Wednesday, August 13, 2014

Plot Politik PKR & Selangor Mungkin Difilemkan - Yusof Haslam


Barangkali Anwar Ibrahim terlupa bahawa ada manusia yang lagi bijak dan smart pemikirannya. Bagi PKR dan pengikut setia, Anwar adalah manusia yang boleh dianggap paling berguna kerana mempunyai pelbagai buah fikiran dan idea untuk dijadikan strategi politik.

Walhal sebenarnya Anwar hanyalah orang tua yang biasa dan bernafsu songsang. Menurut sumber, di belakang Anwar terdapat hampir 10 orang pelbagai umur menjadi penasihatnya termasuk juga pelajar Universiti & Rafizi Ramli Lembu.

Tetapi disebabkan terlalu ego dan poyo, Anwar telah gagal untuk kali yang ke berapa entah (banyak kali & takleh dikira dengan jari). Kali ini Anwar tewas di tangan orang yang dianggap paling setia kepadanya tetapi realitinya orang ini jauh lebih berilmu dan tahu apa yang dilakukannya. Pemudah ceritanya, orang ini ada prinsip lah compare than Anwar yang kaki redah asalkan dapat dihajati.

Plot politik di Selangor sungguh menarik sehingga boleh dijadikan filem aksi yang penuh debaran. Jom lihat plot ringkas mengenai politik Selangor.


1. Isu Dalaman Selangor
Banyak complaint daripada DAP kerana sukar memohon lesen pusat² judi, rumah urut dan maksiat di Selangor kerana dipantau oleh Sultan sebagai Ketua Agama Islam di sana.


2. Langkah Kajang
Bertujuan untuk mengatur semula kepimpinan politik di negeri Selangor setelah Khalid Ibrahim menerajui selama 1 penggal. Salah satu sebab kerana kegagalan Khalid memberi muka kepada DAP. Nak dijadikan cerita lagi, Khalid dilantik menjadi Pengarah PRK Kajang untuk parti tersebut.


3. Menang Kajang, Next?
Setelah Wan Azizah menang PRK Kajang, plan seterusnya ialah Shah Alam iaitu kerusi Menteri Besar Selangor. Nyonya ni macam biasalah, berlagak cool macam tak tau apa² berlaku.


4. Peralihan Kuasa
Khalid diarahkan untuk mengosongkan kerusi Menteri Besar tapi beliau tak layan. Biasalah sebab ada batu besar juga kasi simpan dalam kepala. Ini kepala keras macam kepala batu.


5. Degil
Disebabkan Khalid masih lagi buat ignore arahan PKR, satu surat tunjuk sebab telah diberikan kepadanya. Surat tersebut menuntut Khalid untuk memberikan sebab mengapa beliau malas layan tuntutan nafsu syahwat pemimpin terunggul PKR. Malangnya Khalid terus buat bodoh seakan² tak reti baca surat tersebut.


6. Pecat
Khalid dikenakan tindakan dipecat daripada parti kerana tak nak dengar, ikut dan patuh arahan Presiden PKR yang merupakan 'bakal' MB ha ha ha. Anwar dinasihatkan oleh Rafizi Lembu menyusun kembali strategi untuk dapatkan cepat jawatan MB kepada isterinya, Wan Azizah.


7. 50 Januari
Anwar kata desakan untuk peralihan kuasa sudah lama diutarakan semenjak 50 Januari yang lalu oleh geng² Pakatan. Patutlah Khalid tak layan sebab Anwar guna kalendar versi homo punya. Hanya golongan songsang je ada kalendar sampai 51 Januari.

  

8. Surat Kepada Sultan Selangor
PKR menghantar surat kepada Sultan Selangor untuk menerangkan situasi semasa politik di Selangor dan memohon perkenan Tuanku untuk endorse / luluskan nama Wan Azizah sebagai Menteri Besar menggantikan Khalid yang semakin degil.


9. Sultan Refuse
Sultan Selangor menolak permintaan untuk bertemu dengan kepimpinan PKR kerana tak nak berjebak dalam isu politik dalaman mereka. Yelah, apahal plak nak libatkan Sultan kan. Kecuali lah Sultan Selangor tu Ketua Umum PKR tapi takkan lah pulak kan. Hanya Anwar saja boleh jadi KETUM.


10. Khalid & Sultan
Pertemuan tertutup telah diadakan antara Sultan dan Khalid selama 4 jam pagi Isnin membincangkan isu² semasa dan pentadbiran negeri. Sultan perkenan Khalid terus menerajui kerajaan Selangor sebagai Menteri Besar. Terkejut Anwar Ibrahim bila Khalid masih lagi valid untuk jawatan tersebut.


11. Bersama Atau Get Lost !
Petang tersebut semasa Press Conferences, Khalid memberi kata 2 kepada semua Exco Kerajaan Negeri untuk membuat keputusan sama ada bersama dalam barisan kepimpinan negeri ataupun angkat kaki tinggalkan beliau. Buat kali kedua, kejutan untuk Anwar Ibrahim dan kuncu²nya.


12. Pecat 6 Exco
Tak sampai 24 jam selepas pengumuman berani mati oleh Khalid Ibrahim, sekali lagi Anwar Ibrahim terduduk terkejut bila mana Khalid memecat 6 orang Exco Negeri Selangor terdiri daripada 3 orang PKR & 3 orang DAP. Kini yang tinggal hanyalah Exco daripada PAS. Perghhh tamparan hebat.


13. Ugutan DAP
Guan Eng beri kata dua kepada Exco Negeri Selangor (PAS), sama ada tinggalkan Khalid atau terus bersama PR atau hadapi ancaman daripada DAP dan PKR jeng jeng jeng.



14. Arahan World Class Leader
Lewat malam, Anwar mengarahkan semua Exco Negeri Selangor daripada PAS supaya tidak menghadiri mesyuarat Khas bersama Khalid Ibrahim pagi ini. Tiada makluman lanjut jika PAS meneruskan niat bersama Khalid.


15. Gagal
Semua Exco Negeri Selangor daripada PAS hadir mesyuarat pagi ini dan arahan Anwar gagal sekali lagi didengari oleh Exco PAS. Mungkin Anwar sudah semakin tak valid untuk diterima pakai.


16. Datang Kerja
6 orang Exco tak termasuk yang sorang tu berada di luar negara hari ini cuba untuk masuk opis mereka dan bekerja seperti biasa. Malangnya mereka tak dibenarkan masuk. Syukur sangat² jika ada rakyat Malaysia macam ni. Dah dipecat tapi tetap datang opis buat kerja hehe.



P/s : tajuk di atas tiada kena mengena dengan Yusof Haslam di Malaysia. Saya maksudkan Yusof di Kandahar, Afghanistan kih kih kih.

4 comments:

  1. Plot pelirwat menyontot tu jgn lupa buh

    ReplyDelete
  2. Hahahaha kesian Anwar

    ReplyDelete
  3. Kahkahkah. This posting is sooooo funny. Thank you.

    ReplyDelete

komen² anda akan dipublish setelah disahkan..

terima kasih daun keladi..
esok² sudi la komen lagi..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...