Full Width CSS

#PRKKualaBesut : Mahkamah Tolak Permohonan Karpal Singh Sepina Tun Mahathir #1Malaysia #TolakPR #


Pengerusi DAP, Karpal Singh telah menarik balik rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi membatalkan permohonannya untuk mensepina tiga saksi termasuk bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dalam perbicaraan kes hasutan terhadapnya.

Peguam veteran itu juga menarik balik rayuannya terhadap keputusan Mahkamah Tinggi menolak permohonannya untuk membatalkan pertuduhan melafazkan kata-kata berbaur hasutan terhadap Sultan Perak, Sultan Azlan Shah, pada satu sidang media, empat tahun lepas.Panel tiga hakim Mahkamah Rayuan diketuai Datuk Azahar Mohamed hari ini menolak rayuan itu selepas peguam Gobind Singh Deo, yang mewakili ayahnya itu, memaklumkan panel mengenai penarikan balik rayuan itu.

Dua lagi hakim yang bersidang bersama Azahar ialah Datuk Rohana Yusuf dan Datuk Hamid Sultan Abu Backer.

Timbalan Pendakwa Raya Noorin Badaruddin tidak membantah tindakan itu.

Pada 30 Ogos, tahun lepas, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menolak permohonan Karpal untuk mensepina Dr Mahathir, Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail dan bekas Peguam Negara Tan Sri Abu Taib Othman untuk memberi keterangan dalam kes hasutan itu.

Mahkamah itu juga menolak permohonan Karpal untuk membatalkan pertuduhan terhadapnya.

Bagaimanapun, mahkamah itu membenarkan permohonan Karpal untuk mensepina bekas Ketua Bahagian Rayuan dan Perbicaraan Jabatan Peguam Negara, Datuk Kamaluddin Md Said (kini Pesuruhjaya Kehakiman), untuk hadir sebagai saksi dalam perbicaraan itu.

Karpal, 73, menghadapi tuduhan melafazkan perkataan berbaur hasutan terhadap Sultan Perak di firma guamannya di Jalan Pudu Lama, Kuala Lumpur, antara pukul 12 tengah hari dan 12.30 tengah hari, 6 Feb 2009.

Dia didakwa mengeluarkan kenyataan bahawa pengguguran Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar Perak dan pelantikan Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir untuk jawatan itu oleh Sultan Perak boleh dipersoalkan di mahkamah.

Dia didakwa mengikut Seksyen 4(1)(b) Akta Hasutan 1948 yang memperuntukkan hukuman denda maksimum RM5,000 atau penjara tidak lebih tiga tahun atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.

Pada 11 Jun 2010, Karpal dilepas dan dibebaskan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur tanpa dipanggil membela diri tetapi Mahkamah Rayuan pada 20 Jan tahun lepas memerintahkan beliau membela diri atas tuduhan berkenaan.

Sambungan perbicaraan kes hasutan itu akan didengar Rabu dan Khamis ini.

Post a Comment

0 Comments