Tuesday, May 15, 2012

@PDRMsia Benarkan Meniaga Depan Rumah Ambiga, Bar Council Akan Pantau Juga?

Merujuk kepada posting sebelum ini. Klik sini kejap.




Apa yang saya ingin sampaikan ini merupakan perkara yang tidak PELIK tetapi benar² terjadi. Baca artikel di bawah ini.



KUALA LUMPUR: Polis tidak akan mengambil tindakan terhadap sekumpulan peniaga termasuk yang menjual burger di depan rumah Pengerusi Bersih, Datuk S. Ambiga di Bukit Damansara baru-baru ini, kerana mereka melakukannya di tempat awam. 

Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Khalid Abu Bakar, berkata peniaga boleh berhimpun dan berniaga di depan rumah ketua badan bukan kerajaan (NGO) itu, selagi mereka tidak mengganggu ketenteraman awam.
"Di bawah Akta Perhimpunan Aman 2011 (APA) semua orang boleh berhimpun asalkan memberi notis dan maklumkan kepada polis di mana boleh berhimpun.
"Mereka (peniaga) berniaga di depan rumah dia (Ambiga) dan mereka buat di 'public space', mereka tidak menganggu orang awam...jadi tidak menjadi kesalahan, kecuali jika mereka menimbulkan kekacauan baru kita boleh mengambil tindakan," katanya kepada pemberita, di sini hari ini. 

Khalid yang ditemui selepas melancarkan kempen derma darah peringkat polis kontinjen Kuala Lumpur, ditanya sama ada polis akan bertindak terhadap laporan polis yang dibuat Ambiga pada 10 Mei lalu, susulan tindakan sekumpulan peniaga berhimpun dan berniaga di hadapan rumahnya. 

Kumpulan peniaga itu termasuk seorang yang bertindak membuka gerai burger, dilapor berbuat demikian sebagai tanda marah selepas mengalami kerugian susulan perhimpunan bertukar ganas yang dianjurkan NGO pimpinan Ambiga di ibu kota pada 28 April lalu. 

Mengulas lanjut, Khalid turut mencadangkan agar Ambiga mengambil tindakan saman terhadap peniaga burger terbabit jika tindakannya mengganggu privasi. - BERNAMA



So kepada sesiapa yang teringin berniaga di hadapan rumah Ambiga, dipersilakan. Ini hak rakyat berhimpun dan lagi pun dorang bukan berniaga dalam bilik tidur Ambiga pun. 


Saya sarankan kepada peniaga² yang terjejas pendapatan pada hari RUSUHAN tersebut, sila lah berniaga di hadapan rumah Ambiga. Tak kira sama ada anda peniaga keropok lekor, belon upin-ipin, air jambu madu, tudung Waheeda Wardina Rosmah, baju jersey Manchester United ker dan juga jika syarikat kain Jakel nak buat booth kat situ pun boleh rasanya.

Tapi sehingga ke hari ni, peniaga kaset dan vcd PAS dah setuju nak berniaga. Dorang tu mana² untung je masuk.


Anda semua jangan risau dengan kenyataan dari Ambiga ni. Dia pun dah cuak tu.


Jika peniaga terbabit mendapat untung, saya merasakan ia perlu diteruskan sekali seminggu huhu. Saya cadangkan supaya pasar tersebut terus didrag sehingga ke malam hari.

Satu pinta saya kepada peniaga semua, jangan merusuh depan rumah orang.

2 comments:

  1. banggang punya ambabiga , kena diri sendiri tahu pula makna privacy ..konon jaga hati jiran , hati orang ? hak tuihhh ..

    yg dia tak jaga hati dan perasaan orang lain , tak jaga hati peniaga ..hati pemandu teksi , hati sudent dan ramai lagi yg terkesan dengan perbuatan gilanya BersHiT , dia pura2 tak ingat ?

    jutaan rakyat kata jangan buat dijalanraya , tapi dia buat juga hingga menyusahkan orang ramai yg tak berkaitan , apa ambingai tak ingat ?

    dia buat apa saja boleh pulak , orang lain buat macama2 alasan ! sialan punya betina tua ambabiga ..memang muka kulit babi , tak tahu malu , tak sedar diri dimana berpijak ,

    ReplyDelete
  2. lantaklah Ambingai

    ReplyDelete

komen² anda akan dipublish setelah disahkan..

terima kasih daun keladi..
esok² sudi la komen lagi..

BAJU SEA GAMES 2017

BAJU SEA GAMES 2017
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...