Full Width CSS

Nak Jual Hartanah Pun Kena Cukai 5% Oleh Kerajaan PH


Setelah setahun menjadi kerajaan Persekutuan, PH mengorak langkah mendongak ke langit dengan memperkenalkan cukai hartanah lebih 5 tahun yang ingin dijual.


Jika sesebuah hartanah melebihi 5 tahun akan dikenakan cukai jika ingin menjualnya. Bermula 1 Januari 2019, setiap hartanah yang dimiliki lebih 5 tahun dan mahu dijual akan turut dikenakan Cukai Keuntungan Hartanah sebanyak 5%. 



Sebelum ini ketika era BN, Cukai Keuntungan Hartanah hanya dikenakan bagi pemilikan di bawah 5 tahun dan mahu menjualnya. Apabila memasuki tahun keenam dan seterusnya, tiada cukai dikenakan terhadap urusan jual beli hartanah terbabit.

Dengan kaedah yang diamalkan oleh kerajaan Malaysia Baru ini, semakin lama sesebuah hartanah dimiliki dan mahu dijual, maka semakin banyaklah duit rakyat akan dikenakan cukai dan masuk ke kantung kerajaan.

Hebat kerajaan PH Guan Eng ni. 

Post a Comment

1 Comments

  1. Saya latar belakang peniaga dan pengimport. Dulu kita tak dikenakan cukai import, kita dikenakan cukai GST hanya 6%. Sekarang takda lagi GST kita peniaga dikenakan cukai import 10%. Kos 10% ni kita terpaksa masukkan kedalam kos barang. Barang akan automatik naik 10%. Pengguna akhir yang terpaksa tanggung sebenarnya

    ReplyDelete

komen² anda akan dipublish setelah disahkan..

terima kasih daun keladi..
esok² sudi la komen lagi..