Full Width CSS

Biasiswa Menteri Besar Selangor Hanya Untuk Pancing Undi Saja


Manifesto pakatan pembangkang dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) untuk menawarkan Biasiswa Menteri Besar kepada rakyat negeri ini ternyata janji kosong semata-mata.

Hal itu disahkan Menteri Besar, Mohamed Azmin Ali yang mengakui cadangan untuk mewujudkan biasiswa tersebut tidak pernah dibawa kepada Jabatan Perbendaharaan negeri menyebabkan sehingga ke hari ini kemudahan itu tidak wujud.

“Perkara ini sepatutnya dibawa ke dalam perbincangan Jabatan Perbendaharaan negeri supaya apa yang kita janjikan dapat ditunaikan bergantung kepada kedudukan kewangan.

“Namun, perkara ini tidak berlaku walaupun sebahagian daripada manifesto kita, menyebabkan sehingga hari ini tiada satu pun peruntukan jelas, tatacara atau mekanisme untuk melaksanakannya,” katanya dalam Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN), di sini hari ini.

Beliau menjawab soalan Yeo Bee Yin (DAP-Damansara Utama) berhubung status Biasiswa Menteri Besar seperti yang dijanjikan dalam manifesto pakatan pembangkang semasa pilihan raya umum lalu.

Dalam manifesto itu, pakatan pembangkang berjanji untuk melancarkan biasiswa tersebut bagi pelajar ijazah lanjutan melalui terbitan bon dengan penubuhan sebuah Bank Pemikir Negeri Selangor.

Biasiswa itu diumum akan dimasukkan ke dalam Belanjawan Selangor 2014 dengan peruntukan sebanyak RM1.1 juta sebagai permulaan.

Post a Comment

0 Comments