis bidaan tender bagi nombor keemasan (satu digit) akan dikeluarkan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akhir bulan ini.

“Bagi Kuala Lumpur pula, JPJ akan memperkenalkan ‘V’ selepas Hari Raya sebagai siri baharu awalan nombor, untuk memudahkan orang ramai dan menggalakkan pemilik kereta untuk membida nombor keemasan, nombor fancy (dua digit) dan nombor popular (empat digit), ” tambah Aziz.

Turutan semasa bagi KL dengan awalan huruf, algoritma dan abjad, telah dilancarkan dengan “W 1 A” pada September 2013 selepas generasi awalan sebelumnya berakhir.

Menariknya, Aziz berkata, orang ramai lebih selesa dengan awalan dan nombor turutan mudah sebelumnya iaitu 1-9999 tidak seperti awalan semasa dengan huruf dibelakang.

“Ini adalah berdasarkan kepada penurunan besar dalam bidaan bagi KL urutan nombor plat semasa. Jadi saya berharap dengan awalan ‘V’, ia akan mengujakan orang ramai” katanya.

Ketua Pengarah JPJ Datuk Seri Ismail Ahmad berkata awalan “V” untuk KL akan menggantikan awalan semasa yang akan bersara secara berperingkat mulai pertengahan Julai.

Mengulas mengenai awalan baru Putrajaya, Aziz berkata, “F” telah dipilih walaupun PPj cadangan untuk ‘Putrajaya’, yang akan diikuti oleh algoritma dan berakhir dengan abjad.

“Cadangan ini adalah rumit kerana ia akan menjadi terlalu panjang untuk dimuatkan dalam plat nombor dan sebagainya ‘F’ adalah pilihan yang terbaik,” jelas beliau.

Selain itu, beliau berkata, “F” dan “V” belum digunakan sebagai awalan nombor plat di negara ini.

Sehingga hari ini, nombor pendaftaran terkini untuk KL adalah WC 3974 V.

Dengan awalan baru bagi Putrajaya, Aziz menjangkakan kegilaan membida plat pendaftaran “F 1”.

Timbalan Menteri itu berkata: “Di UK, seorang ahli perniagaan Yorkshire telah menolak tawaran sebanyak 6 juta pound sterling (RM34.7 juta) dua tahun lalu daripada seseorang yang ingin membeli plat pendaftaran ‘F 1’ pada Bugatti Veyronnya yang dibeli dengan harga 440,000 pound sterling (RM2.5 juta) pada tahun 2008. ”

Sementara itu, JPJ akan mengumumkan tarikh pembukaan tender nombor pendaftaran “F 1” minggu depan.

“Kami akan membuka tender bidaan mungkin selama dua minggu ditambah lagi proses dua minggu untuk jawatankuasa khas memuktamadkan bidaan,” kata Ismail.

“Saya rasa ramai pemilik Ferrari akan beratur untuk membida abjad tunggal ‘F’ (nombor plat),” kata Aziz pula secara berseloroh.

Namun, mungkin ramai yang akan membida plat pendaftaran F457, yang seakan akan perkataan “FAST"

Post a Comment

0 Comments