Full Width CSS

Senyap² Tan Sri Zeti Yang Nampak Macam Takda Apa² Pun Melobi Projek?


Semasa saya bertugas sebagai Pegawai Khas kepada YB Menteri Kewangan II (MKII), saya mengiringi beliau ke Istanbul, Turki pada bulan Oktober 2009 untuk mesyuarat tahunan Bank Dunia.

Adalah juga lazim bagi Gabenor Bank Negara juga ke mesyuarat tersebut. Semasa itu, Gabenor Bank Negara adalah Tan Sri Zeti.
Semasa saya di sana, saya dapat panggilan dari pegawai Khas TS Zeti, menjemput MKII makan malam di suatu restoran mewah di Istanbul. Sebagai pegawai khas, saya juga turut di jemput. Sungguh, kami terkejut menerima jemputan tersebut.

Layanan mesra, senyuman dan gelak ketawa TS Zeti pada malam itu sebagai hos memang terpuji.

Tidak lama kemudian, TS Zeti membuat temujanji dengan YBMKII. Antara perkara yang beliau bangkitkan di pertemuan itu adalah melobi untuk suatu projek bagi pihak sebuah syarikat di mana suami dan anaknya ada kepentingan.

YBMKII kurang senang dengan permintaan TS Zeti dan menangguhkan jawapan beliau.

Susulan dari itu, sewaktu tempuh Parlimen bersidang, saya berada di lobi Dewan Rakyat. Pegawai Khas TS Zeti datang kepada saya dan membisik, “Governor nak jumpa. She is at staircase (Dewan Rakyat).”

Saya pun ke sana dan TS Zeti berdiri di situ menunggu.

Lebih kurang, di dalam bahasa Inggeris, beliau memberitahu saya dengan nada tegas bercampur marah bahawa jika projek berkenaan tidak di beri, beliau mengugut akan meletak jawatan dan berhijrah ke luar negara. “I do not need to be here, you know”, katanya.
Saya maklumkan kepada YBMKII kata-kata TS Zeti. Respons Menteri, “Letak jawatan lerr. Apa teman peduli?”.

Hampir setahun berlalu, saya bertanya YBMKII, “Macam mana projek Gabenor tu, sir?”

“Dia nak semua. Kita bagi setengah.”

Jangan sangka salji putih tidak berlumpur...

And yes, I am very well aware that there exists Akta Berita Palsu.
Thank you.

Sumber : Saiful Bahari Baharom

Post a Comment

0 Comments