Full Width CSS

Terkini Hutang Negara Kian Bertambah Di Bawah Pemerintahan PH


Hutang negara kini bertambah RM6.6 bilion dan menjadikan jumlah rasmi hutang rasmi negara akan cecah RM800 bilion dan paling penting ianya tidak akan diumumkan oleh PH kelak.

Semalam, Menteri Kewayangan pinjam lagi RM4 bilion. Bayar balik tahun 2024, mungkin semasa itu BN kena cover semula hutang tersebut.



Maka hutang rasmi negara hari ini sudah sampai RM793.4 bilion berbanding RM686.8 bilion pada akhir tahun 2017 di bawah BN.

Belum lagi mengambil kira duit RM82 bilion Petronas yang dipaksa bayar kepada kerajaan PH, mereka buat apa dengan duit tu pun kita tak tahu. Tapi asyik dok kata takda duit, kena kurangkan itu ini.



Selepas pinjam banyak tahun lepas, kerajaan PH terus menambah hutang negara dengan kadar yang jauh lebih pantas berbanding masa BN.

Tak sampai setengah tahun 2019, mereka telah berjaya pinjam RM70.3 bilion (RM63 bilion sukuk kerajaan serta RM7.3 bilion bon Samurai) dan bayar balik RM17.7 bilion. Satu pencapaian yang 'awesome' oleh PH.

Jika kadar ini berterusan, hutang rasmi negara akan cecah RM1 Trilion pada akhir tahun depan dan ketika itu atok mungkin akan pergi keluar negara 'mengemis' lagi dengan sesiapa yang beliau baik.

Atau negara kita akan dijual.

Rujukan data : Najib Razak

Post a Comment

1 Comments

  1. Dalam sekelip mata sahaja menteri kewayangan rasis yang bodoh ini dapat menghancurkan ekonomi negara.

    ReplyDelete

komen² anda akan dipublish setelah disahkan..

terima kasih daun keladi..
esok² sudi la komen lagi..