Full Width CSS

Akhbar Filipina Dakwa Nur Misuari Pengaruhi ‘Sultan Sulu’


Akhbar berpengaruh Filipina The Philippine Star melaporkan pemimpin utama Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro (MNLF), Nur Misuari (gambar kanan) dan beberapa orang lagi sebagai ‘dalang’ yang mempengaruhi ‘Sultan Sulu’ Jamalul Karim.

Akhbar tersebut memetik sumber pejabat Presiden Filipina yang mengatakan selain Nur Misuari, turut terlibat dengan komplot tersebut adalah bekas penasihat keselamatan, Noberto Gonzales; bekas wakil rakyat Tarlac, Jose Cojuangco dan calon senator, Margarita Cojuangco.

Pada 14 Febuari lalu sekumpulan individu asing mendakwa kerabat diraja Sultan Sulu bersenjata memasuki Lahad Datu dan mengemukakan tuntutan mereka terhadap kerajaan Malaysia.

Ketua kumpulan tersebut dipercayai adik kepada lelaki yang dikenali sebagai Jamalul Karim yang mendakwa beliau merupakan ‘Sultan Sulu’.

Nur Misuari merupakan seorang bekas pensyarah memimpin MNLF yang semakin tidak relavan di Selatan Filipina yang kini dikuasai oleh kumpulan MILF pimpinan Murad Ibrahim.

MNLF pernah terlibat dengan rundingan damai pada tahun era 90-an sebelum ia gagal berikutan kelompok besar keluar dari kumpulan itu dan menubuhkan MILF.

Nur Misuari pernah menjadi gaboner Selatan Filipina sebelum dipecat kerana penyelewengan kuasa dan rasuah.

Sementara itu seorang pegawai kanan MNLF menafikan laporan anggotanya bersedia menawan Sabah bagi menyokong pengikut Sultan Sulu yang kini berada di Lahad Datu.

Anggota kanan Jawatankuasa Pusat MNLF, Habib Mujahab Hashim, berkata anggota pertubuhan itu juga tidak diletakkan dalam keadaan berjaga-jaga.

“Kami cuma menyokong cadangan penyelesaian secara aman daripada Sultan Jamalul Kiram melalui rundingan bagi menamatkan kebuntuan di Lahad Datu,” katanya dipetik The Philippine Star.

Kenyataan Habib Mujahab itu dibuat bagi menafikan kenyataan terdahulu oleh Pengarah Politik MNLF mengenai keadaan di Sabah.

Dalam kenyataan itu, Gapul Hadjirul berkata, MNLF diletakkan dalam keadaan berjaga-jaga ekoran kemelut di Lahad Datu belum menampakkan penyelesaian.

Habib Mujahab berkata, pemimpin tertinggi MNLF juga tidak mengeluarkan sebarang arahan kepada anggotanya untuk bersiap sedia.

“Selain menyokong cadangan penyelesaian melalui rundingan dibuat Jamalul Kiram, MNLF menafikan kenyataan sebelum ini,” katanya.

Menurut Habib Mujahib, mengarahkan anggota MNLF ke Sabah hanya akan merumitkan keadaan.

Post a Comment

0 Comments