Full Width CSS

Ekonomi Negara Dikatakan Merundum - Fitnah Berleluasa Tanpa Kawalan


Info yang perlu kita tahu ;

1. Dakwaan kononnya Maybank & CIMB menutup cawangan disebabkan ekonomi negara tidak baik adalah fitnah semata-mata.

Mereka menutup cawangan disebabkan pengguna semakin berkurangan mengunjungi cawangan-cawangan bank ini. Kerana e-perbankan (online) jauh lebih memudahkan urusan pengguna / pemilik akaun.


2. Dakwaan Tesco bakal menutup beberapa cawangan perniagaannya di Malaysia pun disebabkan ekonomi negara yang dikatakan merundum jatuh. Setakat ini tiada jawapan rasmi mengenainya diterima cuma khabar angin saja.

Persaingan perniagaan memang perkara yang kita lihat berlaku hari ini. Awal-awal dulu pasaraya Makro menutup perniagaan mereka disebabkan 2 faktor,
i. Pengguna tidak suka konsep members card sahaja boleh membeli belah.
ii. Carefour mula memasuki pasaran.

Kemudian Carefour terpaksa menjual perniagaan mereka kepada Aeon selepas Tesco mula meluaskan perniagaan mereka di Malaysia.

Hari ini sekiranya benar Tesco menutup cawangan mereka, maka memang benar mereka tidak mampu bersaing dengan pasaraya-pasaraya yang kini lebih dekat dan murah barangan jualannya tapi masih mengekalkan kualiti hampir serupa namun dengan kos utiliti premis yang jauh lebih murah. Antaranya ;

1. Mydin
2. Giant
3. AEON Big
4. Jusco
5. Penama
6. KK
7. Kedai Rakyat 1Msia
8. Ou
9. Speedmart
10. NSK dan pelbagai lagi pasaraya.

Di pihak pengguna seperti kita, ia sepatutnya tidak menjadi hal kerana kita membeli di mana-mana pasaraya yang menawarkan harga yang menjimatkan dengan kualiti yang serupa.

Kegagalan perniagaan bukanlah jenayah tetapi ia adalah kegagalan mengurus tadbir dan bersaing dengan baik.


UPDATE - 10 am (5 Sept 2016)


Post a Comment

0 Comments