Thursday, May 31, 2018

Koleksi Pantun Hutang Negara #TabungHarapan #MalaysiaMemilih



Batu zamrud batu delima,
Batu kelikir bawah meja,
Hutang negara sibuk nak diderma,
Hutang kawan-kawan buat bodoh saja.

Bercinta dengan cik puspa,
Berkahwin dengan cik rara,
Tunggakan hutang ptptn jangan dilupa,
Takyah sibuk nak bayar hutang negara.

Singa dipanggil lion,
Wolf dipanggil serigala,
Dok gebang hutang negara dah 1 trilion,
Projek terowong bawah tanah eh diteruskan pula?

Pagi-pagi siram pokok bongsai,
Sambil mengunyah buah bidara,
Hutang rakyat dengan rakyat pun payah nak langsai,
Ada hati propa nak bayar hutang negara.

Roti bakar sapu kaya,
Sedap dibawa pergi berkelah,
RM 40 juta live Piala Dunia,
Apa jadi dengan hutang negara?

Niat di hati nak beli rumah,
Bertukar kerajaan diberhentikan kerja,
Kata nak bagi tol percuma,
Ek eleh hanya bagi 50% jer.


Sumber : Anak South

5 comments:

  1. Mantappp
    Kena terus ke batang hidung kemek depa.. keh keh keh

    ReplyDelete
  2. Saya tak minat bola...

    ReplyDelete
  3. terbaaek bro..buat lah bnyak 2 pantun then viral kan..biar...PH laknatullah tu balas pantun kita dah jual pantun..belilah kan..hahaha

    ReplyDelete
  4. Orang Melayu kaya dgn bahasa indah seperti pantun, puisi, syair & peribahasa. Di bawah ini beberapa peribahasa/perumpamaan yg selayaknya ditujukan kpd puak2 PakarTurn juga para pemimpin mereka yg suka menipu itu agar mereka sedar diri:

    - Lidah bercabang / Lidah biawak
    - Muka tembok
    - Macam Keling karam
    - Satu kapal dua nakhoda
    - Tidur sebantal, mimpi lain-lain
    - Berniaga buluh kasap
    - Menang sorak kampung tergadai
    - Dengar guruh di langit air tempayan dicurahkan
    - Harapkan pegar, pegar makan padi
    - Bagai kera mendapat bunga
    - Anjing kalau tak makan tahi, dihidunya juga
    - Siakap senohong gelama ikan duri, cakap bohong lama2 jadi pencuri
    - Berkokok berdegar-degar, punggung penuh tahi
    - Kita makan roti, pecacai Pakarturn makan capati. Hari2 makan capati... he he he

    ReplyDelete

komen² anda akan dipublish setelah disahkan..

terima kasih daun keladi..
esok² sudi la komen lagi..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...