Full Width CSS

Orang Asing

Kita kerap mendengar tentang isu kemasukan & penangkapan warga asing di negara ini. Perkara ini bagaikan tiada kesudahan semenjak berpuluh tahun lamanya. Bermula dari penghijrahan warga Indonesia ke M'sia utk mencari makan & sesuap nasi.

Kini negara kita M'sia umpama spt negara² besar seperti Amerika & Britain di mana berbagai² bangsa, agama, keturunan dan kewarganegaraan dpt dilihat. Baik yg hijrah secara halal mahupun haram.

Ada positif dan ada negatifnya bila sesebuah negara itu menjadi negara tumpuan spt M'sia ini. Positifnya, ia secara tidak langsung dapat menjana ekonomi negara secara sihat dengan pengaliran wang keluar masuk negara. Perkara negatifnya adalah, masalah sosial dan nama baik negara terjejas secara perlahan².

Umum mengetahui negara M'sia terdiri dari pelbagai bangsa, Melayu, Cina dan India. Secara zahirnya orang Indonesia / Filipina akan kelihatan spt org Melayu. Pelawat dari negara China & India akan kelihatan spt kaum Cina dan India juga. Kadang² kita sendiri tidak dapat membezakannya.

Ada pelawat yg memasuki ke negara ini menggunakan pas lawatan sosial / pas belajar / pas kerja. Pas lawatan sosial byk digunakan oleh pelawat dari negara China, pas belajar byk digunakan oleh pelawat dari negara² Afrika dan pas kerja byk digunakan dari negara Indonesia & India.

Dari India, kebanyakan mereka ke sini utk bekerja. Di restoran² mamak & di Plaza Low Yat menjual aksesori komputer terpakai. Kita tidak tahu samada yg bekerja di restoran mamak 'halal' bismillah 786 ni benar² beragama Islam ataupun tidak. Bila diminta utk mengucap kalimah syahadah, terus buat tak paham. Tapi peliknya bole paham bile mengambil order dan kdg² bole bergurau senda dgn pelanggan.

Juga yg mereka peniaga aksesori komputer terpakai ini, sedikit sebanyak telah mencalarkan imej negara di mata pelancong asing kerana membuat banyak penipuan penjualan barang. Hal ini pernah terjadi di hadapan mata sy sdr.

Dari Afrika pula, mereka menggunakan pas belajar di kolej² swasta tempatan. Lihat shj di Tmn Connaught / Sunway dan Subang. Kos pembelajaran yg ditawarkan di M'sia adalah faktor utama kepada mereka utk belajar di sini. Ada yg benar² belajar dan ada yg mencari peluang mengembangkan 'bisnes' di sini.

Kes gaduh, mencuri, wang palsu dan dadah adalah perkara yg berlegar di kalangan kelompok kulit hitam ini. Kes yg terjadi baru² ini di Damansara benar² memeranjatkan apabila kelompok mereka ini cuba utk merogol anak gadis tempatan yg sama² tinggal dalam blok perumahan di sana.

Pas lawatan sosial mmg terkenal di kalangan mereka yg datang dari Tanah Besar China. Seakan² menjadi trend apabila yg ditangkap kerana melacur itu datangnya dari China dan menggunakan pas lawatan. Alasan itu terlalu biasa tp akan menjadi sedikit luar biasa bila menggunakan alasan ditipu ejen dan dijadikan pelacur terpaksa.

Setelah kelab² malam menjadi sasaran, kini akitiviti mereka lebih tertumpu kepada restoran makanan. Tak kira la siang ataupun malam, aktiviti mesti dijalankan utk kaut keuntungan dari penggemar seks M'sia.

Dari Indonesia pula, tuan puan boleh agak sendiri kan. Tak sudah² dgn isu pekerja binaan, lombok, pembantu rumah dan curi.

Soalnya sudah beberapa kali mereka yg membuat kesalahan ini telah ditangkap atas kesalahan berikut tetapi kesnya tidak juga berkurangan. Setelah mereka dilepaskan, bolehkah dibenarkan berlegar² di M'sia?

Adakah mereka terus dihantar pulang ke negara asal dan nama mereka terus diblacklist oleh pihak Imigresen M'sia? Kemungkinan pemalsuan dokumen akan berlaku, tiadakah cara menggunakan database pengenalan melalui cap jari?

Setiap kemasukan warga asing, hendaklah melalui sistem pengesanan cap jari. Biar ketat di pintu masuk negara, agar tidak rosak masyarakat di dalam negara.

Post a Comment

1 Comments

  1. saya tak rasa pihak berkuasa kisah perkara ini

    ReplyDelete

komen² anda akan dipublish setelah disahkan..

terima kasih daun keladi..
esok² sudi la komen lagi..