Full Width CSS

[Bahagian Kedua] Mengapa UMNO Tidak Lagi Perlukan Mahathir


Dalam realpolitik ini dipanggil ‘political leverage’, dan DAP mempunyai banyak political leverage ke atas Mahathir.

Pemimpin-pemimpin DAP yang bijak membaca politik seperti Kit Siang tentunya sudah tahu akan hal ini.

Sebab itu apabila PH menang dan Mahathir menjadi Perdana Menteri ke-7, hampir kesemua jawatan menteri kabinet yang kritikal dengan peruntukan projek yang besar iaitu Kewangan, Pengangkutan, Komunikasi, Tenaga dan Komoditi semuanya dibolot DAP.

Dan sebab ini juga kini ke mana sahaja Mahathir pergi ada sahaja taikun-taikun perniagaan yang menyokong kuat serta yang membiayai DAP mengikutnya.


Taikun-taikun ini suka Mahathir, oleh itu DAP juga suka Mahathir.

Jika Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri, adalah lebih sukar untuk DAP merunding dengan Anwar untuk mendapatkan konsesi dan jawatan kabinet dan kerajaan.

Sebab sebagai Perdana Menteri, Anwar dan PKR mempunyai lebih ramai ahli parlimen dan adalah parti terbesar dalam gabungan PH oleh itu mempunyai kuasa merunding atau ‘political leverage’ yang lebih kuat daripada Mahathir dan PPBM.

Jika Anwar menjadi Perdana Menteri, Anwar tentunya akan merombak kabinet dan meletakkan lebih ramai orang PKR di jawatan penting kerajaan yang diambil daripada kuota DAP dan PPBM.

Dan besar kemungkinan Anwar juga akan membatalkan atau merunding semula projek-projek yang telah diluluskan oleh Mahathir kepada kroni-kroninya dan DAP sebelum ini untuk diberi kepada pengikut-pengikut dan kroninya (Anwar) pula.

Dan walaupun Azmin kini kononnya dikatakan mempunyai 20 orang Ahli Parlimen PKR termasuk menteri PKR yang menyokongnya, namun jika Anwar menjadi Perdana Menteri, kesemua mereka yang kononnya mengikut Azmin ini akan u-turn dan melompat kepada Anwar secepat kilat termasuklah penyokong kuat Azmin iaitu Menteri Perumahan Zuraida Kamaruddin.

Saya tidak rasa Zuraida pun sanggup untuk hilang jawatan menteri apabila Anwar menjadi Perdana Menteri semata-mata untuk mempertahankan Azmin yang sudah terpalit dengan skandal terkutuk dan malap masa depan politiknya.

Dan Anwar akan menyatupadukan PKR kembali dengan kesemua 47 Ahli Parlimen menyokongnya dengan menggunakan kuasanya sebagai Perdana Menteri.

Apabila ini berlaku, habislah PPBM dan orang-orang Mahathir dan kepentingan-kepentingan politik dan projek mereka dan DAP juga akan hilang sedikit sebanyak kuasa politik dalam kerajaan.

Silap haribulan, Anwar akan memasukkan Mahathir dan kroni-kroninya ke dalam penjara hanya untuk membalas dendam kepada Mahathir atas apa yang diperlakukan ke atasnya selama ini sebaik sahaja dia (Anwar) dinobatkan sebagai Perdana Menteri ke-8.

Ini amat merbahaya kepada Mahathir dan pengikut-pengikutnya yang berkepentingan.

Sebab inilah sejak setahun yang lepas saya telah berkata bahawa selagi Mahathir masih hidup dia tidak akan menyerahkan kuasa kepada Anwar walau apa pun dia (Mahathir) kata di depan  orang ramai dan wartawan.

MAHATHIR DAN PAS


KEDUA, Mahathir akan menggagalkan kerjasama UMNO dan PAS, dan akhirnya DAP yang akan untung lagi.

Mahathir bukan seorang pemimpin penyatu namun adalah pakar pecah dan perintah, ia adalah cara survival kelangsungan politiknya selama ini: Mahathir adalah pakar pemecahbelah orang Melayu.

Mahathir tidak akan tiba-tiba suatu hari bangun dari tidur dan bertukar menjadi penyatu ummah pula, itu bukanlah dalam nalurinya.

Selagi Mahathir hidup, dia akan pastikan yang orang-orang Melayu tidak akan bersatu supaya beliau terus berkuasa.

Sebab itu PKR, parti yang selama ini solid memperjuangkan pembebasan Anwar Ibrahim pun kini sedang berpecah di tangan Mahathir.

Sebab ini juga semasa zaman Mahathir, PAS dan UMNO bermusuhan teruk. Mahathir telah berseteru dengan Nik Aziz dan Fadzil Noor sehingga ke akhir hayat mereka.


UMNO hanya bekerjasama dengan PAS secara rapat dan terang-terangan selepas Mahathir keluar UMNO dan semasa zaman Najib menjadi Presiden UMNO.

Saya faham jika kini PAS terpaksa mengadap Mahathir kerana hal royalti minyak Terengganu dan Kelantan.

Jika Kerajaan PAS Terengganu dan Kelantan tidak bekerjasama dengan Kerajaan Persekutuan untuk mendapatkan royalti minyak maka rakyat Kelantan dan Terengganu akan tertekan dengan kekangan peruntukan kerajaan negeri yang sempit.

PAS terpaksa mengorbankan air muka mereka kepada Mahathir buat sementara waktu untuk kepentingan rakyat Terengganu dan Kelantan.

Namun pada hemat saya, walaupun PAS berurusan dengan Mahathir kini, PAS tidak pernah percaya kepada Mahathir.

Bukan mudah untuk melupakan segala luka, tamparan dan penghinaan Mahathir ke atas PAS selama ini hanya dengan sekelip mata. PAS bukanlah sebodoh itu.

Pada awal tahun 1990an, apabila Kelantan jatuh ke tangan PAS pada PRU-8, Mahathir telah mengekang peruntukan kerajaan Persekutuan kepada negeri Kelantan kepada bawah 1% untuk menghukum kerajaan PAS Kelantan.

Kesannya, ekonomi negeri Kelantan tidak berkembang dan banyak peluang pekerjaan hilang dan rakyat Kelantan teruk terkesan.

Akibatnya telah berlaku penghijrahan beramai-ramai rakyat Kelantan ke Selangor dan Kuala Lumpur untuk mencari pekerjaan pada awal tahun 90an akibat ekonomi Kelantan yang murum kerana tindakan Mahathir ke atas PAS dan rakyat Kelantan.

Walaupun tindakan Mahathir itu adalah untuk melemahkan PAS, namun sebaliknya telah berlaku: lagi PAS ditekan, lagi mereka melawan dan menjadi kuat.

Walaupun Mahathir berjaya melemahkan kekuatan kewangan PAS, dia tidak dapat melemahkan kekuatan ideologi perjuangan mereka.

PAS bukanlah parti duniawi yang memberi penekanan kepada wang ringgit namun ia mempunyai kekuatan ideologi berasaskan agama Islam dan kebahagian akhirat.


Apabila PAS menjadi semakin kuat pada tahun 1990an, Mahathir telah membuat persempadanan semula kawasan-kawasan pilihanraya pada tahun 1999 dan 2003.

Jumlah pengundi majoriti Melayu telah dikurangkan dan ditambah dengan pengundi bukan Melayu di banyak kawasan-kawasan Parlimen supaya PAS tidak boleh menang banyak kawasan parlimen dan DUN walaupun mereka mempunyai pengaruh yang kuat.

Perkara ini akan berlaku lagi.

Mahathir dan PAS mempunyai sejarah luka dan barah yang panjang yang tidak boleh diubati semalaman.

Oleh sebab itu, jika Mahathir dijemput dan diterima masuk UMNO, ia akan mengeruhkan rancangan penyatuan ummah dari dalam UMNO dan PAS sendiri.

Inilah yang PH mahukan dan cara halus mereka untuk menggagalkan penyatuan ummah UMNO dan PAS supaya PH dan DAP dapat terus berkuasa.

Kini mereka menggunakan Mahathir lagi.


Penulis
ISHAM JALIL

Artikel Seterusnya - Bahagian Ketiga (3)
Artikel Sebelumnya - Bahagian Pertama (1)

Post a Comment

0 Comments