Full Width CSS

Bersih 4.0 Terus Mendapat Sokongan Rakyat

BANTAHAN terhadap Perhimpunan Haram Bersih 3.0 yang lepas terus mendapat sokongan dari pelbagai lapisan masyarakat terutamanya yang menetap di Kuala Lumpur.

Semenjak bantahan dilancarkan 2 minggu selepas berlangsungnya perhimpunan haram tersebut, rakyat terus menerus menyuarakan rasa ketidakpuashatian melalui NGO yang menamakan diri mereka sebagai Bersih 4.0.

Seperti yang diketahui kebanyakkan mereka yang menyokong Bersih 4.0 adalah peniaga-peniaga yang terjejas pendapatannya semasa demontrasi haram berlangsung.

Namun menurut penganjur Bershit 3.0, mereka mengandaikan bahawa peniaga-peniaga di sekitar kawasan tersebut masih boleh memperolehi keuntungan jika mereka membuka perniagaan pada hari tersebut kerana ratusan rakyat berada di sana ketika itu.

Itu kata pembangkang namun implikasi dari perhimpunan tersebut lebih kepada merugikan negara dan menjejaskan ekonomi setempat kerana peniaga juga enggan mengambil risiko. Persoalan saya, keuntungan ketika itu hanya pada peniaga air botol dan keropok lekor saja. Namun bagaimana dengan risiko terhadap peniaga-peniaga kain dan tekstil.

Ketika peniaga cuba mengelak daripada risiko tersebut, tiba-tiba negara dikejutkan dengan tindakan kerajaan Arab Saudi yang membekukan visa Haji terhadap Malaysia kerana terdapat sebilangan rakyat Malaysia yang terlalu jahil seperti Nik Aziz yang mencampur adukkan fahaman politik dengan agama. Inilah yang dinamakan keburukan berpakej-pakej untuk negara. Penyudahnya, bangsa dan agama sendiri yang rugi. Bangsa lain tak kata apa-apa ka?

Namun atas dasar dan semangat cintakan keamanan, saya sempat mendatangani sokongan terhadap bantahan perhimpunan Bersih jahanam 3.0 bersebelahan kedai kain Madras, Masjid India.

Sempat juga saya bertanyakan berapa jumlah keseluruhan sokongan rakyat terhadap Bersih 4.0. Menurut penganjur, mereka telah mendapat hampir 500,000 tandatangan dan jika dicampur dengan jumlah sokongan di Facebook pula, mungkin akan mencecah 1,000,000 sokongan akhir bulan ini.

Kepada penganjur, all the best !! Jika kereta Lambo tu tak tau nak kasi pada siapa, bagi pada saya pun boleh hehe.

Twitter : @REZQEENHILL
BBM : 23C29857
Email : reezqeenos@gmail.com

''..tiada keretaku, bawa kau jalan-jalan.. rumah pun tiada, ada pun bapa punya..''


Post Guna BlackBerry® Je

Post a Comment

1 Comments

komen² anda akan dipublish setelah disahkan..

terima kasih daun keladi..
esok² sudi la komen lagi..