Full Width CSS

Kerajaan Takda Duit Jika Mansuhkan Tol - PM


Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, pengambilalihan konsesi tol ketika ini bakal merencatkan perancangan pembangunan la­in kerana akan menyebabkan kerajaan kekurangan dana.

Sehubungan itu, Perdana Menteri berkata, kerajaan tidak dapat melaksanakan penghapusan tol sebagaimana dijanjikan buat masa ini, walaupun sedar langkah tersebut dikecam oleh rakyat yang menuntut kepada janji berkenaan.

“Kecaman rakyat memang akan datang apabila kita putuskan untuk tidak hapuskan tol. Tetapi rakyat mesti faham, walaupun mereka tidak bayar tol, kerajaan tetap kena bayar tol, dan kerajaan bayar tol daripada duit yang dikutip daripada rak­yat, akhirnya rakyat membayar melalui kerajaan.

“Kerajaan perlu membeli le­buh raya melalui duit cukai yang dikutip daripada rakyat dan jalan juga mesti diperbaiki sepanjang masa dan memerlukan perbelanjaan daripada kerajaan, tidak lagi oleh syarikat.

“Ini juga bermakna sebahagian cukai yang dikutip mestilah diguna untuk menyenggara jalan. Ini bermakna kerajaan akan kekurangan wang untuk projek-projek lain yang diperlukan,”

Post a Comment

0 Comments