Sunday, April 8, 2012

Kasi Bukak Sikit Mata Orang Indonesia

Posting kali ini agak terkeluar dari isu² semasa. Cuma saya ingin berkongsi video berkenaan lagu² dan kebudayaan yang dirompak oleh Malaysia dari Indonesia.

Tapi mungkin selepas anda menonton video di bawah ini, perasaan dan hati pembaca sekalian akan berkata,

"tu lah bodohnya punya orang Indon, semua benda nak menang je.."

ataupun

"hah kan dah termalu sendiri.."

Itu hanya telahan saya saja semata². Tapi saya tak mahu ajak anda untuk terus berbicara panjang.

Jom layan video kat bawah ni sat.



Terima kasih kepada Pak Remy yang merungkai segala persoalan dan menangkis anggapan buruk rakyat Indonesia terhadap Malaysia.

Sudah tentu apabila rakyat Indonesia menonton video tersebut, mereka tidak sesekali mempercayainya.

1 comment:

  1. ANAK REZQEEN,

    'MUSIC IS UNIVERSAL'...tp bukan muzik kita yg sarat dgn pengaruh asing!

    boleh dikatakan kebanyakan gubahan muzik, lagu2 melayu nusantara dipengaruhi oleh pendatang awal dari seluruh pelusuk dunia: hindu, arab parsi, eropah, china, jepun dll...

    mengakui muzik melayu 100% asli agak sukar krn tidak ada satupun catatan sejarah melayu dapat membuktikan adanya dakwaan tersebut.

    kita cuma meminjam, mengubahsuai mengikut selera kita tetapi kita tidak punya satupun alat muzik yg boleh didakwa sebagai hak mutlak muzik melayu!

    lagipun, semakin lama muzik melayu semakin hancus. dah tak ada rupa melayu lagi.. bak kata Allahyarham tan sri p.ramlee, bila anak2 muda tidak tahu lagi menyanyi lagu melayu asli, maka hilanglah jatidiri melayu itu sendiri!

    yg ada sekarang jenis lagu terhangkaka2, tergedik2 terkinja2 mcm hip hop, rock, reggae, soul, blues, country & segala mak nenek kepunyaan orang lain...sampaikan semua iklan makanan di tv kalu kita tengok, kena jadi beruk mat yeh, baru boleh makan!!

    ambo suka dengar lagu2 melayu asli dari angkatan lama spt rosiah chik, aspalela, ahmad b., rahim jantan..yg agak baru sanisah huri, kartina dahari, sharifah aini, saloma dll..penyanyi2 baru hari ini tak ada yg betul2 boleh menyampaikan lagu asli hingga menusuk kalbu dpt orang dulu2... sayang sungguh....

    ReplyDelete

komen² anda akan dipublish setelah disahkan..

terima kasih daun keladi..
esok² sudi la komen lagi..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...