Full Width CSS

NKRA Meningkatkan Keberkesanan Pengangkutan Awam Bandar

Untuk memertabatkan Kuala Lumpur setaraf dengan bandaraya negara maju dari segi kemudahan dan aspek pengangangkutan awam, NKRA Meningkatkan Pengangkutan Awam Bandar telah diperkenalkan melalui Program Transformasi Kerajaan (GTP).

Kerajaan Barisan Nasional telah mengambil pelbagai inisiatif untuk mempertingkatkan pengangkutan awam bandar, khususnya Kuala Lumpur. Antara projek menjadikan taraf pengangkutan awam bandar Kuala Lumpur lebih cekap, teratur dan mesra-pengguna ketika ini adalah:

- Pembinaan Terminal Bersepadu Tasik Selatan (TBS)
- Menaikkan imej Hentian Pudu Raya kepada Pudu Sentral pembinaan KL Sentral
- Transit Aliran Ringan (LRT)
- Transit Aliran Massa (MRT)



Projeck mega MRT Kuala Lumpur bernilai RM36 bilion direka untuk menghubungkan jarak sepanjang 150 kilometer antara Sungai Buloh dan Kajang. Ia akan meningkatkan keberkesanan rangkaian hubungan rail sedia ada, di samping itu juga turut menjadi sebahagian dari sistem rail yang lebih bersepadu.

Sistem MRT Kuala Lumpur ini juga, apabila sudah siap sepenuhnya, bakal the menjadikan Kuala Lumpur setaraf dengan bandaraya-bandaraya moden dunia yang lain. Ia juga akan meningkantkan keberkesanan sistem rangkaian rail ringan di seluruh Lembah Kelang.



Sistem LRT yang ada sekarang akan diperluaskan rangkaiannya dengan penyambungan bagi kedua-dua laluan Ampang dan Kelana Jaya. Projek penyambungan yang menelan belanja sebanyak RM7 bilion ini menyaksikan penyambungan trek sepanjang 17 kilometer dari Kelana Jaya ke Putra Heights dan 17.7 kilometer dari Sri Petaling ke Putra Heighrs bagi laluan Ampang.

Syarikat Prasarana Negara berhad (Prasarana) menganggarkan kira-kira 800,000 warga kota akan menggunakan kemudahan ini setiap hari menjelang 2014, berbanding hanya 300,000 pengguna sehari ketika ini.

NKRA Meningkatkan Pengangkutan Awam Bandar adalah antara inisiatif terpenting kerajaan untuk memberikan keselesaan kepada warga kota. Pada masa yang selama, ia juga selaras dengan hasrat untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas yang semakin meruncing di Kulala Lumpur akibat pertambahan kenderaan. Sistem pengangkutan awam yang lebih bersepadu dan menyeluruh diharapkan dapat memantau pembaziran masa warga kota akibat kesesakan jalan raya.

Setakat tahun 2011, NKRA Memingkatkan Pengangkutan Awam Bandar telah menunjukkan pembaharuan yang menggalakkan.



Sementara itu, pencapaian NKRA Meningkatkan Penangkutan Awam Bandar turut terjana dalam kategori di bawah:

Menggerakkan 470 bas RapidKL untuk meningkatkan kekerapan bas di sekitar Lembah Klang. Sehingga 31 Disember 2011, lebih 4.04 juta orang penumpang menggunakan perkhidmatan bas RapidKL berbanding pada tahun 2010.

Pelancaran 35 tren empat gerabak untuk sistem Transit Aliran Ringan (LRT) Kelana Jaya yang berupaya menggandakan kapasiti penumpang harian kepada 258,156 pada tahun 2011, berbanding dengan hanya 254,745 penumpang pada tahun 2010. Pada tahun 2011, lebih 10.4 juta penumpang telah menggunakan perkhidmatan LRT.

Peningkatan bilangan penumpang rel LRT Kelana Jaya sebanyak 18%.

Sehingga Mac 2011, Terminal Bersepadu Selatan telah beroperasi sepenuhnya. Terminal ini berjaya membantu mengurangkan kesesakan bandar raya Kuala Lumpur dengan mengalihkan 500 bas ekspres dari arah selatan tanah air daripada memasuki pusat bandar.

Transformasi terminal Pudu Sentral telah berjaya disempurnakan. Setelah melalui proses pengubahsuaian utama yang pertama kalinya semenjak dibuka kepada orang ramai pada tahun 1976, Pudu Sentral yang berwajah baharu kini dibuka semula bagi orang ramai pada bulan April 2011 dengan menawarkan kemudahan moden bertaraf dunia.


Pengenalan tiga lagi laluan Bus Expressway Transit (BET) untuk memendekkan masa perjalanan bas di tiga laluan utama.

Buat pertama kali dalam sejarah, penumpang bas dapat menikmati pengalaman menggunakan tiket perjalanan yang lancar menerusi New Bus Ticketing System (NBTS) baharu merentas semua bas RapidKL yang diperkenalkan di bawah Syarikat Prasarana Nasional Berhad (Prasarana).

Kini penumpang LRT juga dapat menikmati perjalanan yang lancar hasil pelaksanaan Kutipan Tambang Automatik (AFC) melalui Sistem Tiket Bersepadu RapidKL di LRT aliran Kelana Jaya dan Ampang. Sistem AFC yang baharu ini membolehkan penggunaan satu tiket bagi perjalanan ke semua destinasi LRT RapidKL berkuat kuasa mulai 28 November 2011.

Post a Comment

0 Comments