Full Width CSS

Bekas Pegawai Penyiasat PDRM Amar Singh Nak Dapatkan Kerakyatan Kanada Pulak


Selepas PRU 14, nama Pegawai Penyiasat PDRM Amar Singh memang tak asing lagi menitip di bibir rakan media dan rakyat Malaysia yang mengikuti perkembangan isu yang didakwa melibatkan bekas Perdana Menteri DS Najib dan isteri. Kalau tengok berita kat tv tu, asyik muka dia je lah. Sehinggakan netizen turut membuat perbandingan muka beliau dengan watak dalam cerita kartun Keluang Man iaitu Inspektor Singh.

Hari-hari beliau laporkan pada media mengenai barangan rampasan di Pavilion? Siap ada stesen tv buat live ya rampasan ini (yela nak propose jadi stesen tv rasmi kerajaan lah katakan). Popularnya bukan kepalang Amar Singh dilihat macam wira dan rakyat merasakan hanya sekali petik seperti Thanos dalam cerita Avengers maka hukuman sudah boleh disabitkan terus pada mantan Perdana Menteri ini dalam masa terdekat.


Tunggu punya tunggu, barulah kes disebut dan kes berjalan dengan pelbagai cerita sensasi. Ada beberapa fakta yang menyebabkan rakyat kini merasakan tertipu dan pelik.

1. Tertipu sebab pendakwaan yang dibuat pada DS Najib tidak mempunyai cukup bukti yang kukuh dan bukan seperti didakwa oleh pimpinan PH sebelum ini.
2. Pelik nilai rampasan yang dibuat di rumah DS Najib ianya agak pelik. Sewaktu rampasan dibuat, nilai rampasan dikatakan sekitar RM 1.1 bilion. Namun apabila barang rampasan tersebut hendak dilupuskan hak yang mana dimaklumkan nilainya hanya sekitar RM 711 juta sahaja.


Persoalannya lebih kurang RM 500 juta susut nilai atau barangkali tersalah isytihar semasa rampasan dilakukan. Tapi ianya tetap menimbulkan banyak persoalan di kalangan rakyat.

Selesai satu bab. Ok kita pergi ke bab seterusnya.

Laporan Malaysia Today (klik sini) menyebut bahawa Amar Singh sedang mendapatkan kewarganegaraan Kanada. Suasana ini telah menimbulkan rasa tidak senang di kalangan rakyat, baik di pihak kerajaan dan apatah lagi di sebelah Pembangkang.

Pertamanya, kes yang pernah beliau kendalikan sebelum ini masih dalam perbicaraan dan mungkin memerlukan beliau menjadi saksi kes walaupun telah membuat serahan tugas.

Keduanya pula, bagaimana seorang bekas pegawai Polis yang sepatutnya mempunyai semangat patriotisme serta berkhidmat dengan berbekalkan rasa kasih dan cinta pada tanah air tercinta boleh terfikir untuk mendapatkan kewarganegaraan asing hanya kerana mahu mendapatkan rawatan perubatan.

Kemusykilan di peringkat rakyat..


1. Banyak betul duit Amar Singh ni semasa berkhidmat sebagai Pegawai Polis dan kini nak berhijrah ke negara luar yang mana nilai matawang nya jauh lebih tinggi berbanding Tanah Melayu.

2. Rakyat melihat bahawa kes yang diketuai oleh Amar Singh sebelum ini bakal tidak menyebelahi pihak kerajaan PH. Maka beliau dirasakan telah membuat persiapan untuk melarikan diri.

3. Beliau merupakan bekas Pegawai Polis tertinggi, apa yang dikhuatirkan adalah beliau akan menyalurkan maklumat rahsia ketika menjawat jawatan penting itu kepada pihak tak bertanggungjawab.

Rakyat mengharapkan dalam kes berprofil tinggi sebegini, bukan saja Orang Kena Tuduh (OKT) saja dikenakan arahan penarikan pasport, saksi pun harus dikenakan tindakan serupa supaya ianya kelihatan lebih adil dan tidak berat sebelah.

Pelik betul, tiba-tiba nak jadi warganegara Kanada ni. Kot ya kalau sakit pun dan ada duit banyak, apply lah insurans masa tengah bekerja dahulu.

Apa pun kita tunggu dan lihat ya nanti.


Post a Comment

12 Comments

  1. Ada udang d sebalik mee ke inspektor sahab?

    ReplyDelete
  2. Eloklah pihak polis terlebih dahulu menyiasat Amar Singh ini secara menyeluruh sebelum dia melarikan diri meninggalkan Tanah Melayu... dia ni saksi penting dalam kes menyita barang2 Najib.

    ReplyDelete
  3. Jangan bagi dia melarikan diri dari Tanah Melayu sebelum disiasat! Diharap pihak polis bersiap siaga sepanjang masa.

    ReplyDelete
  4. Salam satu penggal. Kena buat persiapanlah....nanti takut dia pulak kena. Banyak yang kau kelepwt amar singh.

    ReplyDelete
  5. Engkau seorang je yg pelik. Rakyat semua kagum melihat Najib dan Rosmah ada himpunan harta disorok berjumlah hampir billion!!!

    ReplyDelete
  6. Tu dia, si PENAKUT/PEROMPAK/PERASUAH PARIA Singh DAPembunuh BANGKAI ANJING homo JIJIK Zionis ISrael ni nak MELARIKan diri ke KANADA?!! CELAKA betul bekas KETUA POLIS PARIA Singh PENIPU HARAM JADAH bangkai ANJING DAPembunuh ni!!! Mana lu dpt. wang - dr. ROMPAKAN hampir $45 JUTA wang UMNO dan $40 JUTA ASET/WANG peribadi YAB DS Najib terCINTA kami aaahh?!!!!
    Lihat ROMPAKAN wang UMNO ni, oleh geng POL*S PARIA bangkai ANJING DAPembunuh, di -

    1. https://www.malaysia-today.net/2018/09/30/this-is-not-about-turbans-but-about-the-rm43-3-million-missing-money/

    This is not about turbans but about the RM43.3 million missing money : So, Amar Singh, where is that missing RM43.3 million? That is the issue, not the issue of your turban any longer. Can we focus on the missing money now? Umno is suing you for the return of RM160 million. You say you confiscated only RM116.7 million. That would mean RM43.3 million ‘fell off the back of the lorry’.

    By Raja Petra Kamarudin

    Malaysia Today
    Last updated Oct 4, 2018; dan di -

    2. https://www.malaysia-today.net/2018/09/27/police-forfeiting-the-rm116-7-million-to-avoid-returning-the-stolen-rm43-3-million/

    Police forfeiting the RM116.7 million to avoid returning the stolen RM43.3 million

    By Raja Petra Kamarudin

    Malaysia Today
    Last updated Oct 1, 2018.

    Maka apa jadi kes SAMAN oleh UMNO terhdp. PDRM ni oi?!!!! WANG UMNO dan HARTA2/WANG YAB DS Najib terCINTA kita dan seluruh KELUARGA beliau, mesti diKEMBALIkan oi - sbb. TAK dak BUKTI lansung pun BERKAITAN dgn. 1MDB!!! PEGUAM NEGARA PARIA bangkai ANJING DAPembunuh PENIPU/PENJENAYAH tu ingat UNDG2 PERLEMBAGAAN/NEGARA, si KEPALA BAPA PENDATANG PARIA dia punya aaaahhhhhhh?!!!



    ReplyDelete
  7. KENAPA NILAI RAMPASAN BERBEZA DARI SAAT RAMPASAN BERBANDING KETIKA PENGUMUMAN BERLALU KALI?
    APAKAH ADA YG MENYELAM SAMBIL MINUM AIR? TETIBA NAK LARI KELUAR NEGARA?

    ReplyDelete
  8. Dah agih sikit sorang, mestilah nilainya susut, ko ambik banyak ni, hang ambik sikit, aku pulak ambik sikit je Dalam RM 22,000. Tak boleh banyak nanti orang perasan

    ReplyDelete
  9. Itulah salah satu sbb kenape Kita x leh percaya sangat dgn anak2 immigrant ni..mereka tarak kesetiaan pada Negara jauh sekali kpd Raja. Diaorg keje kerana duit Dan pangkat bukan kerana tanggungjawab.

    ReplyDelete
  10. duit banyak kot2 la terima rasuah plak.... siasat dia plak 😂 😂

    ReplyDelete

komen² anda akan dipublish setelah disahkan..

terima kasih daun keladi..
esok² sudi la komen lagi..