Full Width CSS

Bloomberg Ramal Masa Depan Negara Lebih Baik Jika BN Menang Tapi Part Mahathir Nak Kaji Balik Hubungan Dengan China Tu Memang Tragik #JomBN #HebatkanNegaraku


Walaupun peniaga terus menerus menekan ketua pengerusi Barisan Nasional (BN) Datuk Seri Najib Tun Razak, laman web perniagaan dan pasaran yang berpangkalan di Amerika Syarikat, Bloomberg, meramalkan bahawa gabungan pemerintah akan meneruskan pentadbirannya untuk lima tahun akan datang – merujuk kepada pertumbuhan ekonomi.

Tahun lepas, ekonomi Malaysia berkembang sebanyak 5.9 peratus dan menerusi analisis data, Bloomberg mencatatkan kisah bagaimana negara kini dilihat sebagai pertumbuhan terbaik di kalangan pasaran Asia Tenggara yang baru muncul, juga menerangkan peningkatan jumlah pelabur - kerana mereka sukakan kesinambungan.
"Tahun demi tahun, pelabur asing membeli $ 635 juta nilai bersih daripada saham negara itu, sambil menarik wang dari Indonesia, Thailand dan Filipina. Indeks FTSE Bursa Malaysia KLCI adalah lebih baik daripada negara jiran yang menghimpunkan 8 peratus tahun ini dalam dolar.

"Ini adalah pertumbuhan yang paling baik sejak setahun setengahyang lalu. Sebelum ini, pelabur melarikan diri selepas Bank Negara Malaysia meminta pelabur asing menghentikan dagangan "spekulasi dan merosakkan" dalam pasaran hadapan ringgit luar pesisir," menurut Bloomberg.

Laporan itu menegaskan bahawa Malaysia mempunyai pertumbuhan yang pesat dan inflasi yang rendah, tidak seperti Filipina, di mana tekanan daripada harga yang kian meningkat, dan pelaburan swasta yang juga meningkat sebanyak 26 peratus dalam KDNK Malaysia pada tahun 2016, daripada 23.4 peratus pada 2010 berbanding dengan nisbah Thailand yang merudum.

Sementara bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mahu mengkaji semula pelaburan China sekiranya dia memenangi semula kuasa dalam pilihan raya yang akan datang - menyebabkan pelabur tidak puas hati, laporan itu menyebut hubungan rapat Najib dengan Beijing memainkan peranan penting dalam pertumbuhan ekonomi ini.

China menyumbangkan tujuh peratus daripada jumlah keseluruhan 54.7 bilion ringgit yang diterima pada tahun lepas, menjadikannya sumber utama pelaburan langsung asing di Malaysia.

"Mereka mungkin berfikir Tun M dan sekutunya sudah gila untuk menarik diri daripada ekonomi yang paling pesat berkembang apabila semua orang di dunia mahu meningkatkan hubungan perdagangan dengan China," kata penganalisis politik Lim Sian See.

"Untuk semua kritikan terhadap Najib, kerajaannya telah berjaya meningkatkan pertumbuhan selama 10 tahun tanpa kemelesetan – serta berjaya mengharungi kemelesetan ekonomi global yang besar serta kejatuhan 80% harga komoditi," tambah Lim.
Kestabilan peraturan yang jelas dan dasar-dasar ekonomi Najib telah terbukti berkesan kerana Bank Dunia juga menjangkakan bahawa Malaysia akan mencapai status berpendapatan tinggi seawal tahun 2020. Oleh sedemikian itu, adakah mereka yang tidak berpuas hati mempunyai sesuatu yang nak diperkatakan?

Sumber : Bloomberg

Post a Comment

0 Comments