Thursday, July 30, 2015

Rahman Dahlan Dakwa Muhyiddin Yassin Berbohong Mengenai Buku Factsheet #FactCheck @mpkotabelud


Pengarah Komunikasi Strategik, Datuk Abdul Rahman Dahlan menafikan dakwaan bekas Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin bahawa kabinet hanya diberi masa lima minit untuk menelitinya.
Dalam mesej WhatsApp nya Rahman Dahlan memberitahu bahawa,

“Pembetulan fakta. Buku fact sheet yang disebut oleh TSMY dalam video diatas tidak diambil semula.

Semua menteri boleh bawa balik factsheet tersebut. Buku factsheet tersebut mengandungi banyak data mengenai isu-isu panas 1MDB.

Bersama buku factsheet itu jugak dilampirkan satu surat dari MK2 yang meminta ahli jemaah menteri yang masih mahukan penjelasan yang lanjut supaya mereka menulis pertanyaan itu dalam satu format yang disediakan dan hantar kepada beliau. #FactCheck”


Pagi semalam Muhyiddin Yassin dalan sidang akhbar pertamanya selepas pengguguran dari kabinet menyatakan jemaah menteri hanya diberi masa lima minit melihat dokumen 1MDB.

12 comments:

  1. Betul ke dua cakap macam tu? Org lain pun dengar juga. Jangan menabur fitnah tk tentu pasal bro.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak cari makan sesuap nasi...

      Delete
  2. Ini apa yang saya sendiri cerap melalui video berdurasi penuh.

    Wartawan : Difahamkan barisan kabinet telah diberikan fact sheet mengenai 1MDB, yang bila Tan Sri melihat pada ucapan 2 hari lepas, yang tidak faham itu meliputi apa Tan Sri?

    TSMY : Ye memang benar, ahli jemaah menteri dibentangkan dgn fact sheet yang agak ringkas, ia tidak begitu comprehensive, ia hanya menyatakan data-data dan boleh dilihat hanya dalam 5 ke 10 minit sahaja. Sebab itu, walaupun itu diberi maklumat kepada jemaah menteri, bagi saya itu tidak memadai kerana isu besar seperti 1MDB ia lebih dari fact sheet yang disediakan itu. Sebab itu saya perlukan maklum balas, maklumat daripada pelbagai sumber yang lain, untuk membantu saya membuat apa-apa keputusan atau pandangan yang saya fikir sesuai untuk membantu menyelesaikan masalah 1MDB.

    # anda nilai sendirilah siapa yang spin isu. Sokong pun agak2 lah.. jangan rendahkan kredibiliti anda wahai sang menteri

    ReplyDelete
  3. setahu aku muhyidin ckp 10 mnit bukn 5 mnit..sape yg wat fitnah n suka berbohong ni

    ReplyDelete
  4. Haa tu dia..baru kita denganr dengan apa kata Rahman..apa kata Muhidden pulak ? Y not Muhideen menafikan ? Dia suruh Najib bagi kenyataan tetapi kita mintak Muhideen bagi kenyataan. Selalunya kita tunggu la penyiasatan dijalankan. Dalam Pilihanraya Permatang pauh baru ni, Muhideen kata kita masih kuat dan walaupun orang kata kita underdog, Umno dan BN tidak akan kalah malah meningkat lagi peratusan pengundi...bukan saya yang cakap tetapi ucapan dari Muhideen terus sewaktu kempen pilihan raya permatang pauh.. pening gak yang mana satu yang betul Muhideen cakap ni? Tidak apa, jom kita mintak Muhideen buat laporan kepada SPRM kalau benar duit tu masuk ke akaun najib? Ayuh lakukan ...dan jangan lupa pasal kenyataan video 59 saat tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. najib bukan dengar nasihat blogers..dia buat ikut apa kata konsetan dia terr..

      Delete
  5. Apahal video terbaru tu yg. dia SERANG reputasi YAB PM kita boleh dibiaqkan BERLELUASA tanpa sebarang BANTAHAN dari dia - seolah tak habis-habis MENIKAM pula YAB PM dari BELAKANG?!

    Tengok cara dia cuba mengaitkan pennggugurannya dgn. kritikan dia pd. IMDB kononnya - LICIK betul! Dan PENIPUANnya berterusan mengenai isu IMDB ni!

    Itulah si puak DALANG-DUA-MUKA PENGKHIANAT dan GENGnya takkan boleh dipercayai! Bukan main berlagak BERUNDUR secara terhormat; tetapi tak habis-habis nak SERANG YAB PM kita!

    Aku syak ramai pemimipin Islam/Melayu yg. jadi PENGKHIANAT telah di"BLACKMAIL" - samada ke atas dirinya atau keluarganya olehsi PENDATANG KAPIRDAJAL PENGGANAS-PENGGANAS DAPBANGKAI/PKRHOMO-EJEN Barat/ZIONIS-PEROMPAK/PENJENAYAH- no 1!!

    Dan juga baru kita sedaq PERANCANGAN amat LICIK keturunan PENGKHIANAT tu disyaki nak MENGUASAI UMNO dan K'jaan melalui Kedah! Mcm. Kedah tu bapak dia punya! Bukan main lagi di majlis harijadi bapa dia baru-baru ini, dia dikelilingi si puak-omputih-KEPARAT berkostum termasuk dgn. pakaian-ala-puak SYAITAN, serta TAUKEH-TAUKEH PENJILAT dia!

    Org. KEDAH pilih UMNO utamanya, bukan pilih anak beranak PENGKHIANAT- yg. pandai BERPURA-PURA selama ni – maka ambil balik KEDAH dari keturunan PENGKHIANAT ni!

    Dan ingat tak PEMBUNUHAN KEJAM dlm peristiwa Memali tu - BUKA balik kes ni! Mungkin agaknya anak beranak PENGKHIANAT ni akan nak TUTUP mulut MEDIA! Dah tiba masanya MANGSA-MANGSA PEMBUNUHAN KEJAM ni dapat PEMBELAAN akhirnya!

    Nek Tempoyak.

    ReplyDelete
  6. yg aku faham tsmuhyidin x kata benda tu kena ambil balik... tapi dokumen tu terlalu ringkas... x boleh jelaskan isu yg dok timbul... baca/ tgk dalam 5 - 10 minit pun dah habis... boleh khatam kejap jer..

    ReplyDelete
  7. betul kah dalam dokumen tu x de maklumat dan masa dia bagi 10 minit. cerita muhideen macam cikgu masuk kelas dan murid berdiri kata selamat pagi cikgu...takkan dokumen tu dibincang macam tu jer..takkan tiada seorang pun menteri kabinet yang bertanya? logikkah kenyataan muhideen? atau selepas tengok dalam masa 10 minit tetapi tidak dibawa pergi ke pejabat balik untuk dilihat dengan teliti? Takkan isu 1MDB dibincang 10 minit oleh kabinet seperti didalam kedai kopi..kedai kopi pun sembang sampai 1 jam...

    ReplyDelete
  8. nek tempoyak ni mmg btul nyer cai najib....sume blog die masuk dok copy paste benda sama ja....cilaka lah hang kalo tujuan hang untuk menjilat pungkoq ja nek oiiii....

    ReplyDelete
  9. Suka hati nenek tempoyak tulah,kalau kamu tak suka jangan baca,tapi apa yang ditulis kebnyakan betul dan berfaedah unruk generasi baru tahu apa sebenarnya yang terjadi bukan saja dalam ruang likup Msia tapi terbabit ke dunia juga kerana Msia satu2 negara yng berbilang bangsa tapi Islam agama rasmi so ingat orang kafir tak marah ke ?

    ReplyDelete

komen² anda akan dipublish setelah disahkan..

terima kasih daun keladi..
esok² sudi la komen lagi..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...