Full Width CSS

Apa Beza Tilam Kes Anwar & Kapal Mewah Equanimity?


Pembelian kapal mewah Equanimity kononnya milik Jho Low yang juga merupakan barang kes untuk kes 'penyelewengan' wang 1MDB baru-baru ini membuatkan ramai pihak membuat spekulasi sendiri.

Pelik dan tak masuk dek akal, tiba-tiba barang kes yang belum disebut di mahkamah tapi dah boleh dijual beli.



Umpamanya kita anggap kapal mewah tersebut seperti tilam yang didakwa berlaku unsur liwat dan menjadi bahan kes Anwar Ibrahim pada 1998.


Contohnya tilam belum pun dibawa ke mahkamah, barang kes ini telah dijual kepada pasangan yang kurang berkemampuan. Setelah dipakai untuk beberapa bulan, akhirnya ianya diminta semula untuk dijadikan barang bukti kes mahkamah.

Asalnya barang kes liwat ini untuk siasat tompokan air mani si tertuduh berada dalam keadaan baik. Apabila dikembalikan keadaan tilam amat menyedihkan dan tidak seperti ketika dijual.

In the end kes digugurkan disebabkan air mani pasangan yang kurang kemampuan tadi turut sama dikesan pada tilam ini. Itu hanya perumpamaan kepada isu hari ini.

Begitulah juga perkara yang bakal terjadi kepada kes kapal mewah yang dijual kepada Genting. Kapal tersebut mungkin akan dimodified mengikut kesukaan tuan yang baharu dan digunakan tidak seperti sebelumnya. So keaslian atau originality kapal ketika dirampas, mungkin sudah tiada.

Akhirnya kes akan digugurkan sebab barang bukti telah tidak seperti asalnya dan raykat kena kencing basah lencun.

* bolehkah barang kes dijual beli sebelum kes disebut? 🤔

Post a Comment

1 Comments

komen² anda akan dipublish setelah disahkan..

terima kasih daun keladi..
esok² sudi la komen lagi..