Monday, May 11, 2015

Tuduhan Tak Berasas @tianchua Terhadap ATM Turut Serta Arab Saudi Serang Yaman


Tak sudah² lagi si Tian Chua ni sibuk membuat spekulasi berhubung Angkatan Tentera Malaysia (ATM). Belum reda dengan isu beliau menuduh kerajaan bersandiwara dengan serangan oleh pengganas² Sulu di Lahad Datu, kelmarian beliau membuat lagi tuduhan terhadap Kementerian Pertahanan.

Terbaru mengenai isu ATM dikatakan menghantar sepasukan anggota tentera untuk menyertai misi pakatan negara Arab yang menggempur militan Syiah Houthi di Yaman.

Lihat posting Tian Chua di dalam twitter kelmarin yang mengatakan kerajaan menipu sekali lagi. Tentera Malaysia dikatakan sepatutnya tidak mencampuri urusan tanah asing tanpa kebenaran ahli dewan parlimen.


Ni saya nak beritahu kepada Tian Chua. Kalau baca berita daripada sumber yang tak boleh dipercayai, better jangan keluarkan sebarang kenyataan yang boleh mengelirukan orang ramai dan tak memberikan faedah langsung.

Kehadiran tentera Malaysia di Arab Saudi bukanlah atas dasar untuk menyertai pakatan menyerang Yaman sebaliknya hadir untuk melakukan misi menyelamatkan rakyat Malaysia yang terkandas di kawasan tidak selamat di negara tersebut.

Sumber : Al-Jazeera

Kerana perbuatan ini sebenarnya tak menjejaskan rakyat tetapi menampakkan YB sebagai Ahli Parlimen Batu, kelihatan bodoh dan kurang ilmu pengetahuan mengenai keadaan dan isu² semasa.

Kapal terbang Tentera Udara DiRaja Malaysia (TUDM) hanya mendarat di Riyadh untuk melakukan kerja² menyelamat.

Ini penjelasan untuk Tian Chua.

1. KELULUSAN : Penyertaan ATM bersama tentera Arab Saudi menyerang Yaman, memerlukan kelulusan jemaah Menteri Kabinet dan Parlimen. Apabila kelulusan dah diberikan, barulah ATM boleh bertindak mengikut keperluan seterusnya.

2. ASEAN : Tambahan untuk pengetahuan Tian Chua dan pembaca, ATM bukan saja mengeluarkan rakyat Malaysia di kawasan berisiko tersebut, bahkan rakyat negara² ASEAN juga turut dibantu sama atas dasar Malaysia sebagai Pengerusi nya.

3. KOMITMEN TINGGI : Jangan pandang ringan penglibatan ATM ke negara² bergolak seperti di Arab Saudi dan Yaman ini. Peranan Malaysia yang menjadi tentera menyelamatkan nyawa dan dalam masa yang sama menjad tentera pengaman dengan pelbagai pengalaman lain termasuklah menyelamatkan tentera Amerika Syarikat (AS) sendiri daripada menjadi mangsa serangan militan di Mogadishu, Somalia harus dihormati dan dipandang tinggi.


4. TIDAK CAMPUR TANGAN : Malaysia tidak akan menyertai pakatan Arab Saudi menyerang militan di Yaman atas dasar negara kita mengamalkan dasar tidak campur tangan dalam sebarang tindakan ketenteraan kecuali di bawah misi pengaman PBB (peace keeper).

5. NAM : Walaupun Malaysia merupakan ahli kepada Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) namun sebagai wakil dalam pertubuan Negara² Berkecuali (NAM) juga menjadikan faktor kita tidak bersama mencampuri serta berperang di sana.

6. ANGGOTA TIDAK TIDAK, PBB : Untuk tambahan yang paling penting juga, Malaysia merupakan 'anggota tidak tetap' di PBB dan peranan kita ketika ini juga tidak boleh membuat keputusan berat sebelah atau menyebelahi mana² pihak (negara).


Diharapkan penjelasan di atas ini, dibaca oleh Tian Chua merangkap pemimpin tertinggi dalam Pakatan Rakyat. Amat memalukan apabila Ahli Parlimen tidak mempunyai pengetahuan yang baik dan membuat statement merapu² di dalam laman sosial.

Kalau tak paham juga, better letak jawatan dan biarkan pemimpin UMNO tempatan yang lebih berjiwa rakyat menjadi suara rakyat untuk dibawa ke peringkat atasan.

Situasi di Yaman Pasca Serangan

6 comments:

  1. Tu pun akan ada nanti penyikutnya yg akan menyokong pandangan bodo wakil rakyat PKR ni..i

    ReplyDelete
  2. mata sepet tipu memang makanan rutin mereka.

    ReplyDelete
  3. TAHNIAH BRO DAPAT FIKIR LUAR KOTAK. AKU RASA BAIK KAU JE JADI MP BATU. HAHAHA JGN MARAH BRO, GURAU JE

    ReplyDelete
  4. tapi ada juga melayu melayu bongok percaya...kerana pada mereka pemimpin nya semuanya suci dlm debu..terutama Aljuburi...

    ReplyDelete
  5. saman aje dia ..................kasi ajar sama si bodoh.............

    ReplyDelete
  6. Segera saman fitnah ini. Jika tidak ia akan melarat dan kerajaan akan kelihatan lemah.

    ReplyDelete

komen² anda akan dipublish setelah disahkan..

terima kasih daun keladi..
esok² sudi la komen lagi..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...