Full Width CSS

Najib & BN Tak Letakkan Beban Hutang Negara Sebelum Beliau Jadi PM Kepada Rakyat Pun #MalaysiaMemilih


Salah satu komen aku di page DS Najib Tun Razak. Realiti sebelum ini, kita memang tak boleh nafikan bahawa kerajaan Barisan Nasional ketika itu tidak langsung meletakkan beban kepada rakyat untuk memikirkan dan membantu menyelesaikan hutang negara ketika itu.
Sebabnya rakyat telah bersuara secara demokrasi memilih parti yang mana untuk memimpin negara ini, maka pemimpin yang dipilih ini perlu memikirkan dan merancang hala tuju negara. Termasuklah juga untuk mencari dana sendiri, meminjam dan membayar semula hutang² negara. Bukannya meminta semula daripada rakyat.

1981 : Tun Mahathir warisi hutang negara dari Tun Hussein Onn dan PM sebelumnya sebanyak RM 23 billion.

2003 : Tun Abdullah warisi hutang negara dari Tun Mahathir dan PM sebelumnya sebanyak RM 188 billion (+RM 165 bilion).

2009 : DS Najib warisi hutang negara dari Tun Abdullah dan Pm sebelumnya sebanyak RM 356 billion (+RM 168 billion).

2018 : Tun Mahathir warisi hutang negara dari DS Najib dan PM sebelumnya sebanyak RM686 billion (+RM330 bilion).

Tak pelik kadar semakin meningkat sebab harga barang dan perkhidmatan pun meningkat saban tahun. Dah nama pun negara sedang membangun, kan.

Kahwin dah lama, takkan tak beranak² kan.

Post a Comment

8 Comments

  1. lembu kerbau semua gembira dengan berita ni!

    ReplyDelete
  2. mmg pelik zaman fitnah dajal.. yang sedikit itulah yang benar.. yang ramai itu semakin tertipu dengan fitnah dajjal..

    DSNR org baik..kerja buat nya baik..tp kuasa fitnah menghancurkan nama dan kebaikan2nya.. Allah maha kuasa.. ujian buatnya.

    tapi kesan atas rakyat balasan takkan lepas..Allah SWT takkan mudah2 lepaskan manusia2 bongkak kufur nikamt tak syukur ketika Nikmat dilimpahkan..

    ReplyDelete
  3. Kadar pengganguran akan meningkat di sebabkan projek di batalkan dan SLIM pun akan di mansuhkan. Minyak pun tak turun.

    ReplyDelete
  4. dulu gaji kecik hutang pun kecik. saban tahun gaji makin besar hutang pun makin besar dan tanggungan pun makin besar tapi bila anak2 dah besar mereka tampunglah sikit2 bil(GST rumahtangga=tanda kasih) begitu juga negara. dulu negara masih mundur mana dapat hutang besar , lepas itu negara makin membangun hutang makin besar oleh pendapatan yg bertambah dan sekarang ini negara berkembang maju dan pendapatan makin membesar jadi nilai hutang pun makin besarlah dan anak2(rakyatlah) negara pun mempunyai pendapatan yg besar jd bantulah dlm bentuk cukai untuk kualiti rumah/negara kita menjadi lebih hebat.

    ReplyDelete
  5. tapi taklah sampai anak cucu cicit tak mampu nak bayar pon

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau dapat first class 3.8 ke atas tak yah bayar pun...

      Delete
  6. kakakakka...woiii...insaf oiii...mempertahankan si najis yang da sah2 merompak woiii...kakakakakka...ko ade duit cash kat rumah berjuta ke? najis ade...yang bodoh ye korang....hahahah

    ReplyDelete
  7. kalau DSN salah, semunaya salah ke, yg betulnya dan yg salah Pemimpin skrg manipulasi hutg dll dan kes lama yg berat2 x kira ke. fakta dh diberi pun x boleh digest secara fair ke?

    ReplyDelete

komen² anda akan dipublish setelah disahkan..

terima kasih daun keladi..
esok² sudi la komen lagi..