Wednesday, January 7, 2015

@rafiziramli Lari Duduk Belakang Stesen Minyak Selepas Harga Barang Gagal Diturunkan


Rafizi Ramli kata SISTEM PENETAPAN HARGA MINYAK MEMANGSAKAN PENGUSAHA STESEN MINYAK, pulak dah. Apa yang cuba disampaikan oleh Rafizi ni sebenarnya? Walhal sebelum ini pada tahun lepas, dia begitu beriya² mahukan harga minyak diturunkan di bawah kadar RM2.00.

Kenapa pula apabila minyak telah diturunkan, si mangkak ni tiba² mahu memperjuangkan nasib pengusaha stesen minyak yang dikatakan rugi disebabkan penurunan tergesa² oleh kerajaan.

Terus terang jika hendak berdebat mengenai figures & pelbagai lagi fakta, saya akui memang saya sukar mendapatkannya tetapi saya merasa Rafizi pun bukannya pandai bab² fakta ni kerana bersandarkan beberapa isu sebelum ini, dia memang selalui berikan maklumat dan fakta yang salah.

So berbalik kepada isu kerugian pengusaha stesen minyak ini.


Pertama sekali saya ingin beritahu bahawa, saya mungkin boleh mewakili jutaan pengguna di Malaysia ini PEDULIK APA dengan nasib pengusaha stesen minyak walaupun mereka terdiri daripada orang Melayu, Cina, India dan lain². Ini bukan soal racist ataupun keagamaan tetapi ia lebih bersifat malas nak ambil tahu. Saya pasti para pembaca juga bersetuju kerana di kala kita sebagai pengguna betul² berada dalam keadaan tersepit dengan kenaikan harga minyak serta barangan runcit, adakah pengusaha kisah akan nasib kita? 

Jawapannya pasti tidak. 

Kedua, saya terfikir apakah sebenarnya yang dimahukan oleh Rafizi ini? Sebelum penghujung 2014, dia begitu komited menghentam kerajaan siang dan malam serta turut mengugut kerajaan untuk mengadakan demontrasi haram di Dataran Merdeka ketika ambang tahun 2015 bagi menyuarakan bantahan mereka terhadap harga minyak semasa di dalam negara walhal pasaran harga minyak sekarang menunjukkan penurunan dan kerajaan juga telah berjanji ketika itu untuk mengumumkan harga baru.

Pastu senyap je kemudian hari ini timbul balik penjilat tegar LGBT ni.

Rafizi kata,

Di bawah sistem sekarang, pengusaha stesen minyak terdedah kepada kerugian apabila harga minyak turun sedangkan mereka membeli stok petrol dan diesel pada harga yang lebih tinggi. Syarikat minyak seperti PETRONAS, SHELL, PETRON dan BHP menetapkan setiap stesen minyak membeli stok minyak sekurang-kurangnya bersamaan jumlah jualan 3 hari petrol dan diesel pada satu-satu masa. Mereka perlu membayar harga stok ini pada harga pasaran ditolak dengan komisen (12 sen bagi petrol dan 7 sen bagi diesel) yang telah ditetapkan oleh kerajaan.

Jika Pembaca faham akan maksud Rafizi di atas adalah para pengusaha terpaksa membeli stok petrol & diesel dengan harga yang lebih tinggi. Contoh kita beli (pengguna) RM1.91 seliter tetapi pengusaha beli dengan harga lebih mahal daripada harga tersebut. Persoalannya.

Adakah ia ada bersangkut paut dengan rakyat (pengguna) wahai Rafizi? 

Jawapannya tetap tidak kerana perkara yang diutarakan di atas adalah urusan perniagaan di antara pembekal dan pengusaha. Urus niaga tersebut telah dipersetujui antara kedua² belah pihak dan jika tiada persetujuan sudah pasti tiada urus niaga dapat dilakukan.

Rafizi kata lagi,


Apabila harga minyak diturunkan pada 1 Januari 2015, secara automatik mereka kerugian di antara RM10,000 hingga RM15,000 kerana stok minyak yang dibeli pada harga yang lebih tinggi hanya boleh dijual pada harga RM1.91 seliter. Oleh itu, dengan serta merta setiap pengusaha minyak rugi 35 sen setiap liter pada 1 Januari 2015.

So seperti sebelum ini, ia adalah persetujuan di antara kedua² belah pihak yang berurusniaga. Takkan para pengusaha stesen minyak tidak mempunyai Persatuan ataupun Kelab yang boleh membuatkan mereka melakukan sesuatu yang bakal mengakibatkan kerugian kepada pembekal terutamanya? Yang saya tahu Persatuan Pengusaha Stesen Minyak memang sudah lama diwujudkan dan tak pasti sama ada masih bergerak lagi ker tidak.

Ok dah ada persatuan, bukankah mereka boleh mengikut langkah atau 'strategi' Pakatan yang akan berdemo setiap kali timbul rasa ketidakpuasan hati terhadap sesuatu perkara. 

Bagi soal ini, amat moleklah sekiranya Rafizi sendiri memimpin pengusaha² stesen minyak membuat piket atau mogok bantahan terhadap pembekal. Mungkin dengan cara tersebut, pembekal akan meneliti permasalahan ini dan mengurangkan harga jualan tersebut. Apa yang penting, Rafizi patut berhenti menyalak² daripada menyalahkan kerajaan serta menghukum rakyat tidak bersalah di dalam isu ini.

Ada lagi Rafizi kata, 

Saya juga kesal dengan kenyataan-kenyataan bongkak yang dibuat pemimpin Umno seperti Tan Sri Ali Rustam, Pengerusi PUNB yang mencabar pengusaha stesen minyak menyerahkan operasi stesen minyak jika tidak mampu menjana keuntungan. Beliau jelas tidak faham mekanisme operasi dan kewangan stesen minyak. Beliau juga lupa bahawa sebahagian besar pengusaha stesen minyak adalah usahawan Bumiputra yang kononnya dibela oleh Umno.



Kenyataan Tan Sri Ali Rustam bukannya mencabar tetapi beliau memberi tawaran kepada mana² pengusaha yang tidak berkemampuan ataupun merasakan tidak mahu meneruskan urusniaga ini, bolehlah beritahu kepadanya untuk diadakan urusan jual beli. Bukannya diserah seperti yang Rafizi cuba putar belitkan. 

Kesimpulannya hari ini begitu mudah sekali untuk difahami oleh sekalian rakyat. Dulu Rafizi kata, harga minyak turun, harga barang akan turun. Seolah² apa yang diperkatakan Rafizi tersebut akan menjadi realiti sebaliknya ia tidak merubah apa² langsung. Harga minyak turun tetapi harga barang tidak turun.


Disebabkan Rafizi sendiri tiada solutions mengenai harga barang ini, maka secara bingainya dia telah beralih kepada isu yang melibatkan kerugian pengusaha stesen minyak disebabkan harga minyak yang diturunkan kerajaan. Apakah Rafizi tidak tahu kemungkinan² yang bakal berlaku sekiranya harga minyak diturunkan sebelum ini?

Jangan kata Rafizi sudah tahu segala²nya sebelum hal ini berlaku kerana berdasarkan rekod² 'cemerlang' dia membalun kerajaan, kebanyakannya tidak berfakta dan hanya atas dasar sembrono menujukan kesalahan kepada kerajaan semata².


Lihat display picture Rafizi di Facebook nya tertera gambar #Tuntut Harga Minyak RM1.90. Walaupun terkurang 1 sen daripada impian Rafizi tetapi harga minyak tetap diturunkan oleh kerajaan bukan kerana mendengar ugutan daripada Rafizi tetapi ia adalah atas faktor apungan harga pasaran minyak semasa dunia selepas subsidi minyak ditarik balik awal Disember 2014 lepas.

Persoalannya jika benar Rafizi betul² mahu perjuangan nasib pengusaha stesen minyak, kenapa perkara ini tidak diberitahu awal² oleh nya kepada rakyat. Kenapa selepas perkara berlaku, barulah Rafizi cuba bertindak sebagai orang bijak kononnya itu tidak betul dan ini tidak betul. 


Saya kongsikan di sini kerana ingin memberitahu kepada para pembaca terutamanya bahawa Rafizi hanya orang yang menangguk di air yang keruh. Dia nampak peluang nak kenakan & malukan kerajaan, maka dia akan bersuara seolah² dia sudah mengkaji permasalahan ini daripada mula dulu. Seperti saya katakan tadi, jika dia betul² arif dan ikhlas memperjuangkan hak rakyat maka isu kerugian pihak pengusaha stesen minyak sepatutnya lebih awal diberitahu kepada umum.

Seperkara yang saya ingin kongsikan, berkemungkinan besar kerajaan juga sudah mengambil kira segala aspek sebelum memperkenalkan sistem apungan terkawal bagi petrol dan diesel. Confirm kerajaan sudah membuat pengiraan mengenai mekanisme yang akan digunakan bagi memastikan semua pihak tidak akan rugi.

Di peringkat pembekal dan pengusaha stesen minyak juga, sudah ada subsidi dan ganti rugi yang dibayar kerajaan. Mana mungkin mereka akan bankrap sedangkan sebelum harga baharu diisytiharkan (turun), di peringkat pembekal harga itu sudah diturunkan. Setiap liter yang dijual sudah ada margin keuntungannya.

Lepas ni kita tunggu pula apa lagi isu dia akan mainkan. Mungkin pembekal pula akan mengalami kerugian disebabkan pengusaha stesen minyak bertindak memboikot pembekal.

3 comments:

  1. Cam bangang jer biol Rapussy ni...jgn dilayan la bingai ni.....buat mengabehkan boreh yo...kate org nismilan....

    ReplyDelete
  2. Good artikel bro

    ReplyDelete
  3. Rafizi pencari publisiti dan gila glamor. Aku pun tak tahu dgn prangai budak. Kata cerdik tapi hakikatnya dsebaliknya.

    ReplyDelete

komen² anda akan dipublish setelah disahkan..

terima kasih daun keladi..
esok² sudi la komen lagi..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...